W-Ohlson22 1 Postad 25 April , 2022 Hej alla! då vår båt fick besök av tjuvar förra året så stod vi nu utan motor. Köpte en begagnad 9,9hk 2takt för ett tag sen som vi fick igång hyfsat snabbt. När vi satt den på båten fick vi också igång den men efter ca 5-6minuters tomgång så gick den ner i varv och dog. Luktade bränt från motorblocket och rök lite. vad gör vi nu är frågan? Har den på land så det är lite enklare att mecka med den men måste få igång den omgående då båten ligger på en gästplats som kostar 200kr om dagen.. vi har städat förgasare och bytt tändstift. Har någon tankar om vad vi mer kan göra så hade det uppskattats enormt? tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 25 April , 2022 Den värmenöp nog på grund av överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 26 April , 2022 Går den att dra runt? Om så, byt impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W-Ohlson22 1 Postad 26 April , 2022 (redigerade) Ja den går att dra runt. Men den går inte igång över huvud taget…värt att tillägga är att där ej är gnista på stiften! tror du ändå att impellern kan göra att den går igång? Impellerns funktion är väll att dra upp vatten o kyla. Inte att få igång motorn? Redigerad 26 April , 2022 av W-Ohlson22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 57 Postad 26 April , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev W-Ohlson22: Ja den går att dra runt. Men den går inte igång över huvud taget…värt att tillägga är att där ej är gnista på stiften! tror du ändå att impellern kan göra att den går igång? Impellerns funktion är väll att dra upp vatten o kyla. Inte att få igång motorn? Nej, impellern kommer inte göra så att den går igång. Minns du om du hade någon skvallerstråle som påvisade att kylningen fungerar? Om motorn i fråga var nyköpt misstänker jag att du kontrollerat det ganska ordentligt vid köp eller första tidens körning? Kan den ha gått så varmt att någon kabelisolering smält och nu kortsluter mot tex motorblocket eller att din tändspole/tändmodul dukat under av värmen? jag hade kontrollerat först om du har fräscha kablage till och från tändningen är svaret ja hade jag byt tändspole/tändmodul på din motorn till att börja med. Och givetvis kontrollerat skvallerstrålen så att motorn får kylning. Lycka till. Redigerad 26 April , 2022 av Gullholmarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 26 April , 2022 Motorn blev väl så varm så att någon kabels isolering smälte bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W-Ohlson22 1 Postad 26 April , 2022 3 timmar sedan skrev Gullholmarn: Nej, impellern kommer inte göra så att den går igång. Minns du om du hade någon skvallerstråle som påvisade att kylningen fungerar? Om motorn i fråga var nyköpt misstänker jag att du kontrollerat det ganska ordentligt vid köp eller första tidens körning? Kan den ha gått så varmt att någon kabelisolering smält och nu kortsluter mot tex motorblocket eller att din tändspole/tändmodul dukat under av värmen? jag hade kontrollerat först om du har fräscha kablage till och från tändningen är svaret ja hade jag byt tändspole/tändmodul på din motorn till att börja med. Och givetvis kontrollerat skvallerstrålen så att motorn får kylning. Lycka till. Tack för det utförliga svaret. Hjälper mig jättemycket! jag får kolla upp de du sagt. Tyvärr kontrollerade jag aldrig skvallerstrålen. Är inte en fena på motorer överlag utan satt bara igång den o lät den gå på tomgång. Men ska vara observant om jag får ingen den att kolla strålen omgående!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 57 Postad 27 April , 2022 18 timmar sedan skrev W-Ohlson22: Tack för det utförliga svaret. Hjälper mig jättemycket! jag får kolla upp de du sagt. Tyvärr kontrollerade jag aldrig skvallerstrålen. Är inte en fena på motorer överlag utan satt bara igång den o lät den gå på tomgång. Men ska vara observant om jag får ingen den att kolla strålen omgående!! Se det som lärpengar, är det det som var bekymret så kommer du nog aldrig glömma att hålla koll på kylningen igen. Tänk på att impellern alltid måste få vatten, även några sekunders start utan att den kan suga vatten förstör eller iallafall skadar gummiimpellern ordentligt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser