Bojesper 5 Postad 2 Maj , 2022 Hej! Söker efter både tröst & råd från kunniga i forumet. Efter felaktigt råd trycksatte jag kylsystemet med färskvatten för att starta min MD17C på land.. Fick höra i efterhand att det var ett mindre bra beslut & nu har jag väldigt olyckligtvis mycket vatten i oljan. Jag har nu spolat igenom motorn 4 gånger med ny olja noggrant men nu ikväll är den mer lik filmjölk igen.. Det är över mitt förstånd men förmodar att jag lyckats trycka sönder någon packning? Finns det någon kunnig här i forumet med kvalificerade gissning var problemet bör vara? Inte så imponerad över mig själv för tillfället tyvärr.. Tacksam för all hjälp man kan få vänlig hälsning jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 2 Maj , 2022 Tål att tilläggas. Igår var, enligt mig, motorn fri från vatten. 4 omgångar samt varmkörs flera gånger utan minsta tillstymmelse till vatten. Idag pillade jag ur impellern & satte i ny, under tiden flödade vatten fram till och ur impellerhuset pga. Häverteffekten då sugslangen fortfarande låg i botten på en full 25L färskvattendunk. Nu helt plötsligt är oljan som filmjölk igen. Är detta en tillfällighet? vänlig hälsning jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 2 Maj , 2022 (redigerade) 17 minuter sedan skrev Bojesper: Är detta en tillfällighet? Det borde vara rätt enkelt att avgöra. På de flesta sjövattenpumpar finns det skvallerhål bakom själva impellerhuset. Om det droppar vatten där när det går vatten genom pumpen så är pumpaxeltätningarna trasiga och behöver bytas (det kan droppa olja också, men normalt bara när motorn går). Reparationssats kostar typ en hundralapp och det är ett rätt enkelt jobb, men var noga med att tätningarna hamnar åt rätt håll. Om det inte droppar något alls där så kanske det är ett sammanträffande. I bifogad bild syns ett av skvallerhålen längst in mot motorblocket, mellan skruvarna som håller pumpen på plats. Redigerad 2 Maj , 2022 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 2 Maj , 2022 (redigerade) 23 minuter sedan skrev kblomster: Det borde vara rätt enkelt att avgöra. På de flesta sjövattenpumpar finns det skvallerhål bakom själva impellerhuset. Om det droppar vatten där när det går vatten genom pumpen så är pumpaxeltätningarna trasiga och behöver bytas (det kan droppa olja också, men normalt bara när motorn går). Reparationssats kostar typ en hundralapp och det är ett rätt enkelt jobb, men var noga med att tätningarna hamnar åt rätt håll. Om det inte droppar något alls där så kanske det är ett sammanträffande. I bifogad bild syns ett av skvallerhålen längst in mot motorblocket, mellan skruvarna som håller pumpen på plats. Tacksam för svar! Skall kolla detta. Letar sig vatten in i oljan om pumpaxeltätningen är trasig med andra ord? Vad menar du med att om det inte droppar, kanske det är ett sammanträffande? Finns de någon rimlig chans att vattnet lättare letar sig in när motorn var avstängd & häverteffekten fanns med 25L vatten än när motorn var i drift? låter onekligen konstigt dock. tacksam för hjälp 🖐🏻 Redigerad 2 Maj , 2022 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 2 Maj , 2022 (redigerade) 17 minuter sedan skrev Bojesper: Tacksam för svar! Skall kolla detta. Vad menar du med att om det inte droppar, kanske det är ett sammanträffande? Men ser du något samband att jag var inne & pillade med impellern, samtidigt som det flödade vatten via häverteffekt från dunken & vips så är det olja i motorn? väldigt tacksam för hjälpen 👍🏻 Pumpen har ju en axel som impellern sitter på. Den axeln går in i ett hål i motorblocket och där inne är det ju fullt med olja. Hålet är ovanför oljenivån när motorn står still, så man kan ta bort pumpen med axel och allt utan att oljan rinner ut, men när motorn går så skvätter det ju runt olja överallt där inne. Så via vattenpumpens axel kan det alltså både läcka in vatten i motorn och läcka ut olja, och därför är den tätad åt båda hållen. Om det läcker från någondera hållet så ser man det på skvallerhålen (som också avslöjar vilken sida det är som läcker). Jag menar alltså att om det läcker vatten ur skvallerhålen så är i alla fall ena tätningen (den som tätar mot sjövattensidan) trasig, och det kan läcka in vatten i motorn den vägen. Om tätningen är OK däremot så bör det inte läcka in vatten via pumphuset. På bifogad bild ser man pumpen "bakifrån", alltså från motorblockets sida. Impellern sitter alltså på andra sidan ur det här perspektivet (det är impellerhuset jag håller i på bilden). Pumpens axel har ett urtag som passar in på en drivaxel inne i motorn, och det är det som gör att den snurrar när motorn går. Ändan man ser på bilden arbetar alltså i olja och på andra ändan sitter impellern. Pinnen man ser som går tvärs genom axeln är bara till för att man inte ska kunna dra ut den av misstag när man drar av impellern. Just den här pumpen sitter på en MD7A och din ser nog inte exakt lika dan ut, men den bör vara tämligen lik. Redigerad 2 Maj , 2022 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 2 Maj , 2022 Ok! Tacksamt när det finns snälla människor där ute som får förklara likt inför ett barn 😂 Finns de någon rimlig chans att vattnet lättare letar sig in när motorn var avstängd & häverteffekten fanns med 25L vatten än när motorn var i drift? Om du förstår hur jag menar. Tusen tack 🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 2 Maj , 2022 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Bojesper: Ok! Tacksamt när det finns snälla människor där ute som får förklara likt inför ett barn 😂 Finns de någon rimlig chans att vattnet lättare letar sig in när motorn var avstängd & häverteffekten fanns med 25L vatten än när motorn var i drift? Om du förstår hur jag menar. Tusen tack 🙏 Förlåt om jag var nedlåtande, det var inte meningen, försökte bara vara väldigt tydlig utan att anta något om förkunskaper När motorn går så skulle jag tro att det är större sannolikhet att olja läcker ut än att vatten läcker in, kanske? Du kan ju kolla efter spår av olja under pumpen. Men jag vet helt ärligt inte om det är så. Lagret på vattenpumpens drivaxel borde ju vara oljesmort och då kanske det är lite oljetryck där? Vet inte, jag kan inte tillräckligt om exakt hur smörjsystemet fungerar. På min pump var vattentätningen trasig men oljetätningen hel, så pumpen läckte vatten men det kom bara till skvallerhålen och inte in i motorn. Redigerad 2 Maj , 2022 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 2 Maj , 2022 Haha. Nej men man blir väldigt tacksam för hjälp när man tabbat sig så rejält.. man vill nästan bara ha en kram 😂 Men om man vänder på frågan en gång till. Finns det många olika alternativ hur vattnet annars skall kunna leta sig in i motorn? Oljan var som sagt mer lik filmjölk så antar att det är en del dessutom.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) Du nämner hävert mm, som så att säga trycksatte vattenpumpen. Man kan ju då tänka sig att även med motorn avstängd så fylls det på vatten i avgassystemet. Fylls det på mer än vad som är tänkt då motorn kastar ut vattnet m h a avgaserna, då den är igång, så rinner vatten in bakvägen genom de eller den avgasventil, som står öppen. Vattnet letar sig så förbi kolvringarna och ned i vevhuset. En vattenpump, ska inte vara trycksatt, den ska, suga vatten från ett öppet kärl. Skulle tro att det är så du orsakar vattenblandad motorolja. Och vatten i en cylinder vid motorstart, riskerar krökt vevstake mm. Redigerad 3 Maj , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) Instämmer helt med @Hybros analys ! Har du fixat hävertverkan så vatten fylls på "uppifrån" i motorn med motorn avstängd så finns en överhängande risk att vatten som så småningom matas in når upp till avgaskröken, och där rinner baklänges ner i limpan och, precis som nämnts, in i den cylinder som råkat stanna med en öppen avgasventil, förbi kolvringarna och ner i vevhuset. Med motorn igång blåses vattnet iväg i rätt riktning och har ingen chans att ta sig in i limpan/cylindern. Och när motorn stannar, upphör även vattenflödet/pumpandet - i normala fall. Kör du på land så anslut en slang till dunk/hink på kylvattenintaget, alternativt på impellerpumpens sugsida, och låt motorn pumpa sitt vatten själv. Systemet skall aldrig trycksättas (med vatten) eller utsättas för ett yttre forcerat flöde genom t ex hävertverkan. Byt olja och koppla om vattenflödet och provkör igen. (Tipsen om impellerpumpen må vara riktiga i sig, men jag tror inte de är så relevanta för felet i just detta fallet) Redigerad 3 Maj , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 11 timmar sedan skrev Bojesper: Jag har nu spolat