Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
Ludden

Diesel-Tvåtaktsolja?

Rekommendera Poster

Jag har hört från olika håll att man ska ha tvåtaktsolja i Dieseln. Hur mycket och vad gör den för nytta i en Dieselmotor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ingen som vet...? Jag slår i en skvätt och testar.. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roland Nygren

Vad jag förstårsmörjer den bla insprutningspumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roland Nygren

Hittade text i annat inlägg: Man kan hälla i 0.5-1% tvåtaktsolja i dieseln för att skydda motorn, samt att ev. få ner föbrukningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för infon Roland! Jag ska testa med 1%!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blivit rekomenderad att tanka den färgade dieseln då denna innehåller bättre smörjning! Så att hälla lite olja i vanlig diesel är nog helt rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från Drevias (www.drevia.se) hemsida ang extra olja i VP-dieslar: Begagnad olja och tvåtaktsolja Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln. MVH, G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja, om drevia i lysekil skriver att det skulle förkorta livslängden på insprutningsutrustningen om man häller i 2-takts olja i dieseln tror jag inte på riktigt. Men avagasemissionerna blir ju så klart helt åt hel...e! Däremot har dom rätt att man inte ska hälla i gammal olja som redan är använd alltså!! Varför man just använder sig av 2-takts olja är för att den lösser sig bättre än tex. motorolja ihop med dieseln. Man brukar hälla i upp till 2% vid en eventuell blandning! Vad man ska tänka på är att man inte kör med detta i varje tank hela säsongen utan kanske första och sista tanken, dock ska man se till att det inte står någon diesel som är blandad i insprutningsutrustningen utan det är bara ren diesel som står där då det finns risk för att 2-takts oljan ´stelnar till under vintern. Lycka till!! // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färgad diesel har bättre smörj egenskaper, så det är att rekomendera om man har möjlighet att köra på det! Dock så är det inte lagligt.... Jo, om man har båten registrerad som yrkesmässig, men det är nog inte lönt för det är väldigt dyrt och byråkratiskt..... ;-) Fast å andra sidan så blir inte den dieseln så dyr... Kanske 2-3 kronor litern... // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gert

Hej Tvåtaktsoljan rengör  tätar och smörjer insprutning och spridare och kan användas i både bensin och dieselmotorer Ska inte användas alltför ofta ca ett par gånger per månad. Är det en lite nyare motor kan du ha del eller helsyntet olja, har du en gammal motor så slå då inte i något annat än vanlig mineralolja. Hur mycket? Ungefär 1-1.5dl per 70-80lit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...