Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

Rekommendera Poster

Hej!

En till batterifråga. Efter att ha läst massor av trådar här och även tittat in på Skyllermarks sida om båt-el och batterier är jag fortfarande lika förvirrad.

 

Först lite förutsättningar. Jag har idag två gelbatterier på 73 ah, åtskilda med ett skiljerelä. Ett för förbrukning och ett som startbatteri. . Det fungerar inte så bra med gelbatteriet till start, startmotorn är lite seg i starten, den ska dra igång en tvåcylindrig diesel. Nu börjar dessutom ett av gel-batterierna att bli rejält dåligt, självurladdar mycket snabbare än det andra. Till förutsättningarna hör också att jag inte är speciellt beroende av förbrukningsbatteriet, båten använd mest till dagsutflykter.

 

Tanken är at ersätta det dåliga gel-batteriet med ett vanligt fritidsbatteri och använda fritidsbatteriet till startbatteri. Det finns många synpunkter och åsikter om lämpligheten av ett sånt arrangemang, att det kan skada batterierna och förkorta livslängden.

 

Men jag tänker så här: Om jag fattar det rätt så lämnar generatorn konstant spänning och strömstyrkan genom batterierna bestäms av inre motståndet/förmågan att ta mot laddning. Då borde ju batterierna själva bestämma sin egen laddningsström och inte kunna ta skada av att de är parallellkopplade eftersom de bara är hopkopplade när generatorn laddar.

 

Synpunkter mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du är rätt ute! Minns jag gymnasiefysiken rätt är Ip = I1 + I2. Strömmarna delar alltså upp sig individuellt.

 

Det du bör hålla koll på är förstås att den totala strömmen inte blir högre än vad generatorn (och kablarna klarar av). Men så länge du inte har en diger bruksbank på 3-4 urladdade batterier borde det vara lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan blanda batterier så länge du skiljer start- från bruksbatterier. De används ju på helt olika sätt. Startmotorn crankar ur sig en 1Ah på några sekunder, medans brukarbatterierna sakta tar sig ner från 100% till 50%. Går de under 50% tar de stryk, vilket händer oss alla allt för ofta. Efter att tagit stryk ett par gånger har de de facto andra egenskaper än startbatteriet. Så det gör liksom inget att de var olika från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det som oroar mig är att ett av batterierna skall påverka utspänningen från generatorn på nåt sätt så att det andra batteriet får för mycket eller för lite laddning. Vet inte riktigt hur en generator fungerar enligt Sutars hemsida kan generatorn reglera strömmen ut. Det tycker jag låter konstigt, enda sättet att reglera ström är väl att styra med utspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa ett startbatteri, dvs ett batteri avsett för start av motorn, då det är det viktigaste för dig? Till små dieslar brukar små MC-batterier funka. Har för mig det är @Mackey som har ett sådant.

Fritidsbatterier är ofta mest lämpade som förbrukarbatterier i en båt och ibland inte speciellt lämpade för det heller.

Sen kan du ju välja att sätta det kvarvarande, bästa, GEL-batteriet som förbrukarbatteri.

Du bör nog också fundera på varför det ena batteriet blivit dåligt. Vet inte om det är det du har till start eller förbrukning men de flesta batterier som kroknar brukar vara förbrukarbatterier för att ägaren inte vet hur mycket denne dra ur dem. Du kanske inte alls är så lite beroende av förbrukarbatteriet så det har laddat ur mer än 50% flera gånger? Eller så har du dåliga kontakter/kablar till det så det aldrig tillåts ladda upp sig ordentligt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

Varför inte köpa ett startbatteri, dvs ett batteri avsett för start av motorn, då det är det viktigaste för dig? Till små dieslar brukar små MC-batterier funka. Har för mig det är @Mackey som har ett sådant.

Fritidsbatterier är ofta mest lämpade som förbrukarbatterier i en båt och ibland inte speciellt lämpade för det heller.

Tänkte att ett fritidsbatteri kanske lämpar sig bättre för miljön i en båt. Men visst ett startbatteri funkar säkert bra. 

 

1 hour ago, ChristerN said:

Sen kan du ju välja att sätta det kvarvarande, bästa, GEL-batteriet som förbrukarbatteri.

Ja tanken är att sätta det bästa gel-batteriet som förbrukar batteri.

 

1 hour ago, ChristerN said:

Du bör nog också fundera på varför det ena batteriet blivit dåligt. Vet inte om det är det du har till start eller förbrukning men de flesta batterier som kroknar brukar vara förbrukarbatterier för att ägaren inte vet hur mycket denne dra ur dem. Du kanske inte alls är så lite beroende av förbrukarbatteriet så det har laddat ur mer än 50% flera gånger? Eller så har du dåliga kontakter/kablar till det så det aldrig tillåts ladda upp sig ordentligt?

Ja, det är förbrukat batteriet som har blivit sämre. Får nog ta och kolla statusen på det lite oftare i sommar för att se om det finns lägen när det kommer ner för lågt i spänning. När det gäller kablar och kontakter är det mesta nytt. Får väl kolla att laddspänningen är lika på båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp ett riktigt startbatteri och använd det friska gelbatteriet till förbrukning.

 

Under laddning tar vart och ett batteri den laddström det behöver. Inga problem att blanda batterier om de är utsatta för yttre laddning (eller urladdning) under tiden de är ihopkopplade. De s.a.s. sköter sig själva med hur mycket ström de vill ha.

 

Om du har ett relä som kopplar ihop och kablar/kontakter är riktiga så blir spänningen i princip lika på båda sidor. Men den säger inte så mycket om hur mycket batterierna laddas - är den 14V eller lite drygt det så räcker strömmen från generatorn till all laddning och försörjning av båten, är den lite lägre (13-13,8V) så laddar det men batterierna slukar antagligen allt generatorn orkar ge. Men är den under 13V när motorn går så är det sannolikt något fel på laddningen.

 

 

Visst är det flott med en riktig "tankmätare" för batterierna. Men att inte fler skaffat åtminstone en voltmeter i panelen förvånar mig, då de inte kostar många kronor men säger som sagt i alla fall en del. T ex dessa typer finns för någon hundralapp på Tradera, men även Biltema har liknande:

bild.thumb.png.0bcb974c73c00d4476963bbb2b8b6d90.png

 

Exakta laddströmmen och hur den fördelas går dock inte att veta med en enkel voltmeter på varje batteri. Men du får ju i alla fall även en koll så du inte drar ur dem får lågt, när siffrorna syns tydligt på panelen (eller var man nu sätter dem).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att hela internet exploderar: Gel-batterier är också startbatterier. Fast dyrare och sämre (om man inte hamnar upp och ner i en Mercedes Geländerwagen förstås, för vilket batteriet ursprungligen utvecklats). 

 

Men ta mig inte på orden. Lyssna på vad en klok ingenjör säger istället: 

 

 

(Sterling har sedan filmen gjordes helt gått över till att tillverka kringutrustning för Li-ion batterier istället för blyaccar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/1/2022 at 12:06 PM, Thoen said:

Hej!

En till batterifråga. Efter att ha läst massor av trådar här och även tittat in på Skyllermarks sida om båt-el och batterier är jag fortfarande lika förvirrad.

 

Först lite förutsättningar. Jag har idag två gelbatterier på 73 ah, åtskilda med ett skiljerelä. Ett för förbrukning och ett som startbatteri. . Det fungerar inte så bra med gelbatteriet till start, startmotorn är lite seg i starten, den ska dra igång en tvåcylindrig diesel. Nu börjar dessutom ett av gel-batterierna att bli rejält dåligt, självurladdar mycket snabbare än det andra. Till förutsättningarna hör också att jag inte är speciellt beroende av förbrukningsbatteriet, båten använd mest till dagsutflykter.

 

Tanken är at ersätta det dåliga gel-batteriet med ett vanligt fritidsbatteri och använda fritidsbatteriet till startbatteri. Det finns många synpunkter och åsikter om lämpligheten av ett sånt arrangemang, att det kan skada batterierna och förkorta livslängden.

 

Men jag tänker så här: Om jag fattar det rätt så lämnar generatorn konstant spänning och strömstyrkan genom batterierna bestäms av inre motståndet/förmågan att ta mot laddning. Då borde ju batterierna själva bestämma sin egen laddningsström och inte kunna ta skada av att de är parallellkopplade eftersom de bara är hopkopplade när generatorn laddar.

 

Synpunkter mottages tacksamt. 

 

Det beror på vilken typ av laddningsregulator som finns på motorn. Är den inte tillräckligt intelligent så bör man inte byta och paralellkoppla olika batterityper.

 

Sen beror det på hur batterierna kopplas. T ex ett smart batteribrytar relä, från tex Blue Sea (7601-BSS) används för att koppla ihop hus-batteriet så det laddas med startbatteriet från motorn och bryter isär dem när spänningen i husbatteriet sjunker under 13.5 (eller nåt sånt).

 

Ett riktigt case som drabbade mig tidigare på min Suzuki DF140 2014. Jag köpte AGM till startbatteri. Det var inte bra. En dag när jag kom in i hamnen pep det från motorn. När jag kollade upp den pip-koden så var det "Over Voltage". Jag bytte tillbaka till bly batterier och flyttade över dessa AGM till min separata minnkota fiskemotor istället. Problem borta.

 

T ex ett AGM batteri har en annan karakteristik är blybatterier. AGM har lägre inre resistans och får därmed ett lägre inre spänningsfall (R x I=U), vilket beroende på laddregulatorns intelligens/förmåga och design kan få konsekvenser att för hög spänning i systemet. Jag mätte upp 16V i kretsen när laddregulatorn stryckte på. Inte std 14.4V..

 

ISO standard för 12V system säger något i still med att alla komponenter ska tåla runt 16V. Men ligger man i det övre intervallet så kortas livslängden av dina komponenter!

 

De flesta laddregulatorer idag hanterar säkert olika batterityper. Men ska du ladda batterierna från motorns laddregulator så kolla först att det kommer vara ok med den batterityp du byter till. Även om det fungerar så kan det i vissa fall vara olämpligt och förkorta livslängden på komponenterna. Samtidigt förstår jag att de flest vill bort från std bly accar.

 

//Peo

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pos42:

Det beror på vilken typ av laddningsregulator som finns på motorn. Är den inte tillräckligt intelligent så bör man inte byta och paralellkoppla olika batterityper.

Nu är ju detta en gammal tråd och frågan du svarar på ställde @Thoen för 1,5 år sedan, så sannolikt är detta redan löst....

Men det finns mycket teorier och ideer i ditt svar som bör klargöras lite.

Snarast är det så att regulatorn INTE skall vara intelligent. De vanliga standardregulatorerna på generatorn som lämnar c:a 14V är alldeles utmärkta för de flesta batterityper av blytyp.

För hur menar du skulle en "intelligent" regulator på generatorn bete sig och kunna veta vilka batterityper som är inkopplade till den ?  Den är ju liksom inte synsk eller så.....

TS har f.ö. en tvåcylindrig diesel, troligen äldre.

 

2 timmar sedan skrev pos42:

Ett riktigt case som drabbade mig tidigare på min Suzuki DF140 2014. Jag köpte AGM till startbatteri. Det var inte bra. En dag när jag kom in i hamnen pep det från motorn. När jag kollade upp den pip-koden så var det "Over Voltage". Jag bytte tillbaka till bly batterier och flyttade över dessa AGM till min separata minnkota fiskemotor istället. Problem borta

 

T ex ett AGM batteri har en annan karakteristik är blybatterier. AGM har lägre inre resistans och får därmed ett lägre inre spänningsfall (R x I=U), vilket beroende på laddregulatorns intelligens/förmåga och design kan få konsekvenser att för hög spänning i systemet. Jag mätte upp 16V i kretsen när laddregulatorn stryckte på. Inte std 14.4V.

För det första är ett AGM-batteri också ett blybatteri.

Sedan rör du till det rejält med inre resistanser, Ohms lag och regulatorns "intelligens". Ja, låg inre resistans ger lägre spänningsfall. Men batteriets spänning beror även på den interna EMK:n som varierar beroende på kemin i batteriet. Men oavsett så förstår jag inte vad detta har med ditt problem att göra, att regulatorn trycker ut 16V

Får du 16V ut från generatorns laddregulatorn på din motor, en motor som då dessutom skriker om överspänning, skall du nog byta ut den omedelbart. Eller leta efter någon felkoppling (som du kanske åtgärdade när du bytte tillbaka).

 

2 timmar sedan skrev pos42:

Men ska du ladda batterierna från motorns laddregulator så kolla först att det kommer vara ok med den batterityp du byter till. Även om det fungerar så kan det i vissa fall vara olämpligt och förkorta livslängden på komponenterna

Men viktigast är ju att livslängden på batterierna går åt skogen, genom kokning/gasning. Inte kanske trasiga komponenter (även om det också kan hända). Oavsett om det står "AGM" eller annat på batterierna mår de inte väl av dessa spänningar. Det kan dessutom vara farligt.

 

För att sammanfatta:

- Bly/syrabatterier, egentligen oavsett typ, laddas helt ok med en standardregulator på generatorn (som lämnar c:a 14V). Behövs inga "14,4V", de sista 5-10% kommer dock ta lite längre tid med den lägre spänningen. Men ingen risk för gasning, och batterierna håller länge.

 

- Bly/syrabatterier laddas med en konstant spänning. Behovet av att variera denna finns egentligen inte i batterikemin utan är mer ett sätt för laddare/regulatortillverkaren att försöka forcera batteriet att sluka mer laddström när den TROR det är riskfritt, genom att höja spänningen. Och på så sätt snabba upp laddningen. Men om det är mer inkopplat än ett batteri till laddaren (som det ju är i en båt) kan den väldigt ofta "tro" något som inte alls är sant. Och börja bete sig direkt skadligt.

 

- Alltför "intelligenta" regulatorer och laddare skall undvikas. OM man ändå använder dem är det en fördel om de är så intelligenta att man kan stänga av alla smarta moder och/eller ställa in en maxspänning på 14V (eller precis strax över) för maximal livslängd och ändå väldigt liten påverkan på laddtiden. Inte högre.

En batteriladdare är gjord för att just (bara) ladda batteriet. Så vad den i synnerhet inte vet är om det är någon förbrukare som drar strömmen den lämnar och inte batteriet. Därför bör "intelligensen" kopplas bort så den inte frestas att gå över i någon skum recond eller boostmode när kylen startar eller stereon dras på.

 

- Det finns oerhört mycket teorier som framställs som sanningar, t.o.m. skrivna i böcker, om batterisystem. En del är bra, men väldigt ofta framställs just denna "sanning"med nästan religiös övertygelse.
Och visst ser det rätt och riktigt ut när man läser artikeln, men nästan alltid har författaren förenklat eller bortsett från något som är högst väsentligt. En parameter eller förutsatt något som i praktiken inte alls är förutsägbart.

Så "keep it simple", då även en väldigt enkel och rättfram lösning med bly/syrabatterier sällan i praktiken ger mer än max några procents långsammare laddning eller sämre utbyte än den bästa specialkopplingen. Om ens det. Och oftast håller batterierna mycket längre....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

Nu är ju detta en gammal tråd och frågan du svarar på ställde @Thoen för 1,5 år sedan, så sannolikt är detta redan löst....

Men det finns mycket teorier och ideer i ditt svar som bör klargöras lite.

Snarast är det så att regulatorn INTE skall vara intelligent. De vanliga standardregulatorerna på generatorn som lämnar c:a 14V är alldeles utmärkta för de flesta batterityper av blytyp.

För hur menar du skulle en "intelligent" regulator på generatorn bete sig och kunna veta vilka batterityper som är inkopplade till den ?  Den är ju liksom inte synsk eller så.....

TS har f.ö. en tvåcylindrig diesel, troligen äldre.

 

För det första är ett AGM-batteri också ett blybatteri.

Sedan rör du till det rejält med inre resistanser, Ohms lag och regulatorns "intelligens". Ja, låg inre resistans ger lägre spänningsfall. Men batteriets spänning beror även på den interna EMK:n som varierar beroende på kemin i batteriet. Men oavsett så förstår jag inte vad detta har med ditt problem att göra, att regulatorn trycker ut 16V

Får du 16V ut från generatorns laddregulatorn på din motor, en motor som då dessutom skriker om överspänning, skall du nog byta ut den omedelbart. Eller leta efter någon felkoppling (som du kanske åtgärdade när du bytte tillbaka).

 

Men viktigast är ju att livslängden på batterierna går åt skogen, genom kokning/gasning. Inte kanske trasiga komponenter (även om det också kan hända). Oavsett om det står "AGM" eller annat på batterierna mår de inte väl av dessa spänningar. Det kan dessutom vara farligt.

 

För att sammanfatta:

- Bly/syrabatterier, egentligen oavsett typ, laddas helt ok med en standardregulator på generatorn (som lämnar c:a 14V). Behövs inga "14,4V", de sista 5-10% kommer dock ta lite längre tid med den lägre spänningen. Men ingen risk för gasning, och batterierna håller länge.

 

- Bly/syrabatterier laddas med en konstant spänning. Behovet av att variera denna finns egentligen inte i batterikemin utan är mer ett sätt för laddare/regulatortillverkaren att försöka forcera batteriet att sluka mer laddström när den TROR det är riskfritt, genom att höja spänningen. Och på så sätt snabba upp laddningen. Men om det är mer inkopplat än ett batteri till laddaren (som det ju är i en båt) kan den väldigt ofta "tro" något som inte alls är sant. Och börja bete sig direkt skadligt.

 

- Alltför "intelligenta" regulatorer och laddare skall undvikas. OM man ändå använder dem är det en fördel om de är så intelligenta att man kan stänga av alla smarta moder och/eller ställa in en maxspänning på 14V (eller precis strax över) för maximal livslängd och ändå väldigt liten påverkan på laddtiden. Inte högre.

En batteriladdare är gjord för att just (bara) ladda batteriet. Så vad den i synnerhet inte vet är om det är någon förbrukare som drar strömmen den lämnar och inte batteriet. Därför bör "intelligensen" kopplas bort så den inte frestas att gå över i någon skum recond eller boostmode när kylen startar eller stereon dras på.

 

- Det finns oerhört mycket teorier som framställs som sanningar, t.o.m. skrivna i böcker, om batterisystem. En del är bra, men väldigt ofta framställs just denna "sanning"med nästan religiös övertygelse.
Och visst ser det rätt och riktigt ut när man läser artikeln, men nästan alltid har författaren förenklat eller bortsett från något som är högst väsentligt. En parameter eller förutsatt något som i praktiken inte alls är förutsägbart.

Så "keep it simple", då även en väldigt enkel och rättfram lösning med bly/syrabatterier sällan i praktiken ger mer än max några procents långsammare laddning eller sämre utbyte än den bästa specialkopplingen. Om ens det. Och oftast håller batterierna mycket längre....

 

 

Nu är jag elektroingenjör och jobbar med elektronik, så ellagarna har jag koll på :)

 

Med lägre impedans i ett AGM så blir spänningsfallet i själva batteriet lägre, vilket ska hanterar av regulatorkretsen. Det är så att flera utombordarmärken avråder från olika typer gel batterier vilket man kan se i manualen. I suzukis manaul står det t ex "the use of maintenance-free, sealed or Gel-celled batteries is not recommended because they may not be compatible with Suzuki's charging system." Det är bland annat p g a skäl som jag nämnde. Flertalet Yamaha har samma rekommendation. Det beror på att generator/regulator-kretsen inte alltid är så välregulerad (iaf tydligen inte på dessa utombordare), vilket kan orsaka det jag själv beskrev att jag fick. Och jag hade ingen trasig regulatorkrets. Batteritypen är inte godkänd av Suzuki p g a suzukis laddningssystem. Batteriet var redan fulladdat och jag var ute och gasade järnet med båten. Bytte bort AGM batteriet och överspänningen försvann.

 

Men för många funkar det bra...

 

//Peo

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev pos42:

Nu är jag elektroingenjör och jobbar med elektronik, så ellagarna har jag koll på :)

 

Med lägre impedans i ett AGM så blir spänningsfallet i själva batteriet lägre, vilket ska hanterar av regulatorkretsen. Det är så att flera utombordarmärken avråder från olika typer gel batterier vilket man kan se i manualen. I suzukis manaul står det t ex "the use of maintenance-free, sealed or Gel-celled batteries is not recommended because they may not be compatible with Suzuki's charging system." Det är bland annat p g a skäl som jag nämnde. Flertalet Yamaha har samma rekommendation. Det beror på att generator/regulator-kretsen inte alltid är så välregulerad (iaf tydligen inte på dessa utombordare), vilket kan orsaka det jag själv beskrev att jag fick. Och jag hade ingen trasig regulatorkrets. Batteritypen är inte godkänd av Suzuki p g a suzukis laddningssystem. Batteriet var redan fulladdat och jag var ute och gasade järnet med båten. Bytte bort AGM batteriet och överspänningen försvann.

Om du nu jobbar med elektronik och har koll på ellagarna så borde du inse att spänningen borde blivit lägre med AGM, som med ditt resonemang genom sin lägre inre resistans då skulle utgjort en större belastning för regulatorn/generatorn. Alltså helt tvärtom mot de symptom du fick. Eller hur ?

Eller menar du att dessa motorer har en regulator som ökar spänningen ju mer ström batteriet slukar i sig ?  Det låter som ett race mot döden för både batteri och generator. Och så är det naturligtvis inte. Dessutom var ju ditt AGM fulladdat och lite till, enligt din egen utsago. Då slukar det ingen laddström alls och inre resistans m.m är tämligen irrelevant.

 

Sedan varierar både AGM och våta bly/syra såpass mycket i ström/spänning under livslängd och inte minst sin belastning i olika stadier av laddning så egenskaperna med råge överlappar varandra. Dvs du har mer variation vid olika status på ett och samma batteri än vad som skiljer generellt mellan batterityperna. Skulle snarast misstänka att din regulator reglerar uselt och när du kom in i hamn med fulladdat batteri så lastade det inte alls och spänningen löpte amok. En sådan regulator skall reklameras.

Och du inser väl också att ett vått bly/syrabatteri inte kommer lasta det heller om det är lika fulladdat och samma läge som ditt AGM. Att du nu inte fick larm just efter bytet tillbaka kan bero på hundra olika saker.....

 

Oavsett är ju det du skriver inte relevant för TS, som har en liten tvåcylindrig diesel, inte alls en utombordare med mycket speciellt fungerande (eller knappt fungerande) regulator som du tydligen har..

 

Och det är ju utifrån TS förutsättningar vi bör svara i en tråd som denna.

 

(F.ö. skriver du av någon anledning impedans och inte resistans. Om du nu har den koll du tror du har så borde du vetat att impedans är en komponents växelströmsresistans. Här har vi i huvudsak likström, så det handlar om resistans. Inte impedans. 😛)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen kan med konstruktionen på vissa laddkretsar öka över systemet när spänningsfallet blir över batteriet inte är som förväntat, te x med AGM. Du får väl ringa Suzuki eller Yamaha och fråga om du vill dra det till sin spets avseende deras konstruktion. Jag har ju f.ö råkat ut för det. Läser man på nätet så är det inte bara jag, utan många andra. Du kan skriva vad du vill och komma med vilka teorier du vill om dåliga laddregulatorer... Suzuki och även Yamaha har tydligt avrått från dessa batterityper i manualen. Du fick ett sånt statement ovan direkt plankat från Suzukis manual. Men skriv en kilometer utläggning till om du känner för det du 🙂 Ingen mening att ställa mig mot väggen i det här forumet för deras eventuella tillkortakommaden. Föreslår du istället ringer Suzuki eller Yamaha... 

 

Skulle man reklamera en laddregulator som felaktig när man får problem och kör på en batterityp de tydligt avråder från i manualen där de hänvisar till kompatibilitetsproblem med deras laddkrets.   Det låter rent av extremt jättekorkat faktiskt!   Sen kan man ju tycka vad man vill om Suzuki och Yamaha avseende detta och att det är dåligt av dem. Men genom påståendet att man borde reklamera när denna fakta finns så undrar jag vad är du ute efter i den här tråden? Skapa något tjafs kanske.   Du skriver f.ö om att jag kanske skulle råkat ha åtgärdat en felkoppling när jag bytte bort AGM batteriet igen så det åter fungerade. Jösses. Du är rolig du. Du menar att jag skulle förväxlat 2st 35mm2  batterikablar 😂. Återigen... Ingen mening att ställa mig mot väggen i det här forumet för deras eventuella tillkortakommaden. Föreslår du istället ringer Suzuki eller Yamaha... 

 

F.ö är det väl visst relevant för grundfrågan då det talades om att byta batterityp och det framgår inte vilken typ av motor (förutom "diesel") och därmed vilket typ av laddkrets han har. Jag försökte vara schyst mot Thoen och påtala att man inte blint kan ta vilka batterityper som helst till vilken motor som helst. Det var allt. Lite breddad info. 

 

Jag vill inte bidra till tjafskonversationer på det här eminenta forumet, vilket jag känner att det här är nära att bli.  Så case closed för mig i denna tråd.

 

Mvh

//Peo

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev pos42:

Suzuki och även Yamaha har tydligt avrått från dessa batterityper i manualen. Du fick ett sånt statement ovan direkt plankat från Suzukis manual.

Jo, när AGM var nytt så avrådde många från dem - av försiktighetsskäl då man ännu inte hade tillräcklig erfarenhet. Tänk på att din manual ju skrevs för över 10 år sedan.

Men att skillnaderna är marginella och att AGM verkar fungera precis lika bra som våta bly/syra går också att läsa på nätet. T ex https://www.suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum/6373-agm-batteries

 

8 timmar sedan skrev pos42:

Spänningen kan med konstruktionen på vissa laddkretsar öka över systemet när spänningsfallet blir över batteriet inte är som förväntat, te x med AGM

Jo, men för att få spänningsfall måste det ju flyta ström, och med ett absolut tokfulladdat batteri som du hade så flyter ju ingen ström. Och då spelar det ingen roll om det står "AGM" på batteriet, inre resistansen är låg o.s.v. Du kan ju Ohms lag. Eller hur ?

 

Vad menar du är ett "förväntat spänningsfall" och vad skulle det vara ?  Som jag skrev så kommer batteriet - oavsett om det är vått eller AGM - att ha hela spannet från 0A upp till några tiotals i ström och varierande EMK under olika stadier och status på sin laddning. Det finns alltså inget spänningsfall att designa efter som regulatorn kan "förvänta". Det funkar inte så. Fick du 16V ur din regulator så är det inte ok, helt enkelt !

Du har ju dessutom bränt en del annat på den motorn och verkar ha en delvis defekt ECM (annan tråd), så kanske det ändå inte är så ok som du tror och kanske t.o.m. finns ett samband 😉 ?

 

Om man på ett öppet forum snurrar runt med lösa teorier som inte hänger ihop så får man räkna med att få mothugg. Och mothugget gäller inte främst det Suzuki skriver, utan dina något yviga svängar i den elektriska världens teorier....

Redigerad av IngemarE
Stavvfell
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...