Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
AndersW55

Bärbar plotter/ekolod

Rekommendera Poster

Hej ! Funderar på att köpa en plotter med ekolod till min Ryds camping. Dock vill jag ha en som man kan ta med sig när man lämnar båten en längre tid. Skulle också vilja kunna planera rutter på den när man är hemma, men har inte lyckats hitta någon. Det verkar heller inte finnas någon med inbyggt batteri, utan den måste vara ansluten till batteriet hela tiden ? Ni som har plotter i en liten båt som inte kan låsas, hur gör ni ? Har tittat lite på Raymarines Elegant 7s. Priset är bra, hyfsat stor skärm och bra funktioner verkar det som, men verkar inte gå att använda utanför båten.

Mvh, Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag det att det finns eller funnits ekolod som varit portabla på detta viset.

Men jag har aldrig sett någon plotter som är utförd så.

Men bygg en batterilåda, ett mindre MC-batteri går ju bra att använda, eller kanske enklare en batterihållare för en massa vanliga torrbatterier, eller då hellre laddningsbara sådana.

Det finns ju även himla käcka helt kapslade syra/bly accar som inte kostar så mycket.

Om du laddar en sådan från båtens elsystem kopplar man halvljusglödtråden i en vanlig H-4 lampa i serie med pluspolen. Gammaldags javisst, men det finns andra bättre lösningar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Tack för svaret. Det finns ju också 12V/220V nätaggregat med cigarettändar anslutning, t.ex på Clas Ohlsson. Man skulle ju då kunna ansluta en "cigarettändarhane" på plotterkabeln och kunna använda plottern hemma. En tanke är ju att använda cigarettändaruttaget i båten med denna kabel för plottern. Då slipper man ju att installera kabeln och det blir enklare att ta med både kabel och plotter. Eller tänker jag fel ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det går ju bra. Dessvärre har dom där cigaretttändarkontakerna i allmänhet rätt så urusel kvalitet. 

Se bara till att koppla rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ! Ja, det är ju viktigt att koppla rätt och att en säkring är inkopplad ! Jag testar och ser hur det går ! Tack för dina förslag och input !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på vart du är och far, så kan det vara lämpligt att googla Sjökortslyftet. 

Vad jag förstått så ingår det numer när man köper plotter fr o m 2022.

Bra kan vara om Hydrographica ingår. 

Men som sagt, det beror på. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag plockar alltid ut min 9" plotter. Tyvärr är det några kontakter som måste skruvas ur. Den kan jag spänningssätta med en 220/12V om omvandlare som jag tidigare hade till en kylväska. Visst är spänningen raslig men min Garmin GPSMAP verker filtrera den bra.

Om du vill ha en plotter med snabbfäste där du slipper koppla i alla kablarna, kan du titta på Garmin ECHOMAP.

Jag är osäker vad du minst måste ha för att spänningssätta den hemma. Bara en kabel eller ett helt plotterfäste. 

Från 6" och uppåt har den inbyggd Wifi så du kan planera din rutt på en Ipad eller telefon och sedan tanka upp den till plottern innan du skall iväg. Detta är mycket användbart. 

Om du har tänkt att använda någon utav Garmins mer avancerade ekolodssensorer så kolla noga vilken modell som stödjer rätt sensor, utan att behöva köpa en extra låda. 9" har mest kontakter och inbyggt stöd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Tack för inlägget. Köpte en Raymarine och ska också göra som du föreslår, dvs använda en 220/12V omvandlare. Sedan skulle man ju kunna montera en kontakt för cigarettändar uttaget på plotter kabeln och ansluta plottern till cigarettändaruttaget i båten. Då blir det ganska enkelt att ta med både plotter och kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev AndersW55:

Hej ! Tack för inlägget. Köpte en Raymarine och ska också göra som du föreslår, dvs använda en 220/12V omvandlare. Sedan skulle man ju kunna montera en kontakt för cigarettändar uttaget på plotter kabeln och ansluta plottern till cigarettändaruttaget i båten. Då blir det ganska enkelt att ta med både plotter och kabel.

Den såg väldigt prisvärd ut jämfört med mina förslag. Den såg att ha något stöd för Wifi. Kolla så ifall den har någon smartphone app för att göra något kul med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2022-04-21 vid 09:14 skrev anuba:

Jag plockar alltid ut min 9" plotter. Tyvärr är det några kontakter som måste skruvas ur. Den kan jag spänningssätta med en 220/12V om omvandlare som jag tidigare hade till en kylväska. Visst är spänningen raslig men min Garmin GPSMAP verker filtrera den bra.

Om du vill ha en plotter med snabbfäste där du slipper koppla i alla kablarna, kan du titta på Garmin ECHOMAP.

Jag är osäker vad du minst måste ha för att spänningssätta den hemma. Bara en kabel eller ett helt plotterfäste. 

Från 6" och uppåt har den inbyggd Wifi så du kan planera din rutt på en Ipad eller telefon och sedan tanka upp den till plottern innan du skall iväg. Detta är mycket användbart. 

Om du har tänkt att använda någon utav Garmins mer avancerade ekolodssensorer så kolla noga vilken modell som stödjer rätt sensor, utan att behöva köpa en extra låda. 9" har mest kontakter och inbyggt stöd.

Måste man det? Jag har min Garmin 52 i ett snabbfäste, bara att klicka in instrumentet. Jag har två snabbfästen, eftersom jag har två styrplatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2022-04-22 vid 16:32 skrev Georg_Ohm:

Måste man det? Jag har min Garmin 52 i ett snabbfäste, bara att klicka in instrumentet. Jag har två snabbfästen, eftersom jag har två styrplatser.

Intressant. Jag har tyvärr ingen Garmin-plotter med snabbfäste.?

Så om du skall köra din Garmin 52 hemma i soffan måste man ha en extra snabbfäste? Det är ju en skillnad mot Gpsmap där det räcker med kabel. 

Är Garmin 52 en Echomap? De brukar ha snabbfäste. 

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev anuba:

Intressant. Jag har tyvärr ingen Garmin-plotter med snabbfäste.?

Så om du skall köra din Garmin 52 hemma i soffan måste man ha en extra snabbfäste? Det är ju en skillnad mot Gpsmap där det räcker med kabel. 

Är Garmin 52 en Echomap? De brukar ha snabbfäste. 

Ja så är det egentligen, nen såväl strömförsörjningskabeln såsom kabeln till ekolodsgivaren kan man peta in direkt i instrumentets baksida, men dom sitter inte så bra fast utan snabbfästet.

Dessa kablar är i sin tur fastsatta med ett eget snabbfäste i det andra snabbfästet. Jag det är en sådan Echomap jag har, den gar nu några år på nacken men fungerar väldigt bra.

(sedan har jag en annan större och äldre plotter, som även är kopplad till radar, och både den och Echomapen är kopplade till AIS, och jag kör båda plottrarna samtidigt, Echomappen uppdaterar positionen betydligt snabbare än vad den äldre plottern förmår att göra.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...