igenom motorn 4 gånger med ny olja noggrant men nu ikväll är den mer lik filmjölk igen.. Jo, jo... Du har tur du, som inte knäckt nån vevstake. Hoppas att ventilsäten, kolvringar mm inte får nåt annat än ytrost. Ta nu och lossa avgasslangen i lägsta punkt efter motorn, t ex vid vattensamlare, dom folk tror är en ljuddämpare och släpp ut vatten. Gissningsvis så är avgassystemet överfullt, och det rinner in baklänges. Du behöver byta olja och filter några gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) Tacksam för samtliga svar. För att förtydliga: Jag tryckte in vatten via kylvattenintaget första gången. Spolade motorn 4 gånger med gott resultat. Med slangen kvar i 25L dunken, öppnade jag impellerluckan & ut forsade det givetvis vatten(trodde det va vattnet som stod i kylsystemet) via hävert från dunken. Kan endast detta moment orsaka vatten i oljan menar ni, trots att vattnet forsar ut via impellerluckan? Ni får ursäkta upprepning från mitt håll men vill bara understryka så ingen missförstår. vänlig hälsning Redigerad 3 Maj , 2022 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 3 Maj , 2022 Om du med "spolade motorn" menar trycksatt typ trädgårdsslang så har du garanterat tryckt in vatten i alla möjliga skrymslen och vrår. Men i första inlägget talar du om att du spolat motorn med olja (?), vilket låter lite konstigt. Olja byter man, inte spolar igenom en motor med. 14 minuter sedan skrev Bojesper: Med slangen kvar i 25L dunken, öppnade jag impellerluckan & ut forsade det givetvis vatten(trodde det va vattnet som stod i kylsystemet) via hävert från dunken. Om det var en dunk som stod högre än motorn så var motorn säkerligen fylld upp till avgaskröken när du öppnade. Då har det förmodligen runnit ner baklänges dit det inte skall. Kan också legat i limpan, men inte runnit in i cylinder och ner i vevhuset förrän motorn ruckats lite och en avgasventil öppnats. Svårt att säga exakt vad och hur, då det är lite oklart vad du egentligen gjort. Men oavsett och som redan nämnts - lossa och töm ur stående vatten, byt olja och filter och koppla in kylvattnet så motorn själv suger (från en nivå lägre än motorns avgaslimpa). Kör och kolla oljan igen, byt ev. Om det trots flera byten inte slutar vara "filmjölk" har du ett verkligt problem, och då får felsökningen fortsätta utifrån det. Men där är du inte än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 Tack samtliga. Skall göra detta, återkommer med resultat. vänlig hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) En fråga. Körde du i frostskyddsvätska (glykol blandat vatten) i motor och avgassystem innan denna vinter? Eller var det gjort av tidigare ägare? Om inte kan det bli spännande. Men börja du med att dränera avgassystemet enligt ovan på det mesta av kylvatten. Om det står en liter eller två kvar spelar mindre roll. Förfarande förkastas dock av förståsigpåare. Sägs dra in luft med låg fuktkvot i motorn, via insug o s v 10 minuter åt gången... Bifogar en bild hur jag gör med frostskyddsvätska under vintern. Motor brukar jag starta 10 minuter varje månad. Det klarar långa avgasslangen Högra slangen till pumpen. Kör motorn tills blå kylvätska följer med avgaserna ut i aktern. Stannar motorn och hänger upp en hink under utblåset. Kopplar vänstra slangen. Kör tills ingen kylvätska kommer ut. Häller innehållet i hinken i 20liters dunken. Klart. - Vänstra slangen ansluten till ut från motorn, vanligtvis via hävertbrytare och in i avgaskröken (avgaslimpa?) Du ser ett mejselskaft som plugg vid blå pil. Detta för att inte få in avgaser i båten. Redigerad 3 Maj , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 3 Maj , 2022 Det är ju inte helt orimligt att topplockspackningen gått om man skickar in 10 bar rätt in i kylsystemet heller… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 Och ligger båten i sjön nu? Annars är det lämpligt att ordna kylvattnet innan du startar fler gånger! Alltså ingen hävert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 10 minuter sedan skrev Peter_K: Det är ju inte helt orimligt att topplockspackningen gått om man skickar in 10 bar rätt in i kylsystemet heller… Nja... Blockpackningar är gjorda för högre tryck än så. Men jag gissar att du menar mellan olje- och kylkanaler. 