Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Niklas-ES

Rospiggen m. Ford

Rekommendera Poster

Hej!

Har fastnat igen på en Rospiggen, då modellen tilltalar mig. Den jag tittar på nu ligger rätt i kurs, men sitter en "Ford marin 72 hk" enligt ägaren. det lilla jag vet så finns det inga på 72hk? utan isåfall är det en Ford Leman 80hk?  

Hursom. Orginalmotor så är ju en riktig veteran. Går och funkar som den ska. 

Dock alltid varit lite rädd för dessa orginalmotorer då jag fruktar ett närliggande haveri. 

Jag förstår naturligtvis att det mer eller mindre omöjligt att säga hur länge dessa håller beroende på hur dom är skött/reparerad/gångtid med åren. 

Men frågan blir då,  hur driftsäker är dessa maskiner? någon som har erfarenhet av dessa? Finns de reservdelar fortfarande?

Tack

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Hej!

Har fastnat igen på en Rospiggen, då modellen tilltalar mig. Den jag tittar på nu ligger rätt i kurs, men sitter en "Ford marin 72 hk" enligt ägaren. det lilla jag vet så finns det inga på 72hk? utan isåfall är det en Ford Leman 80hk?  

Hursom. Orginalmotor så är ju en riktig veteran. Går och funkar som den ska. 

Dock alltid varit lite rädd för dessa orginalmotorer då jag fruktar ett närliggande haveri. 

Jag förstår naturligtvis att det mer eller mindre omöjligt att säga hur länge dessa håller beroende på hur dom är skött/reparerad/gångtid med åren. 

Men frågan blir då,  hur driftsäker är dessa maskiner? någon som har erfarenhet av dessa? Finns de reservdelar fortfarande?

Tack

/Niklas

Fordmotorerna verkar bra, den bensinare som sitter i min båt är från -63 och gick utmärkt tills jag stängde av den i höstas. Hoppas den fortsätter med det i år också. Sjösätter 8 Maj.🙏

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...