Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
thdn

Köra en Ryds 23

Rekommendera Poster

Hej

Har precis köpt min första båt, en Ryds 23 2008. Tänkte höra med er som har körvana med denna båt hur ni gör med drevet, har ni drevet längst ner och jobbar med trimplanet? Eller gör ni som vissa säger, håller drevet högt för att på så sätt gå så bensinsnålt som möjigt? När jag körde hem båten så hade jag drevet nere hela tiden och jobbade bara med trimplanet, men tyckte att den då drog välidigt mycket bensin även om den gick väldigt bra i vattnet.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena thdn

När du kommit upp i plan, trimma upp drevet så att du känner att båten blir lite "lättare" i fören, gungar lite typ. Du kan även se på knop alt varvräknare att den går liiiite fortare.

Sen använder du trimplanen för att parera lutning i sidled. Antingen för att det blåser sidvind eller att du packat "kärringa" fel.

Trimplan är hindrande för framfarten så minimala justeringar.

Kan det möjligen vara så att båten ligger i närheten av Marstrand 😉

//Ev granne Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag kör en Ryds 23:a sedan några år tillbaka och trimmar bara drevet för att optimera marsch/toppfarten +1 till 4. Trimplanen används framförallt för förbättra gångläget om båten lutar.

Misstänker att du har en Mercruiser 4.3 MPI motor och den är ganska törstig🙂. Jag räknar med mellan 1.4-1.8 liter per distans beroende på körstil och last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Ryds 23 DC 2011 och kan bara hålla med @Freez

Trimma drevet så båten går så fort som möjligt vid samma varvtal.

Trimplanen använder jag bara för att motverka lutning om man har sned last eller sidovind.

Jag hade en Ryds 20 DC tidigare med den var det väldigt mycket tydligare att trimma drevet rätt.

Med 23 DC tar det längre tid att märka skillnaden på hur drevet är tiltat, man får ge tiltknappen nåt snabbt tryck och vänta på hur hastigheten ändras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...