10 bar lär väl den ändå tåla, med tanke på oljetryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 3 Maj , 2022 3 minuter sedan skrev Hybro: Nja... Blockpackningar är gjorda för högre tryck än så. Men jag gissar att du menar mellan olje- och kylkanaler. 10 bar lär väl den ändå tåla, med tanke på oljetryck. Topplockspackningar är gjorda för att hantera högt tryck från cylindern, inte högt tryck från andra hållet. Är min erfarenhet i alla fall. Men det kommer väl fram om det är så förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 30 minuter sedan skrev Hybro: En fråga. Körde du i frostskyddsvätska (glykol blandat vatten) i motor och avgassystem innan denna vinter? Eller var det gjort av tidigare ägare? Om inte kan det bli spännande. Men börja du med att dränera avgassystemet enligt ovan på det mesta av kylvatten. Om det står en liter eller två kvar spelar mindre roll. Förfarande förkastas dock av förståsigpåare. Sägs dra in luft med låg fuktkvot i motorn, via insug o s v 10 minuter åt gången... Bifogar en bild hur jag gör med frostskyddsvätska under vintern. Motor brukar jag starta 10 minuter varje månad. Det klarar långa avgasslangen Högra slangen till pumpen. Kör motorn tills blå kylvätska följer med avgaserna ut i aktern. Stannar motorn och hänger upp en hink under utblåset. Kopplar vänstra slangen. Kör tills ingen kylvätska kommer ut. Häller innehållet i hinken i 20liters dunken. Klart. - Vänstra slangen ansluten till ut från motorn, vanligtvis via hävertbrytare och in i avgaskröken (avgaslimpa?) Du ser ett mejselskaft som plugg vid blå pil. Detta för att inte få in avgaser i båten. Japp, via kylslangen & utan termostat i ca 5 minuter. Sista 5 åren iallafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 7 minuter sedan skrev Hybro: Nja... Blockpackningar är gjorda för högre tryck än så. Men jag gissar att du menar mellan olje- och kylkanaler. 10 bar lär väl den ändå tåla, med tanke på oljetryck. Är det packboxarna i impellerhuset du talar om här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) 11 minuter sedan skrev Hybro: Nja... Blockpackningar är gjorda för högre tryck än så. Men jag gissar att du menar mellan olje- och kylkanaler. 10 bar lär väl den ändå tåla, med tanke på oljetryck. Det kanske inte spelar någon roll men topplockspackningarna byttes förra sommaren och är iallafall fräscha så sett. Sen ifall dem gått sönder nu med trycksatt kylvatten eller inte överlåter jag till er kunniga Redigerad 3 Maj , 2022 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) 15 minuter sedan skrev Hybro: Och ligger båten i sjön nu? Annars är det lämpligt att ordna kylvattnet innan du startar fler gånger! Alltså ingen hävert. Nej. Men om jag placerar dunken utanför & nedanför båten på backen så borde väl det funka för att fortsätta felsökningen? Redigerad 3 Maj , 2022 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 16 minuter sedan skrev Bojesper: Är det packboxarna i impellerhuset du talar om här? Nä... Blockpackning mellan topp och motorblocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 13 minuter sedan skrev Bojesper: Nej. Men om jag placerar dunken utanför & nedanför båten på backen så borde väl det funka för att fortsätta felsökningen? I 13 minuter sedan skrev Bojesper: Nej. Men om jag placerar dunken utanför & nedanför båten på backen så borde väl det funka för att fortsätta felsökningen? Enklast och kortaste slangarna samt lägsta sughöjd för pumpen, blir väl att göra som på min bild. Du får väl plats med dunken i båten? Men kolla nu detta med vatten i avgassystemet först! Innan du drar runt motorn. En avslagen vevstake medför stora problem. Och om det misstänks finnas vatten i nån cylinder, så kan du inte starta utan vidare. Vatten går ju inte att komprimera. Ett sätt kan kanske då vara att köra aktivera dekompressionsreglaget, på samtliga cylindrar, stoppreglaget aktiverat och veva runt motorn för hand. Var rädd om motorn! Kommer säkert fler inlägg om hur du bör gå tillväga, för att säkerställa att inget vatten finns i cylindrarna. Alltså grå olja, betyder att relativt mycket vatten blivit inblandad. Inte typ kondens, som i vilken motor som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 3 Maj , 2022 (redigerade) 34 minuter sedan skrev Bojesper: Nej. Men om jag placerar dunken utanför & nedanför båten på backen så borde väl det funka för att fortsätta felsökningen? Ja, men du kan lika gärna placera den i båten också (kortare slang och lättare att ansluta på intaget), som på @Hybros bild. Se dock bara till att den inte är högre än avgaslimpan. Sedan är det inga 10 bar i en trädgårdsslang/tryckvattensystem för hushåll. 2-3 bar är mer normalt, och det blåser man inga (friska) packningar på motorn med. Men innan tråden spekuleras alldeles sönder - gör som redan sagts, dvs lossa på avgassidan samt vid impellerpumpen och töm ut allt vatten. Byt sedan olja, arrangera om vattenintaget så den får själsuga och provkör. Byt ev. olja en gång till och provkör. Edit: Att dra runt motorn på starten ett par tre varv med dekompressionshandtagen aktiverade innan du startar "på riktigt" som nämnts, är ingen dum idé. Minns inte om handtagen påverkar insug eller avgas (har för mig att det är avgas), men även om det är insugsventilerna och du trycker ut stående vatten i cylindrarna upp i toppen och oljan så sparar du i alla fall vevstaken. Oljan skall du byta i alla fall en gång till (minst). Redigerad 3 Maj , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 Vi tar det från början. Du har tydligen gjord samma sak i typ 5 år, med frostskyddsvätska och det gått bra. Troligen har då motorn inte frusit sönder inombords, just denna vinter. Nu vatten i oljan. Bytt oljan fler gånger, och likväl till slut fått vatten i oljan. Vart kommer denna mängd vatten ifrån? Ser inget annat ställe än från avgassystemet inklusive vattensamlare, som är helt fullt med vatten. Kanhända när du kliver i båten, så skvimpar det in i nån cylinder via öppen avgasventil. Kanske en dålig impeller nu denna vår läckte förbi trycksatt vatten, och fyllt upp avgassystemet. Kanske har du haft vattenslangen kopplad betydligt längre än tidigare år o s v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 Spännande värre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Maj , 2022 2 timmar sedan skrev IngemarE: Om du med "spolade motorn" menar trycksatt typ trädgårdsslang så har du garanterat tryckt in vatten i alla möjliga skrymslen och vrår. Men i första inlägget talar du om att du spolat motorn med olja (?), vilket låter lite konstigt. Olja byter man, inte spolar igenom en motor med. Om det var en dunk som stod högre än motorn så var motorn säkerligen fylld upp till avgaskröken när du öppnade. Då har det förmodligen runnit ner baklänges dit det inte skall. Kan också legat i limpan, men inte runnit in i cylinder och ner i vevhuset förrän motorn ruckats lite och en avgasventil öppnats. Svårt att säga exakt vad och hur, då det är lite oklart vad du egentligen gjort. Men oavsett och som redan nämnts - lossa och töm ur stående vatten, byt olja och filter och koppla in kylvattnet så motorn själv suger (från en nivå lägre än motorns avgaslimpa). Kör och kolla oljan igen, byt ev. Om det trots flera byten inte slutar vara "filmjölk" har du ett verkligt problem, och då får felsökningen fortsätta utifrån det. Men där är du inte än. 2 timmar sedan skrev IngemarE: Om du med "spolade motorn" menar trycksatt typ trädgårdsslang så har du garanterat tryckt in vatten i alla möjliga skrymslen och vrår. Men i första inlägget talar du om att du spolat motorn med olja (?), vilket låter lite konstigt. Olja byter man, inte spolar igenom en motor med. Om det var en dunk som stod högre än motorn så var motorn säkerligen fylld upp till avgaskröken när du öppnade. Då har det förmodligen runnit ner baklänges dit det inte skall. Kan också legat i limpan, men inte runnit in i cylinder och ner i vevhuset förrän motorn ruckats lite och en avgasventil öppnats. Svårt att säga exakt vad och hur, då det är lite oklart vad du egentligen gjort. Men oavsett och som redan nämnts - lossa och töm ur stående vatten, byt olja och filter och koppla in kylvattnet så motorn själv suger (från en nivå lägre än motorns avgaslimpa). Kör och kolla oljan igen, byt ev. Om det trots flera byten inte slutar vara "filmjölk" har du ett verkligt problem, och då får felsökningen fortsätta utifrån det. Men där är du inte än. Tyvärr ja. Vattnet från kranen i huset pumpade in vattnet i kylvattenslangen. Oljan byttes givetvis, fel ordval att säga spola. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Maj , 2022 Och vad gör du nu, efter alla råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser