Eddde 0 Postad 4 Maj , 2022 Hej, Jag behöver er expertis. Har fått spricka/skada i fören under vattenlinjen ca 3x20 cm, på min 31 fot segelbåt Scanmar från 1985. (se bilder nedan) Hur känns följande arbetsordning? Arbetsordning Slipa bort allt skadat + gelcoat ca 10 cm runt skadan (skada = spricka i fören under vattenlinjen ca 3x20 cm) Behövs epoxiprimer för vidhäftning mot det nedslipade?? Pensla lamineringsepoxi på hela skadan, + alla slipade ytor Klipp remsor med glasfiber, bygg ca 5 lager på plant bord bredvid båten, varva väv och lamineringsepoxi, applicera hela sjoket Fyll skadan med väv och lamineringsepoxi Lägg tre lager väv och lamineringsepoxi för att fixera allt ca 10 cm ut från skadan Slipa helt jämnt mot övriga skovet 5 lager epoxiprimer 1 lager Primocon 2 lager bottenfärg Mycket tacksam för tankar och idéer! Skada: Efter grovslipning (har frilagt gelcoat ca ca 10 cm runt skada nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 4 Maj , 2022 Du ska slipa ner till glasfiberlaminatet, alltså slipa bort gelcoaten där du tänker plasta, du får nog inte lika bra fäste mot gelcoaten eftersom inte epoxin suger in i gelcoaten lika på samma vis som i glasfiberlaminatet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 4 Maj , 2022 Frostskada eller bottenkänning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eddde 0 Postad 4 Maj , 2022 4 minuter sedan skrev Hybro: Frostskada eller bottenkänning? Åratal av stötning mot klippor som till slut givit frostskada....tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 556 Postad 4 Maj , 2022 Jag skulle laga med polyesterplast och inte med epoxi men det beror mest på att jag är mer van med polyester än med epoxi. När du lägger på väv och plast/epoxi brukar man göra så att man lägger direkt på skrovet och inte vid sidan av först. För att lagningen ska bli hållbar bör man slipa ner gelcoaten så att glasfibern inte bygger så mycket utanför lagningen (som man sedan frestas att slipa bort för att få lagningen jämn och därmed försämrar hållfastheten). Mattan läggs på vått-i-vått och man ser till så man inte får en massa luft mellan lagren matta. Tänk på att den här delen på båten är en av de mest utsatta och jag är inte säker på att 5 lager matta räcker. Finns ju lite olika tjocklekar på matta dock och den måste fästa bra mot resten av skrovet. Därav behövs en större anliggningsyta än den du har slipat nu. När du byggt upp laminatet lägger du på gelcoat och avslutar med topcoat. Sätter man packtejp runt lagningen med topcoat så blir den dels möjlig att forma lite, dels så får man en ganska jämn yta. Avsluta med grundfärg och bottenfärg. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser