Klasagasa 0 Postad 3 Maj , 2022 Hejsan, då jag i sensomras blev bestulen på plottern ur båten så skulle jag nu köpa nytt sjökort från Garmin.se. Jag valde att ladda ner och inte köpa ett sd-kort då jag behöver det på fredag. Betalade 1695:- och vet nu inte hur det funkar! jag kör mac och har en Garmin Echomap 72cv och ett löst sd-kort. Jag tycker det ser ut som om jag måste prenumerera på detta på årsbasis dessutom? vilket program behöver jag för att få det till sd-kortet? Är jag fullkomligt förvirrad? Med vänlig hälsning, Klas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Maj , 2022 Jag köpte nytt kort i höstas och det var väldigt bra instruktioner för bränning på SD-kortet. Fick du ingen instruktion? Garmin har normalt bra guider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) Vad jag tror. Om du registrerade din plotter och sjökort vid köp, så kan du troligen om du vänder dig till Garmin Support och få instruktioner hur du får tag på 2021 års sjökort, eller det som gällde vid ditt köp. Vilket i de flesta fall kan vara en fördel, gentemot de nya, sjökorten 2022, sjöfartsverkets Sjökortslyftet. Som jag anser vara en stor försämring för allt utom den kommersiella sjöfarten. Googla lite på detta, så förstår du varför jag inte kommer att uppgradera till 2022 eller senare. Köper du nytt paket.... Garmin Support hjälper dig bättre än vad någon på forumet kan göra. . Redigerad 3 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Maj , 2022 12 minuter sedan skrev Hybro: Vad jag tror. Om du registrerade din plotter och sjökort vid köp, så kan du troligen om du vänder dig till Garmin Support och få instruktioner hur du får tag på 2021 års sjökort, eller det som gällde vid ditt köp. Vilket i de flesta fall kan vara en fördel, gentemot de nya, sjökorten 2022, sjöfartsverkets Sjökortslyftet. Som jag anser vara en stor försämring för allt utom den kommersiella sjöfarten. Googla lite på detta, så förstår du varför jag inte kommer att uppgradera till 2022 eller senare. Köper du nytt paket.... Garmin Support hjälper dig bättre än vad någon på forumet kan göra. . Beror på vilken karta man köper. De har bara kommit ner till södra Sthlms skärgård vad jag vet med sjökortslyftet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) Hittade instruktionen; För att registrera ditt sjökort, vänligen följ instruktionerna nedan: 1. Ladda ner och öppna programmet Garmin Express 2. Klicka på "Lägg till en enhet" 3. Klicka på "Logga in" en bit ner på sidan 4. Logga in med samma uppgifter som du har på ditt Garmin konto. Om du inte har något Garmin konto än, skapa ett nytt 5. Klicka på "Lägg till" och välj ditt sjökort 6. Om Garmin Express inte hittar ditt sjökort beror detta sannolikt på att du först behöver radera garmindevice.xml filen på kortet. För instruktioner på hur du gör detta, vänligen läs igenom följande artikel: https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=yMIivOEzCJ0bbOCqoEeij8 När sjökortet finns registrerat kommer du få upp en ruta med information om uppdateringar som finns till sjökortet i Garmin Express. >> För att kopiera sjökortet till ett till SD-kort, vänligen följ instruktionerna nedan: 1. Sätt in ett tomt FAT-32 formaterat SD-kort i en läsare kopplad till din dator. För instruktioner på hur du formaterar ditt SD-kort, vänligen läs igenom följande artikel: Formatera ett microSD/SD kort 2. I Garmin Express, klicka på "Sjökort" 3. Klicka på nedladdningsikonen till höger om det sjökortet du vill kopiera 4. Välj datordisken där minneskortet finns i drop-down menyn 5. Klicka "Fortsätt" och kopieringen kommer börja, det kan ta många timmar beroende på sjökortets storlek OBS: För att du ska kunna använda dina registrerade sjökort behöver du även registrera dina enheter i ActiveCaptain eller Garmin Express före du gör kopian. För instruktioner på hur du registrerar din enhet, vänligen följ instruktioner i länken: https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=sKI4qhGrELAQBFbdwZ6Z87 Redigerad 3 Maj , 2022 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klasagasa 0 Postad 4 Maj , 2022 Tack för inputs! ska ge det ett försök till efter jobbet idag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 4 Maj , 2022 T o m jag klarade detta (med lite hjälpa av Suporten). De är mycket hjälpsamma. 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser