Grey-grej 3 Postad 28 April , 2022 Har idag en Max Power från NAPS för min fasta solcell som laddar 2 st 105 Amp AGM batterier. Skall byta den till en Smart Solar MPPT från Victron som enligt uppgift från flera forumsmedlemmar skall vara snällare för AGM batterier och lättare att övervaka. Nu till min fråga: Har köpt en hopfällbar solcell av typen Sunwind Solveig 80W. Har satt en kontakt vid nedgångsluckan för enkel inkoppling. Kan jag bara parallellkoppla de två solcellerna till den nya Victron regulatorn eller behövs det något skiljediod eller liknande ? I så fall vad heter en sådan och var kan jag köpa den ? (Helst i någon båtaffär och inte via nätet). På specen från Sunwind står det att man kan koppla flera solceller i serie. Någon som har erfarenhet av detta ? (se utdrag från specen som står på Hjertmans hemsida i bifogade fil). Tänker att i så fall får väl den fasta solcellen ligga närmast regulatorn i kedjan och att den portabla "fyller på bakifrån" SmartSolar har inbyggd Bluetooth för anslutning till appen Victron ConnectSMARTSOLAR MPPT 75.docx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 556 Postad 28 April , 2022 2 timmar sedan skrev ChristerN: Du har ju redan fått svar i din andra tråd - som du också ”kapade”. God ton är att man svarar eller lägger in synpunkter eller perspektiv på trådskaparens ämne. Har man ytterligare frågor så skapar man en egen tråd för dessa. I all välmening. 2022-04-27 vid 20:33 skrev ChristerN: Regulatorn du visar på bilden klarar 220W. Är dina paneler mindre än det tillsammans går det att parallell-koppla dem mot samma regulator. Diod emellan brukar rekommenderas men jag, och många andra, har det inte. Var man köper diod vet jag inte men jag beställde för några år sedan (när frakten inte kostade något) 25st från Kina till en helt annan sak och har, som sagt, inte kopplat in någon till mina solpaneler. Heter Schottky-diod och storleken bör anpassas till solpanelernas spänning. Kanske dessa funkar men jag vet inte. Serie-koppling och parallell-koppling är ju två helt olika saker och att ha en temporär solcell i serie verkar väldigt dumt. (Kopplar man bort den temporära blir det ju ingen laddning alls.) Serie-koppling ger en högre spänning som sedan regulatorn växlar ner till den som batteriet ska ha. Väldigt vanligt i större installationer. Välj du parallell-koppling mot din regulator. I övrigt har du ju svaret ovan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 29 April , 2022 (redigerade) 7 timmar sedan skrev ChristerN: Var man köper diod vet jag inte men jag beställde för några år sedan (när frakten inte kostade något) 25st från Kina till en helt annan sak och har, som sagt, inte kopplat in någon till mina solpaneler. Heter Schottky-diod och storleken bör anpassas till solpanelernas spänning. Kanske dessa funkar men jag vet inte. Serie-koppling och parallell-koppling är ju två helt olika saker och att ha en temporär solcell i serie verkar väldigt dumt. (Kopplar man bort den temporära blir det ju ingen laddning alls.) Serie-koppling ger en högre spänning som sedan regulatorn växlar ner till den som batteriet ska ha. Väldigt vanligt i större installationer. Välj du parallell-koppling mot din regulator. I övrigt har du ju svaret ovan. Helt enig med @ChristerN. Den länkade dioden kommer f.ö. fungera utmärkt. TS, du skrev att du helst köper dioden i en båtaffär och inte på nätet. Jag skulle vilja säga tvärtom, rätt sak från rätt butik. Skulle båtaffären sälja dioder har deras personal säkerligen inte en susning om vad de säljer, i vart fall kommer de inte kunna svara på några följdfrågor. Och man köper väl inte motorolja till bilen/båten på ICA heller 😜... Enda egentliga viktiga parametern på Schottkydioden är att den med marginal klarar panelens maxström. Spänningståligheten är i allmänhet mångdubbelt högre på nästan samtliga förekommande Schottkydioder än de max 22-25V panelen kan komma upp i som allra värst. Redigerad 29 April , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grey-grej 3 Postad 29 April , 2022 Ni har så rätt. Seriekoppling funkar ju bara om panelerna är fast installerade. Får bli parallellt. Frågade victron. Dom sa att det funkade men att man kanske inte kan räkna med att få ut full effekt ur båda panelerna då deras utspänning lär variera men funka lär det göra.( Någon diod nämnde dom inte). Antar att man måste ha två regulatorer om man vill försäkra sig om att i alla lägen få ut Max av båda panelerna. Tack för hjälpen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 29 April , 2022 (redigerade) Nej, två regulatorer och annan "optimering" gör ytterst lite i praktiken. Går alltid att påvisa en massa fördelar rent teoretiskt, men vi talar ändå om brus i marginalen - om du frågar mig. Parallellkoppling till samma regulator är "good enough" i alla normala lägen. Med en seriediod på respektive panels "+" kommer också olikheterna hos panelerna i främst effekt men även råspänning (antal celler) att få minimal påverkan på funktionen. Naturligtvis är det bra om antal celler (=spänningen) är exakt lika, men en liten olikhet spelar faktiskt inte så stor roll. Visst ser det kanske ut att ha stor betydelse på pappret, men eftersom panelens utspänningen är kraftigt belastnings- och solinstrålningsberoende så kommer en liten spänningsskillnad i angiven spänning vid ett visst driftsförhållande enligt datablad (ofta tomgång eller belastad med en typisk belastning) att utjämnas vid belastning/strömuttag. Redigerad 29 April , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 4 Juli , 2022 Hej, lyfter denna tråd lite: Funderar på att sätta två st 80 W paneler uppe på taket. Kan man parallellkoppla dessa uppe på taket och dra en kabel ned igenom båten? Just den fysiska kabeldragningen är ett bekymmer i projektet. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 4 Juli , 2022 Tack ingemar, skall då forska i hur, rent fysiskt. Gäller ju att få in en sådan där diod mm på ett skyddat sätt uppe på targabågen. Ha en fin sommar. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 4 Juli , 2022 Har just två 80W själv i parallell till en regulator. Om det är typen på bilden kan du ju få plats med en schottkydiod i serie i kopplingsboxen på panelens undersida: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 5 Juli , 2022 Ser snyggt ut. Behövs en diod vid varje cell? Finns det att köpa färdiga isolerade dioder som man bara kan ansluta på sladden? Mina måste tas bort på vinternför att få plats med vintertäckningen så jag får pyssla lite med att fixa kontakter mm...Blir höst-jobb efter semesten. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 5 Juli , 2022 4 minuter sedan skrev Wergis: Behövs en diod vid varje cell? Finns det att köpa färdiga isolerade dioder som man bara kan ansluta på sladden? Inte vid varje cell, men bör sitta en seriediod per panel. I synnerhet om de inte är exakt lika skall det sitta en seriediod. Mina är dock kopplade parallellt utan extra diod. Kolla vad som redan sitter i din "box" (om du har den typen), det kan ibland vara både en bypass och seriediod. Tror inte det finns "färdiga" dioder att sätta på sladden. Men du kan ju ta en axiell Schottky på 5-6A och klämma dess ledare i vanlig skarvhylsa och sedan dra en krympslang över (gärna varianten med lim på insidan så blir det fuktsäkert). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 5 Juli , 2022 Det var panel jag menade 🙂 Jag kollar på det. Tack. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser