Leonass 0 Postad 26 April , 2022 Jag har under våren fått beskedet av båtklubben att min RJ 85a har för höga halter av TBT på botten och att jag därför behöver sanera botten innan sjösättning. Efter att läst på om olika metoder och lagar/regler har jag kommit fram till att det bästa och säkraste sättet att gå till väga är att använda färgborttagningsmedel och skrapa. Jag valde att använda Lefants Paint Remover och har testat på rodret och en yta på båtens köl angränsande till rodret. Båten är vitmålad på botten och efter att jag skrapat så har jag sett att jag går igenom flera lager färg varav det första är vitt, sedan grått, blått och till sist spår av röd färg (som sitter hårdast) innan jag kommer till vad jag tror är den blottade glasfibern (det gula). Till skillnad från vad jag trodde så verkar det inte grunda sig i någon gelcoat av vad jag kan se. All färg ner till det röda och gula skrapas lätt av med hjälp av en tapetskrapa efter att ha använt färgborttagningsmedel. Så nu sitter jag med fler frågor än när jag började. Kan det vara så att färgborttagningsmedlet löser Gelcoaten likväl som färg? Och om det vore så illa, eller att den mot förmodan inte har någon gelcoat, bör man då skrapa ner hela botten till glasfibern för att sedan måla med Epoxiprimer innan bottenfärgen eller måste man lägga ny gelcoat på något sätt? Bifogat är bilder där man kan se de olika färglagren och även det jag tror är glasfibern. Hoppas någon här har kunskap om detta och skulle kunna hjälpa mig. // Leo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 26 April , 2022 21 minuter sedan skrev Leonass: Kan det vara så att färgborttagningsmedlet löser Gelcoaten likväl som färg? Nej, färgborttagningsmedel löser inte gelcoat. Däremot kan någon ha tagit bort gelcoaten tidigare av någon anledning. Kanske bara på skäddan om du har tur. Det röda är någon äldre form av primer. Du kan absolut epoxybehandla båten, eller så skrapar du bara ner till det röda och bottenmålar. TBT finns det i bottenfärgen, inte i primern. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 26 April , 2022 Av dina bilder att döma saknas det gelcoat (eg topcoat) under färgen eller så har du skrapat bort den. På dessa ställen bör du måla med epoxigrund. Håller i övrigt med @Peter_K, hoppas det bara är där du nu har skrapat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 26 April , 2022 Hur hårt sitter det röda? Precis som Peter_K skriver kan det vara en primer eller i bästa fall gammalt epoxi skikt. Färgborttagningen biter inte på 2-komponent. Så om du skrapar fram ett parti med röd färg och smetar på färgborttagningen så kan du kolla om den löser upp färgen eller inte, om den inte löser upp färgen så är det röda sannolikt någon 2-komponentsprodukt och är då TBT fri. Du behöver då normalt inte ta bort det röda utan kan epoximåla på det. Eller lägga annan primer, men epoxi rekommenderas. Jag har gjort samma resa och hade oxå rett rött lager längst in, men med vit gelcoat under. Mitt röda var sannolikt någon 2-komponents historia och la ingen energi på att försöka ta bort det. Körde oxå med Lefant och skrapa. Lycka till🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 26 April , 2022 Det kan ju som sagt vara så att någon slipat bort all gelcoat, kanske pga böldpest som man åtgärdat. Det röda är då sannolikt det man målade på innan man la på ny anti fouling. Förhoppningsvis var det epoxi man målade på då. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonass 0 Postad 26 April , 2022 20 minuter sedan skrev ChristerN: Av dina bilder att döma saknas det gelcoat (eg topcoat) under färgen eller så har du skrapat bort den. På dessa ställen bör du måla med epoxigrund. Håller i övrigt med @Peter_K, hoppas det bara är där du nu har skrapat. 41 minuter sedan skrev Peter_K: Nej, färgborttagningsmedel löser inte gelcoat. Däremot kan någon ha tagit bort gelcoaten tidigare av någon anledning. Kanske bara på skäddan om du har tur. Det röda är någon äldre form av primer. Du kan absolut epoxybehandla båten, eller så skrapar du bara ner till det röda och bottenmålar. TBT finns det i bottenfärgen, inte i primern. 12 minuter sedan skrev Boanjohan: Det kan ju som sagt vara så att någon slipat bort all gelcoat, kanske pga böldpest som man åtgärdat. Det röda är då sannolikt det man målade på innan man la på ny anti fouling. Förhoppningsvis var det epoxi man målade på då. Tack så mycket för svaren! Jag har förstått att det var lagligt att måla endast vattenlinjen med TBT längre än vad det va att måla hela botten, så det skulle ju kanske även kunna vara så att det är vattenlinjen som fortfarande har halter av TBT. Tyvärr har jag inte fått någon info från båtklubben om just var de har mätt. Om det nu är så att gelcoaten (topcoaten) blivit borttagen av någon föregående ägare och att den är borta från hela botten och inte endast skädda (jag får testa en annan ytan vid nästa tillfälle). Skulle det då ändå vara bäst att skrapa ner hela vägen till glasfibern alt. det röda och sedan måla om med, förslagsvis Hempel light primer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 26 April , 2022 1 minut sedan skrev Leonass: Jag har förstått att det var lagligt att måla endast vattenlinjen med TBT längre än vad det va att måla hela botten, så det skulle ju kanske även kunna vara så att det är vattenlinjen som fortfarande har halter av TBT Nej, då har du missförstått något, så har det aldrig varit. Däremot var det lagligt att måla med redan inköpt färg, så en del bättrade där det var mest erosion på färgen, dvs vattenlinjen, med den färgen de hade kvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 26 April , 2022 3 minuter sedan skrev Leonass: Om det nu är så att gelcoaten (topcoaten) blivit borttagen av någon föregående ägare och att den är borta från hela botten och inte endast skädda (jag får testa en annan ytan vid nästa tillfälle). Skulle det då ändå vara bäst att skrapa ner hela vägen till glasfibern alt. det röda och sedan måla om med, förslagsvis Hempel light primer? Ja, det är bäst ur båtens synpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonass 0 Postad 26 April , 2022 25 minuter sedan skrev Boanjohan: Hur hårt sitter det röda? Precis som Peter_K skriver kan det vara en primer eller i bästa fall gammalt epoxi skikt. Färgborttagningen biter inte på 2-komponent. Så om du skrapar fram ett parti med röd färg och smetar på färgborttagningen så kan du kolla om den löser upp färgen eller inte, om den inte löser upp färgen så är det röda sannolikt någon 2-komponentsprodukt och är då TBT fri. Du behöver då normalt inte ta bort det röda utan kan epoximåla på det. Eller lägga annan primer, men epoxi rekommenderas. Jag har gjort samma resa och hade oxå rett rött lager längst in, men med vit gelcoat under. Mitt röda var sannolikt någon 2-komponents historia och la ingen energi på att försöka ta bort det. Körde oxå med Lefant och skrapa. Lycka till🙂 Jag får testa att lägga ett nytt lager färgborttagning på det röda och se om det löser sig, det jag märkte var att det jämnfört med det blåa satt mycket hårdare och inte blev mjukt som det skall efter att medlet verkat. Jag tog däremot lite aceton och gnugga över det röda och även där hade jag samma erfarenhet, d.v.s att det satt hårdare än de andra färgerna och var mycket svårare att gnugga bort. så det skulle mycket väl kunna vara en epoxifärg. Min största farhåga är att TBT färgen på något sätt är kopplad till det röda, att det är i det röda eller under det, och jag målar nytt över utan att åtgärda problemet i grunden. Men om det är som ni säger att TBT inte finns i Epoxi så skulle det kännas bättre att låta det röda vara kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonass 0 Postad 26 April , 2022 2 minuter sedan skrev Peter_K: Ja, det är bäst ur båtens synpunkt. Okej det är väldigt bra att veta, då lutar det mot att jag kör på att köpa en sådan skrapa man kopplar till dammsugaren och skrapar ren hela båten så gott det går ner till glasfiber. Planen sen är minst 3 lager Hempel light primer, sedan en lämplig bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 26 April , 2022 12 minuter sedan skrev Leonass: Okej det är väldigt bra att veta, då lutar det mot att jag kör på att köpa en sådan skrapa man kopplar till dammsugaren och skrapar ren hela båten så gott det går ner till glasfiber. Planen sen är minst 3 lager Hempel light primer, sedan en lämplig bottenfärg. Skulle det visa sig att det finns gelcoat på resten av båten, vilket jag tror det gör, så behöver du inte gå ner till glasfibern. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 26 April , 2022 När du väl kommit så lång att det är dags för bottenfärg, kontrollera då om det behövs någon primer på Hempel Light Primer. Jag målade med Jotun Antipest (epoxibaserad grundfärg) och målade sen giftfri bottenfärg på det. Den flagnar rätt rejält, har inte fäst särskilt bra på grundfärgen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 26 April , 2022 4 minuter sedan skrev Boanjohan: När du väl kommit så lång att det är dags för bottenfärg, kontrollera då om det behövs någon primer på Hempel Light Primer. Jag målade med Jotun Antipest (epoxibaserad grundfärg) och målade sen giftfri bottenfärg på det. Den flagnar rätt rejält, har inte fäst särskilt bra på grundfärgen. Tricket är att man lägger bottenfärgen innan sista lagret epoxy torkat helt. Då sitter den 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 26 April , 2022 Ah, jasså det är det som är tricket. Ska komma ihåg det till nästa gång....när det nu blir🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonass 0 Postad 26 April , 2022 Alright men då har jag fått lite klarhet i hur jag bör fortsätta, Tack så mycket för input och hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarvakten 1 Postad 26 April , 2022 Om jag kommer ihåg rätt, så hade RJ85 i början rodret i akterkant av kölen. Då är nog din båt ombyggd, så någon har plastat skäddan på din bild i efterhand, utan gelcoat. Du har säkert gelcoat i övriga delar av botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 869 Postad 26 April , 2022 Det finns en gammal tråd om bottenfärgsborttagning här Jag var inne och skrev i den tråden och min uppfattning är att den båten precis som din har en grundfärg från International som hette Polygrund. Det kan misstänkas att Polygrund står för "grundfärg baserad på polyester", d.v.s. föregångare till epoxygrundfärger. Polygrund hade den lite mörkt rödbruna färgen som du verkar ha på din båt. Polygrund målades på uppruggad gelcoat för att vara en bra grund för bottenfärgen. Polygrund blev jättehård (jag vill minnas att det var en tvåkomponentfärg med härdare). Den är inte lika tät som senare tvåkomponents epoxyfärger som ersatte Polygrund. Jag använde själv Polygrund som underlag för TBT-bottenfärg i slutet av 1970-talet (samtida med när RJ85 började byggas). Det var en väldigt vanlig kombination på den tiden. Min TBT-bottenfärg var röd och kritade en hel del när man kom åt den. Det fanns så klart ett antal olika kulörer på TBT-bottenfärgen så vilket av dina färglager som är TBT-färg är svårt att gissa. Det kan ju även ha bytts kulör på din båt under 80-talet så det kan vara flera lager med TBT-färg av olika kulör. Om den rödbruna färgen är hård och sitter väl fast så räcker det sannolikt att skrapa/slipa ner till det färglagret för att bli av med TBT-färgen. En fundering som kom när jag ser dina ansträngningar och kunskapsproblem med att få bort gammal bottenfärg. Jag har aldrig hört talas om att det sker uppföljning med kontrollmätning för att verifiera att arbetet är korrekt genomfört..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 26 April , 2022 16 minuter sedan skrev ankarvakten: Om jag kommer ihåg rätt, så hade RJ85 i början rodret i akterkant av kölen. Då är nog din båt ombyggd, så någon har plastat skäddan på din bild i efterhand, utan gelcoat. Du har säkert gelcoat i övriga delar av botten. Ja, så var det ja! Snyggt! I stort sett alla båtar skall vara ombygda med flyttat roder enligt Wikipedia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonass 0 Postad 28 April , 2022 2022-04-26 vid 21:56 skrev Lintott: Det finns en gammal tråd om bottenfärgsborttagning här Jag var inne och skrev i den tråden och min uppfattning är att den båten precis som din har en grundfärg från International som hette Polygrund. Det kan misstänkas att Polygrund står för "grundfärg baserad på polyester", d.v.s. föregångare till epoxygrundfärger. Polygrund hade den lite mörkt rödbruna färgen som du verkar ha på din båt. Polygrund målades på uppruggad gelcoat för att vara en bra grund för bottenfärgen. Polygrund blev jättehård (jag vill minnas att det var en tvåkomponentfärg med härdare). Den är inte lika tät som senare tvåkomponents epoxyfärger som ersatte Polygrund. Jag använde själv Polygrund som underlag för TBT-bottenfärg i slutet av 1970-talet (samtida med när RJ85 började byggas). Det var en väldigt vanlig kombination på den tiden. Min TBT-bottenfärg var röd och kritade en hel del när man kom åt den. Det fanns så klart ett antal olika kulörer på TBT-bottenfärgen så vilket av dina färglager som är TBT-färg är svårt att gissa. Det kan ju även ha bytts kulör på din båt under 80-talet så det kan vara flera lager med TBT-färg av olika kulör. Om den rödbruna färgen är hård och sitter väl fast så räcker det sannolikt att skrapa/slipa ner till det färglagret för att bli av med TBT-färgen. En fundering som kom när jag ser dina ansträngningar och kunskapsproblem med att få bort gammal bottenfärg. Jag har aldrig hört talas om att det sker uppföljning med kontrollmätning för att verifiera att arbetet är korrekt genomfört..... Okej, tack för info, då får jag hålla utkik för vit krita på det röda färglagret. Nä jag tror inte de kommer kontrollmäta men känns samtidigt som att det lika bra att göra ett bra och gediget jobb om man ändå skall görat, så man inte fastnar i en mätning om några år igen (förutom för miljöskälen dårå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonass 0 Postad 28 April , 2022 2022-04-26 vid 21:52 skrev ankarvakten: Om jag kommer ihåg rätt, så hade RJ85 i början rodret i akterkant av kölen. Då är nog din båt ombyggd, så någon har plastat skäddan på din bild i efterhand, utan gelcoat. Du har säkert gelcoat i övriga delar av botten. Juste ja, så var det! Det hade jag inte tänkt på men det kan ju förklara en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser