Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Rammsee

När byter man limpa o knän?

Rekommendera Poster

Hej!

Tror att livslängden utgått för mina avgaslimpor och knän (Mercruiser 4,3MPI)

Men vore bättre att ta kostnaden nästa år eller i höst. Tror det ligger på 10000-15000kr i delar? Arbetet kan man ju säkert göra själv?

Min stora fråga är när vet man att man skall byta? Kan man vänta till något märks? Vad märks? Och väntar man tills dess, kan det bli skador?

Berätta gärna mer för mig...måste ta ett beslut innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är din båt ?
Var ligger den, ostkusten, västkusten eller sötvatten ?

Jag är också väldigt intresserad av de svaren du får !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Hur gammal är din båt ?
Var ligger den, ostkusten, västkusten eller sötvatten ?

Jag är också väldigt intresserad av de svaren du får !!!!

Årsmodell 2006 och ligger i Stockholms skärgård. Sitter du i samma sits?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tar ju bort knät och tittar. En ny packning måste man kosta på sig såklart. Att säga när man ska byta är en omöjlighet innan man gör en visuell inspektion.

Sen är det en stor avgörande roll om man sötvattenkyler sina limpor via värmeväxlare och vart i landet man kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rammsee:

Årsmodell 2006 och ligger i Stockholms skärgård. Sitter du i samma sits?

Yes, fast jag har 3.0 liters samt är 3e ägaren, båten spåenderade sina första år i Bottenviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Sen är det en stor avgörande roll om man sötvattenkyler sina limpor via värmeväxlare och vart i landet man kör.

Jag har sötvattenkylning, men jag trodde att det var bara motorblocket sim sötvattenkyldes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte på min 350MPI -04 förra året. Hade nog gått många säsonger till, packningsytor i princip som nya och begränsat med rost i kanalerna. Kunde till och med sälja de begagnade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev -PLM-:

Jag bytte på min 350MPI -04 förra året. Hade nog gått många säsonger till, packningsytor i princip som nya och begränsat med rost i kanalerna. Kunde till och med sälja de begagnade.

Var har du båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har sötvattenkylning, men jag trodde att det var bara motorblocket sim sötvattenkyldes.

Finns halvsats och helsats.

Jag kör med helsats, kyler block och limpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Man tar ju bort knät och tittar. En ny packning måste man kosta på sig såklart. Att säga när man ska byta är en omöjlighet innan man gör en visuell inspektion.

Sen är det en stor avgörande roll om man sötvattenkyler sina limpor via värmeväxlare och vart i landet man kör.

Men hur syns det och märks när man absolut måste byta?

Jag har sötvattenkylning. 

Man vill ju inte byta flera år innan nödvändigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går omöjligt att svara på, man måste som @patrikflink skriver ta bort och kontrollera.

Men generellt så 10-15 år på knä och 15-20 år på limpa detta med sjövatten i hela avgassystemet.
Beror på många faktorer, kvaliten på gjutgodset på delarna som sitter där, hur salt vattnet är, hur mycket man kör etc etc.

Att köra tills delarna är slut kan bli dyrbart, vatten kommer in bakvägen via avgasventilen in i cylindrarna, har man otur totalras men har man tur så blir det inga direkta följdskador utan man märker att motorn börjar gå dåligt och är svårstartad.
 

Det mest kritiska området är delningen mellan limpa och knä. Här rostar packningsytan bort med tiden.

Ska man dela för kontroll så måste man kolla att nya packningen passar till 100% annars så kommer läckaget som ett brev på posten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tecken på att limporna är slut (rostat hål) är att motorn kan bli svårstartad eller går dåligt en stund efter start pga att vatten kommit in i förbränningsrummet. Med lite otur så får inte vattnet plats vid start och ger då en (minst) krokig vevstake. Att lyfta på risern kan ge en indikation på hur det står till. Vatten i oljan är också ngt att vara vaksam på. Har testat pga en ca 4 år gammal limpa som hade ngt tillverkningsfel, den andra klarade minst 10 år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontrollera mina för något år sen. Vp 7.4gi från 99. Knän och limpor aldrig bytt.

Gått sina 500h i insjö.

Statusen var näst intill som nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte för att var elak eller dumförklara någon, men vad är problemet?

 

Att lyfta på ett knä tar max 5 minuter och en ny packningssats kostar ju inget. 

 

Vet att många inte serverar sina båtar själva, men detta är nog enklare att kolla än att byta oljefiltret. 

 

Till ER som är oroliga, lyft, ta en bild och lägg upp här, eller be er mekaniker lyfta, ta en bild och lägg upp här.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev patrikflink:

Inte för att var elak eller dumförklara någon, men vad är problemet?

 

Att lyfta på ett knä tar max 5 minuter och en ny packningssats kostar ju inget. 

 

Vet att många inte serverar sina båtar själva, men detta är nog enklare att kolla än att byta oljefiltret. 

 

Till ER som är oroliga, lyft, ta en bild och lägg upp här, eller be er mekaniker lyfta, ta en bild och lägg upp här.

Låter som en god tanke. Bara bort med bultar o kika då? 🙂

Redigerad av Rammsee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Var har du båten ?

Båten har bott i mälaren och östkusten (sthlm norra skärgård). Nämnas ska väl att det var Dry joint, dvs packningsytorna är inte lika känsliga som äldre typer av limpor och knän. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpa och knä på treliters verkar av någon anledning hålla mycket längre än på V8. 

 

Inte alltid lätt att ta bort knä och titta. Jag måste ta loss hela limpan för att kunna lossa knät. Finns ingen plats ovanför knät att lyfta av det med limpan på plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...