jhnlfgrn 4 Postad 27 April , 2022 (redigerade) Hej! Lite bakgrund: Köpte en Capri Cabin i höstas med en Mercury 650 -68. Motorn hade inte startats sedan 2007 typ. Jag rengjorde förgasarna (man var typ tvungen att demontera hela motorn för att komma åt dom). I övrigt gjorde jag inget. För någon månad sedan provstartade jag motorn. Den gick igång! Hade inte förväntat mig det. För en vecka sedan gjorde jag en ordentlig balja och startade den och den fick gå på tomgång några minuter. Gick bra och pumpade vatten ok. Stängde av och drog igång den några gånger. Allt frid och fröjd. Men typ tredje gången jag skulle starta den så hände ingenting. Inget klick eller nåt. Ruckade på sladdar mm men helt död. Jag tömde baljan och kopplade ur tanken och batteri och sedan har den stått orörd. Gick idag ut för att mäta upp om solenoiden var felet. Innan jag gjorde det så tänkte jag att jag kanske ska vrida på nyckeln. Tro det eller ej så drog den igång. Någon som har något klokt att säga? Kan en solenoid bete sig på detta sätt? Att ibland funka och ibland inte? Nedan har jag bifogat en kort filmsnutt när motorn går. Låter den som den går ok?! (har ej så mycket erfarenhet av fyrcylindriga två-taktare) Tacksam för råd /Johan IMG_6045.MOV Redigerad 27 April , 2022 av jhnlfgrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 27 April , 2022 Det är väl precis så som en kärvande solenoid beter sig. När den inte går igång nästa gång så testa att knacka på den med en hammare. Går den igång då så är det garanterat en kärvande solenoid. Demontera och smörj upp. Men det KAN också sitta ett hjälprelä mellan nyckel och solenoid. Om detta glappar/är oxiderat får du ungefär samma beteende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhnlfgrn 4 Postad 27 April , 2022 47 minuter sedan skrev IngemarE: Det är väl precis så som en kärvande solenoid beter sig. När den inte går igång nästa gång så testa att knacka på den med en hammare. Går den igång då så är det garanterat en kärvande solenoid. Demontera och smörj upp. Men det KAN också sitta ett hjälprelä mellan nyckel och solenoid. Om detta glappar/är oxiderat får du ungefär samma beteende. Ok. Var kan ett sådant eventuellt hjälprelä tänkas sitta i så fall? Jag ser inget relä när jag öppnar gasreglaget och inte kring solenoiden eller kontakten för reglaget i motorn. Betyder det att det troligtvis inte finns nån?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser