Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Marling

Problem med tilten

Rekommendera Poster

Hej på er. 

Jag har en Yamaha F80 från 2010. Nu har tilten börjat krångla. Från och till vill den inte tilta upp. Det bara klickar i reläet och inget mer. Tilta ner är inga problem....än så länge. 

Tänkte därför höra om det är någon här som har liknande erfarenhet och kanske kan tipsa om orsak, inann jag drar iväg till en Yamahaverstad. 

Anders 😊 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Marling:

Hej på er. 

Jag har en Yamaha F80 från 2010. Nu har tilten börjat krångla. Från och till vill den inte tilta upp. Det bara klickar i reläet och inget mer. Tilta ner är inga problem....än så länge. 

Tänkte därför höra om det är någon här som har liknande erfarenhet och kanske kan tipsa om orsak, inann jag drar iväg till en Yamahaverstad. 

Anders 😊 

Gissningsvis beror 75% av elektriska fel i fritidsbåtar på kontaktproblem.

Se över alla anslutningarna.

Du menar att motorn som driver tiltens hydraulpump inte går runt, iallafall inte när du skall tilta upp, men den tycks gå då du tiltar ner..?

Jag skulle börja felsöka i de kablarna med dess anslutningar som finns mellan reläerna och elmotorn. Det kan vara så att dessa relän är kopplade som en polvändare som då kopplar upp motorn för att pumpa in eller pumpa ur olja ur hydraulcylindern/cylindrarna.

Man jag vet bara hur det var på en 15 år gammal Suzuki, det kan vara en annan funktion på din ”jamma” (och på VPs hydrauliska drevlyftar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset 😊👍

Problemet är att felet inte är bestående. Men helt klart värt ett försök. 

Anders 😊 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...