Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Hybrid

Ny båt, nya frågor...

Rekommendera Poster

Min far har nu köpt en 22" Julle med en kraftig 21hk Nannidiesel i. Den är riggad. Eftersom jag blivit äldre och lite mer eftertänksam så ser ni något problem med att ge sig av från Tjörn till Skagen över helgen vid en bra prognos? Har ju hamnat i storm förr, då med större segelbåt/motorbåt med dubbla dieslar. Hur många sjömil är det från Skärhamn? 40? Har inte haft båt på 6-7 år.

Andra frågan är att den har en Garmin echomap 50 som pratar NMEA0183 och skulle vilja ha en autopilot som passar med denna. Förslag? Vill kunna navigera med waypoints. Van vid detta sedan innan. En Garmin är väl bäst så de pratar samma dialekt?

rånäs-00.jpg

rånäs-03.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybrid:

Hur många sjömil är det från Skärhamn? 40? Har inte haft båt på 6-7 år.

Andra frågan är att den har en Garmin echomap 50 som pratar NMEA0183 och skulle vilja ha en autopilot som passar med denna. Förslag? Vill kunna navigera med waypoints. Van vid detta sedan innan. En Garmin är väl bäst så de pratar samma dialekt?

Det är ganska precis 35M.

På fråga 2 kan jag svara att det går nog bra med dom flesta autopiloter, har själv en Garminplotter kopplad till en autopilot från Raymarine och det går utmärkt att automatiskt styra efter waypoints. NMEA-protokollet är ju rätt universellt så du behöver inte välja just en Garmin-pilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för detta ABC. Det lutar år en Raymarine faktiskt.

IMG_20220503_152545.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...