Qetuop 12 Postad 20 April , 2022 Hade planer på att byta impeller, så kylstrålen var knapp. Såklart dåligt förberedd på att något skulle krångla. Bultarna till växelhuset sitter fast, och jag är mil från närmsta affär. Har tillgång till 5-56 och grundläggande verktyg, hur går jag tillväga på bästa sätt? Får inget ordentligt grepp utan att nyckeln glider av och skaver muttern, trots rätt storlek. Den har inte rubbats en millimeter. Alla tips är välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 April , 2022 (redigerade) Är det tum eller millimeter? Det kan avgöra om det slabbar över. Redigerad 20 April , 2022 av Jorgen01 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 20 April , 2022 49 minuter sedan skrev Jorgen01: Är det tum eller millimeter? Det kan avgöra om det slappar över. Vad menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 April , 2022 (redigerade) Skruven med sexkantsskalle. Är den tum eller millimeter? Redigerad 20 April , 2022 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 20 April , 2022 44 minuter sedan skrev Jorgen01: Skruven med sexkantsskalle. Är den tum eller millimeter? Dom är på 14mm vad jag kan få fram! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 20 April , 2022 (redigerade) 27 minuter sedan skrev Qetuop: Dom är på 14mm vad jag kan få fram! Vad är det för motor? Var är den tillverkad? Amerikanska motorer tex har ofta tum. Redigerad 20 April , 2022 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 20 April , 2022 17 minuter sedan skrev Rascal: Vad är det för motor? Var är den tillverkad? Amerikanska motorer tex har ofta tum. Yamaha Autolube 70hk, 1988 om jag inte missminner mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 20 April , 2022 3 minuter sedan skrev Qetuop: Yamaha Autolube 70hk, 1988 om jag inte missminner mig. Japanerna använder millimeter, så då kan stämma med din 14 nyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 20 April , 2022 9 minuter sedan skrev Rascal: Japanerna använder millimeter, så då kan stämma med din 14 nyckel. Det bör det göra, men problemet kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 April , 2022 Får du plats med en sexkantshylsa, så testa med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 21 April , 2022 Knacka ”lite”på dem med exvis en hammare för att få en rörelse i dem.Godset runt är ju aluminium så det är ju känsligt.Helst nyckeln på samtidigt och dra lite åt båda håll.När de väl släppt,skruva loss så långt det känns bra, på med smörjmedel o skruva in igen.Så gjorde jag med min gamla Yamaha från 1985 och det tog tid men bultarna gick iallafall inte av.Går kanske att värma men det är lite över mina kunskaper.Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 21 April , 2022 Skallarna ser ju fina ut, men ser trångt ut. Får du på hylsa/ringnyckel ordentligt, d.v.s helt ner till brickan? om inte så bör du försöka slipa den tunnare så den går på helt. Istället för att dra i ringnyckel/hylsa när du försöker lossa så slå istället med en hammare på handtaget. Alltså samma princip som en mutterknackare jobbar efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 21 April , 2022 7 timmar sedan skrev Brawn: Knacka ”lite”på dem med exvis en hammare för att få en rörelse i dem.Godset runt är ju aluminium så det är ju känsligt.Helst nyckeln på samtidigt och dra lite åt båda håll.När de väl släppt,skruva loss så långt det känns bra, på med smörjmedel o skruva in igen.Så gjorde jag med min gamla Yamaha från 1985 och det tog tid men bultarna gick iallafall inte av.Går kanske att värma men det är lite över mina kunskaper.Lycka till. 5 timmar sedan skrev Boanjohan: Skallarna ser ju fina ut, men ser trångt ut. Får du på hylsa/ringnyckel ordentligt, d.v.s helt ner till brickan? om inte så bör du försöka slipa den tunnare så den går på helt. Istället för att dra i ringnyckel/hylsa när du försöker lossa så slå istället med en hammare på handtaget. Alltså samma princip som en mutterknackare jobbar efter. Hylsnyckel får jag inte in, får inte plats. Ringnyckel har jag inte tillgång till i rätt storlek, så det blir nästa steg. Slog med hammare både på muttern och nyckeln i försök för att lossa. Köpte med en lite brännare på hemvägen, så värme blir nästa steg, i hopp om att det ska lossa 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 21 April , 2022 40 minuter sedan skrev Qetuop: Hylsnyckel får jag inte in, får inte plats. Ringnyckel har jag inte tillgång till i rätt storlek, så det blir nästa steg. Slog med hammare både på muttern och nyckeln i försök för att lossa. Köpte med en lite brännare på hemvägen, så värme blir nästa steg, i hopp om att det ska lossa 👍 En avslipad 14-hylsa är kanske vägen framåt. Eller om du hittar en tunnväggig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 21 April , 2022 58 minuter sedan skrev Kane: En avslipad 14-hylsa är kanske vägen framåt. Eller om du hittar en tunnväggig. Inte väggarna som är problemet, hylsan är för lång. Men kanske finns extra korta att köpa någonstans..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 21 April , 2022 Eller bara skaffa en vanlig ringnyckel i 14mm. Men även på den kanske du behöver slipa väggen lite tunnare för att få på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lutra6300 2 Postad 22 April , 2022 Känner igen dessa bultar. Jag har visserligen en F100 men ändå. Jag tar hem drevet varje höst. Hylsnyckel funkar ju inte men vanlig fast ringnyckel på 14 mm funkar. Glöm inte heller skruven rakt upp innanför trimanoden. Där funkar hylsor, 12 mm(&). Problemet för dig är att det sitter som f....n. Kanske man kan förlänga nyckeln med ett rejält rör? Någon form av knackfunktion och värme kanske? Kanske någon annan vet mer och dessa trix. Tror inte heller att en vinklad mutterdragare får plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 22 April , 2022 1 timme sedan skrev Lutra6300: Känner igen dessa bultar. Jag har visserligen en F100 men ändå. Jag tar hem drevet varje höst. Hylsnyckel funkar ju inte men vanlig fast ringnyckel på 14 mm funkar. Glöm inte heller skruven rakt upp innanför trimanoden. Där funkar hylsor, 12 mm(&). Problemet för dig är att det sitter som f....n. Kanske man kan förlänga nyckeln med ett rejält rör? Någon form av knackfunktion och värme kanske? Kanske någon annan vet mer och dessa trix. Tror inte heller att en vinklad mutterdragare får plats. Skruven innanför anoden var medgörlig. Har köpt brännare och ska inhandla nya ringnycklar och åka dit imorgon så får jag se om jag lyckas övervinna bultarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser