Alexjaldin 1 Postad 20 April , 2022 Hej! Jag är helt rookie på detta, och ny här i forumet, så på förhand, ursäkta eventuella yxskaftuttryck eller oförstånd 😃 Men, jag har en uttern s64 med Mercruiser 4,3 MPI, Alpha One Gen II drev. Båten köptes "offseason" i höstas och har vinterförvarats inomhus fram tills nu då jag dragit hem den för iordningställande innan sjösättning. I samband med att jag skrapade bort den gamla bottenfärgen noterade jag ett litet oljeläckage vid basen till den ena kolven för tilten. Såpass lite att jag inte noterat ngt om det inte var för att jag fick det på handen när jag råkade snudda där. Men jag lade en marksten där under och nu ngn dag senare ser jag hur det droppat lite, lite grann. Det verkar vara alldeles vid fästet för kolven, alltså där axeln går igenom. Oljan är ganska mörk till färgen. Det är ju alldeles i närheten till vad jag misstänker är slangarna för hydraulolja, men jag är som sagt väldigt okunnig inom detta. Någon här som har en idé om vad det kan röra sig om, eller kanske har haft liknande erfarenhet? Väldigt tacksam för input! Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 20 April , 2022 26 minuter sedan skrev Alexjaldin: Oljan är ganska mörk till färgen. Det är ju alldeles i närheten till vad jag misstänker är slangarna för hydraulolja, men jag är som sagt väldigt okunnig inom detta. Låter som slangen läcker. Kanske torkat/spruckit eller lossnat lite. Om du är helt okunnig på dessa motorer och drev hade jag lämnat in båten på en marina för åtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 20 April , 2022 (redigerade) Det är en klassiker att styrkolvar och tiltkolvarna läcker på gamla inbordare med drev. Var glad att du hittade det innan du lade i båten. VP D6 och VP D4 var ökända i början på 2005- där deras hydraulslangar gick sönder och börjar läcka. Jag tror inte att Mercruiser är vaccinerade mot samma problem. Det inte heller helt ovanligt att kolvarna börjar läck vid tätningarna. Försök att ta reda på om det är kolven eller slangarna som läcker. Om det är kolven kan den troligen renoveras eller bytas ut. Det finns butiker som säljer rebuild kit. (obs, jag är inte säker på att jag har länkat till de delarna som passar din båt)https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/drev-skold/produkter/powertrimcylinder-styrbord-rec14034a3/ https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/drev-skold/produkter/powertrim-servicesats-rec45522a3/ Är du inte händig eller har små händer så kan vara bra att ta hjälp. Redigerad 20 April , 2022 av anuba Felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alexjaldin 1 Postad 20 April , 2022 Tusen tack för snabba och klokt låtande svar jag ber min lokala marinservice kolla på det hela. tack igen!! A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alexjaldin 1 Postad 10 Maj , 2022 Hej igen! Vill tacka för svar och hjälp härvidlag, och återkoppla om utfall. Det visade sig vara slagen som förser drevolja som hade torkat och börjat läcka, just vid fästet till ena tiltkolven. Lite lurigt eftersom man då direkt kunde tro att det var hydraulolja, men det var alltså inte fallet. Men, en tämligen enkel åtgärd så vart iaf problemet löst. Tack igen!! A 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 10 Maj , 2022 Alltid trevligt med återkoppling. Det är då man lär sig något av trådarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser