Tofriis 26 Postad 7 Maj , 2022 Nybörjarfråga 🤔 Jag har ett droppläckage från nedre anslutningen (utgående?) av sjövatten till värmeväxlaren på vår VP 2003. Hur hålls dessa rör på plats? Är det bara att dra ut pch trycka in ellet är det brickan 11 och muttern? Antog att det senare håller locket till VVX på plats? Läckaget kan också vara från locket till själva VVX... Tips och idéer på lösning mottages tacksamt 🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
she 0 Postad 7 Maj , 2022 Hej! Brukar vara en gaffel eller bricka som håller rören på plats, i ditt fall gissar jag att o-ringarna (4-kantiga i genomskärning) har torkat och därför börjat läcka. Byt dessa och smörj ordentligt med gummifett. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 26 Postad 7 Maj , 2022 Tack för tips! Demonterade värmeväxlaren och tar med den hem, måste ändå köpa o-ringar och sånt där fett. Passar på att rengöra på sjövattensidan och byta packningar även på "locken"... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 26 Postad 10 Maj , 2022 2022-05-07 vid 18:38 skrev Tofriis: Tack för tips! Demonterade värmeväxlaren och tar med den hem, måste ändå köpa o-ringar och sånt där fett. Passar på att rengöra på sjövattensidan och byta packningar även på "locken"... Då jag saknar både plats att meka och tid nu under veckan hoppas jag hitta någon firma som kan hälpa mig med detta lilla jobbet. Någon här på forumet som kan rekommendera någon firma i Göteborg? Värmeväxlaren är alltså demonterad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser