Freb 2 Postad 7 Maj , 2022 Jag har handlat båt med en KAD32 där det visar sig att oljetrycket inte går över ca 2, även vid full gas. Vid uppstart ligger oljetrycket rätt under 2 som väl är normalt, men sedan händer det inte något speciellt med det när jag ökar gasen. Precis bytt olja (15w40 mineral) och filter utan att det gjort skillnad. Någon som varit med om något liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 Maj , 2022 Oljetrycket skall vara 1,5 kg/cm2 vid tomgång och varm motor, vid fullt varvtal skall det vara 4,2- 5,0 kg/cm2. Jag vet att Volvo Penta har haft problem med oljetrycksgivarna, så det kan man ju kanske misstänka. Sedan är det lätt att misstänka oljepumpen. För du har väl rätt mängd och rätt kvalitet på din motorolja? Den motorn skall innehålla 9,0 liter inkl. oljefiltret (det rymmer 0,5 l). Med det tryckfallet borde du se om det läckte någonstans. Elektriska fel mellan motorn och des givare och instrumenttavlan brukar bero på den där runda multikontakten som sitter i svarta lådan högst upp på motorn. Där är det ofta glapp. Jag tycker att larmet borde tjuta en del med det låga trycket vid litet högre varv, därför misstänker jag ett elfel… men jag har ju haft fel förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 7 Maj , 2022 Oljan uppfyller VDS 3. Fyllt till övre strecket på oljestickan. Jag får inget larm på lågt oljetryck. Kan hoppas på att det är fel på givaren. Går det att koppla in extern mätare för att kontrollera oljetrycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 Maj , 2022 Nja, du kan mäta resistansen på givaren. Nu minns jag inte hur stor den skall vara, kanske är de 0-180 ohm. Men den ger ju inte fullt utslag… du kunde prova med en annan givare. Kolla först att den runda multikontakten med en låsring sitter som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 7 Maj , 2022 Börjar med att se på kontakten 👍 Tack för tips 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 7 Maj , 2022 (redigerade) Mät oljetrycket med en manometer. Kolla överströmningsventilen. Ingemar Redigerad 8 Maj , 2022 av sanktanna 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 8 Maj , 2022 Den runda multikontakten såg ut att sitta rätt. Är det någon som kan bekräfta att det är detta som är givaren till oljetryck? Det gjorde nämligen ingen skillnad på varken varningslampan eller oljetrycksinstrumentet när jag kopplade ur den kontakten/givaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 8 Maj , 2022 2 timmar sedan skrev Freb: Den runda multikontakten såg ut att sitta rätt. Är det någon som kan bekräfta att det är detta som är givaren till oljetryck? Det gjorde nämligen ingen skillnad på varken varningslampan eller oljetrycksinstrumentet när jag kopplade ur den kontakten/givaren. Sannolikt är det den. Men "jorda" givarens kabel mot motorblocket, då skall kontrollampan tändas, och instrumentet visar ju noll, vilket det gör ändå om motorn är avstängd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 9 Maj , 2022 (redigerade) Det är oljetrycksgivaren som sitter där. Är det inte elektriskt fel så se över oljetrycksventilerna (som sitter bakom lock nr 8 på bilden )som kan hänga sig och ge felaktigt oljetryck. Redigerad 9 Maj , 2022 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 10 Maj , 2022 2022-05-09 vid 10:04 skrev Makro: Det är oljetrycksgivaren som sitter där. Är det inte elektriskt fel så se över oljetrycksventilerna (som sitter bakom lock nr 8 på bilden )som kan hänga sig och ge felaktigt oljetryck. Måste man av med värmeväxlaren för att komma åt de locken? Relativt trångt i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 11 Maj , 2022 Ja du, det verkar trångt även om det är gott om plats i motorrummet, du kanske klarar dig med att lossa luft och/eller kylslangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 13 Maj , 2022 Extern manometer visar ca 4,2 bar på tomgång och ca 5 var vid högre motorvarv vid varm motor. Så då är det väl fel på både sensorn och överströmningsventilerna. Frågan blir ju då om det är farligt att köra med för högt oljetryck på tomgång? Med tanke på allt som måste demonteras för att komma åt ventilerna måste nästan båten på land innan jag börjar skruva. Det väntar jag gärna med till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 13 Maj , 2022 Var oljan ordentligt varm vid mätningen? Annars kan det vara en orsak till högt tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 13 Maj , 2022 Trycket låg på nästan 5 på tomgång när motorn var kall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 15 Maj , 2022 Lite utanför frågan men det funkar inte bra att använda syntetolja i den motorn. Den är inte gjord för det och du kommer få problem om du fortsätter. Syntetoljan är för "tunn" för lager och packboxar med vibrationer och allmänt olje-blöt/kladdig maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freb 2 Postad 15 Maj , 2022 9 minuter sedan skrev Themariner: Lite utanför frågan men det funkar inte bra att använda syntetolja i den motorn. Den är inte gjord för det och du kommer få problem om du fortsätter. Syntetoljan är för "tunn" för lager och packboxar med vibrationer och allmänt olje-blöt/kladdig maskin. Använder mineralolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 16 Maj , 2022 11 timmar sedan skrev Freb: Använder mineralolja. Låter bra, måste läst slarvigt 🤪 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser