Tofriis 27 Postad 25 April , 2022 Roderhaveri kanske inte är rätt benämning men detta är vad som hänt... Vid manövrering i Grebbestad hamn med vår för oss nya Compis 36 igår em gick det plötligt inte att styra, ratten bara gick runt utan att påverka rodret. Mycket tacksamt att det hände där och inte under helgens segling från Gbg i frisk vind. Allt vi hunnit kontatera är att kedjan hoppat av kugghjulet i överdelen av rattpedistalen och att en av "ändlägesstoppen" som sitter på ovansidan av kvadranten på hjärtstocken gått av. Dessa verkar vara monterade i efterhand av någon och kanske inte har bågot samband med vad som hänt. Någon som har erfarenheter, tips eller idéer om lösning? Kan också konstatera att man självklart måste ha koll på exakt var nödrorkulten finns. Det har vi nu 😬 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 April , 2022 Först och främst tänker jag att du borde kolla upp att kedjan drar rakt över kuggkransen och att tänderna inte är allt för slitna, samt att den inte är för slapp. Och nummer två är att få till någon typ av fläns/bricka på vardera av kuggkransen så att kedjan inte kan hoppa av. Och roderstoppanordningen ser ju minst sagt klen ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 25 April , 2022 26 minuter sedan skrev No_jah: Först och främst tänker jag att du borde kolla upp att kedjan drar rakt över kuggkransen och att tänderna inte är allt för slitna, samt att den inte är för slapp. Och nummer två är att få till någon typ av fläns/bricka på vardera av kuggkransen så att kedjan inte kan hoppa av. Och roderstoppanordningen ser ju minst sagt klen ut. Tack för svar! Tänderna är ganska snedslitna, lutande åt det hållet den hoppat av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 April , 2022 14 minuter sedan skrev Tofriis: Tack för svar! Tänderna är ganska snedslitna, lutande åt det hållet den hoppat av. Det kan nog vara ett tecken på att kedjan drar snett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 25 April , 2022 2 timmar sedan skrev No_jah: Först och främst tänker jag att du borde kolla upp att kedjan drar rakt över kuggkransen och att tänderna inte är allt för slitna, samt att den inte är för slapp. Och nummer två är att få till någon typ av fläns/bricka på vardera av kuggkransen så att kedjan inte kan hoppa av. Och roderstoppanordningen ser ju minst sagt klen ut. Tack för svar! Tänderna är ganska snedslitna, lutande åt det hållet den hoppat av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 25 April , 2022 Hade inte förstått hur de fungerar, verkar inte så komplcerat som jag trodde... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 April , 2022 Nej, det är inte så komplicerat, och så länge det går att få tag på ev. delar så är det nog inte så svårt att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 8 Maj , 2022 Konstaterade igår att vajern vid ändstoppen på kvadranten bara ligger ett par cm från kuggkransen. Då ett ändstopp gått söndet har jag antagligen dragit upp vajern på kuggkransen och därmed gled den och även kedjan av. Nu lättat på en vajer, lyft på kedjan, spänt vajer och monterat nytt stabilare ändstopp. Hade varit ett snabbt och lätt jobb om det inte hade varit så galet trångt vid kvadranten, men nu är det gjort! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 9 Maj , 2022 Kolla så att vajern verkligen funkar som den ska, den kan vara av fast det inte riktigt syns. Kardelerna är av på lite olika ställen. Styr till ändläge och ta sedan i och se om vajern töjer sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 9 Maj , 2022 Tack för tips, det ska jag testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser