skippeer 417 Postad 6 Maj , 2022 (redigerade) Råkade bläddra i Instruktionsbok D-55 för en A version från 2002 då jag såg en bild av mitt backslag Det konstiga är att gamla dokument och klisterlappar ombord pekar på MS25A. Jag har 3 bladig folding och tidigare/nuvarande båtar har jag alltid lagt i backen precis innan jag dödar motorn. Då är tanken att bladen skall fällas in för att minimera motståndet genom vattnet. På sidan 21 står det att vid segling med HS25 backslag skall reglaget stå i neutralläge. Vad beror detta på? Bromsar backslaget automatiskt propelleraxeln? Redigerad 6 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 10 Maj , 2022 (redigerade) Varvet verkar ha blandat ihop klisterdekaler och tillhörande följesedlar för idag fann jag en ny märkdekal på backslaget som säger HS25A (Den felaktiga dekalen sitter ovanpå motorblocket.) Kvarstår grundfrågan ”neutral” eller ”reverse” läge på det hydrauliska backslaget vid segling med folding propeller? Redigerad 10 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 10 Maj , 2022 Hör du om propellern snurrar med under segling? Om propellern har flöjlat och inte snurrar med i neutral så är det ingen last på backslaget. Att växel ska vara i har oftast med smörjningen att göra. Snurrar lådan utan smörjning så kan man skada lager och drev. Därav rekommendationen. Men vissa lådor ska istället vara i friläge av samma anledning 🙂 Varför ska det vara enkelt! Om manualen säger att det är neutral som gäller och propellern inte snurrar med så är det ju bra. Om du lägger i backen för att få propellern att flöjla innan du lägger i friläget och stänger av motorn spelar ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 10 Maj , 2022 Reverse. Då står allt stilla och propellern fälls in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 10 Maj , 2022 (redigerade) Jag har googlat friskt och idag testat nya sökord och fick träff på MG. Inlägget säger att för hydrauliska backslag så är det ”frihjul” by design. Jag har under några år lagt i backen precis innan jag stoppat motorn vilket verkar vara utan verkan. Second opinion? Blir att testa vid nästa segling. Redigerad 10 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 12 Maj , 2022 Vid dagens segling testade jag enligt manual för hydrauliskt backslag, ställde i neutralläge och stoppade motorn. Både sambon och jag hörde ett ljud som vi gissar kom från propelleraxelns rotation. Startade igen, lade i backen och stoppade motorn. ==>> Tystnad Vi fortsätter med denna metod. V.S.B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 12 Maj , 2022 (redigerade) 4 minuter sedan skrev skippeer: Vid dagens segling testade jag enligt manual för hydrauliskt backslag, ställde i neutralläge och stoppade motorn. Både sambon och jag hörde ett ljud som vi gissar kom från propelleraxelns rotation. Startade igen, lade i backen och stoppade motorn. ==>> Tystnad Vi fortsätter med denna metod. V.S.B. Jag lägger bara i backen utan att starta motorn. Fungerar inte det? Läste det gamla inlägget och ser där att det inte funkar. Redigerad 12 Maj , 2022 av excel319 Läste inte tillräckligt noga :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 12 Maj , 2022 40 minuter sedan skrev skippeer: Vid dagens segling testade jag enligt manual för hydrauliskt backslag, ställde i neutralläge och stoppade motorn. Både sambon och jag hörde ett ljud som vi gissar kom från propelleraxelns rotation. Startade igen, lade i backen och stoppade motorn. ==>> Tystnad Vi fortsätter med denna metod. V.S.B. Du kan ju lägga i backen så bladen fäller in sig, för att sedan gå till neutral om det känns bra, då kommer propellern stå stilla och du kommer också ha växeln i friläge. Win-win, liksom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 12 Maj , 2022 Om ni läser det gamla inlägget som jag postade som skärmdump så står det att hydrualisk backslag automatiskt blir ”neutralt” när motorn stoppas. Jag saknar kunskap om detta. Det som skiljer mellan min nuvarande båt och tidigare är dessutom att jag har ett TFX dubbelkommando, elektronik styr elmotor som styr vajrarnas rörelse. Med stoppad motor händer ingenting då jag rör TFX reglaget. Systerbåtar har åkt på att byta TFX reglage för ca 40-50 ksek. Klarar mig utan dubbelkommando så jag funderar på att den dag mitt TFX system ger upp blir det mekaniskt reglage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser