Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Aweloi

Renovering av passbåt/campingbåt från 50-talet

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ca ett år sedan fick jag köpa en gammal båt från 50-talet som min kompis pappa hållit på och renoverat i över 30 år. Det var i sin tur hans pappa som köpte den och importerade den från Norge på 50-talet. Han var med och tillverkade stolarna i mahogany till båten när han var sex år gammal. Nu gick han bort för ca 2 år sedan och min vän ville gärna att någon hon kände köpte båten och gjorde klart den. Båten skall enligt utsago vara en av de första plastbåtarna i Sverige med en ovandel i trä. 

 

Jag fick köpa den i befintligt skick för 7000:- vilket var ett bra pris och ett väldigt kul projekt på köpet. Det mesta av träarbetet var redan gjort (exklusive slipning, betsning och fernissa) förutom några få saker. Även om jag kört en del båt kan jag i princip ingenting om båtar och det finns ingen i livet som vet något om båten eller hur den skulle bli i slutändan. Det första jag var tvungen att göra var att be folk med lite erfarenhet kolla på båten för att se vilken typ av båt det är, samt vilka träslag man använt så att de behandlas på rätt sätt. 

 

I den här tråden (min första här på forumet) fick jag reda på att båten var av typen passbåt eller campingbåt och att det förmodligen rör sig om en halvplanande båt eller en deplacementbåt. Lite oklart där men det visar sig när jag väl får på en moror och kan provköra den. 

 

Sedan fick jag hjälp med att reda ut vilka träslag man använt och var. Det mesta på båten är i mahogany, men den har en teakdäck och reling av teak. 

 

Båten är återuppbyggd från originalet som var i för dåligt skick för att rädda. Allt trä är alltså nytt men mycket av originaldelarna finns kvar så att man kan titta på det. Har även lyckats få några få foton som visar delar av båten. Båten hade dock inte ett teakdäck som original utan en gråmålat yta så konstruktören hade tänkt ändra en del. 

 

Jag har ingen aning hur konstruktören hade tänkt slutföra båten utan jag får istället använda de få foton jag har på originalet samt bilder på samtida campingbåtar som inspiration. Jag vet att originalet kördes med rorkult men att den nu var tänkt att få ratt och styrreglage och den linjen tänker jag följa. Dels för att jag vill ha det av praktiska skäl men även för att många samtida campingbåtar hade det. 

 

Jag tänkte i denna tråd lägga upp bilder och beskrivningar på mitt projekt och även be om råd när det behövs. Jag måste i princip googla mig till allt och lär göra en hel del misstag, förhoppningsvis inga allvarliga. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är de få bilder jag har på båten i sitt originalutförande.

IMG-20210422-WA0001__01.jpg

IMG-20210422-WA0002__01.jpg

IMG-20210422-WA0003__01.jpg

IMG-20210422-WA0004__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här såg båten ut när jag hämtade den. Träarbetet är riktigt fint gjort. De bakre lådorna och stolarna är utsågade men inte monterade.

 

skrov1.jpg

skrov2.jpg

skrov3.jpg

Redigerad av Aweloi
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren började jag med att nåta och slipa teaken. På den tredje bilden syns en bredare nåtning längs med relingen. Konstruktören hade där lämnat ett bredare spår och inget vet varför eller vad han hade tänkt med det. Efter lite resonerande med båtfolk så tog jag beslutet att fylla hela spåret med nåtmassa då att göra någon lösning med trä kunnat bli en riskkonstruktion som samlat vatten. Ingen bild jag sett på liknande båtar har något spår där, kanske var det ett misstag, vem vet? 

 

 

nåtning1.jpg

nåtning2.jpg

nåtning3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Några av skruvarna var satta för grunt så att de kom fram när jag slipade teakdäcket. Fick gröpa fram dem, sänka ner dem och sätta dit nya plugg. Som tur var fick jag med en massa plugg i både teak och mahogany med båten. Jag limmar dem med epoxy, knackar av dem en liten bit upp med ett stämjärn och slipar ner det sista. 

 

plugg1.jpg

plugg2.jpg

plugg3.jpg

plugg4.jpg

plugg5.jpg

Redigerad av Aweloi
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg var att tillverka nya grabbräcken/halklister. Ett av originalen fanns kvar som mall. Gjorde dock min i teak i stället för mahogany då det nya däcket är i teak. Är för övrigt det enda trä jag behövt köpa till båten. Plankan gick på nästa 1000kr så börjar inse hur mycket pengar i bara trä det sitter i båten! Plankan planhyvlades ned till rätt tjocklek, kapades i bordssåg och jackades ur med sticksåg, sedan slipning och håltagning för skruv. 

 

När halklisten var klar byggde jag en basningslåda och ångade listerna i ca 1-2h och satte dem i en form för att få rätt böj. Teak är dock ett svårt trä att böja och de sviktade tillbaka en del när jag lossade dem så vi fick vara två vid montering. En fick skruva under däck och en trycka listen på plats och föra in skruvarna. Vi fick ta en skruv i taget och böja listen allteftersom. Den både limmades med polyuretanlim och skruvades så hade lite tidspress. Sist pluggades skruvhålen. 

 

list1.jpg

list2.jpg

list3.jpg

list4.jpg

list5.jpg

list6.jpg

list7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Resterade del av förra sommaren och höst var det slipning av övrigt trä. Nu i början av våren monterade jag gångjärnet till det öppningsbara fönstret där man kan kliva in på båten. Jag satte även in mässinglister på kanterna för att träet inte ska nötas då man öppnar och stänger fönstret. Listerna tillverkade jag själv (dvs kapade till och gjorde försänkta skruvhål i dem). Bakom listerna och gångjärnet har jag Sikaflex tätningsmassa för att förhindra vatteninträngning. 

 

 

gångjärn1.jpg

gångjärn2.jpg

kantskydd1.jpg

kantskydd2.jpg

Redigerad av Aweloi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fantastiskt fin båt. Perfekt för nöjesturer i skyddade vatten t ex en sjö eller inre skärgård. Hoppas du får den i sjön och kan njuta av den snart. 
:-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Påskhelgens nöje har varit att tillverka en instrumentbräda för ratt och instrument. Styrreglaget är för stort för att passa bakom den bräda som sitter där innan. Hittade en bild på en instrumentbräda från en gammal campingbåt som jag använde som inspiration (bild3). Jag kunde använda spillbitar till projektet vilket var skönt. Styrningen kommer även att vara på babord sida eftersom det öppningsbara fönstret man går in genom sitter på styrbord sida. Hade jag fått välja hade jag gjort tvärtom men det arbetet var redan gjort när jag köpte båten. Som ni ser har vi mycket snö kvar här i norr. 

 

 

instrumentbräda1.jpg

instrumentbräda2.jpg

instrumentbräda3.jpg

Redigerad av Aweloi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

En fantastiskt fin båt. Perfekt för nöjesturer i skyddade vatten t ex en sjö eller inre skärgård. Hoppas du får den i sjön och kan njuta av den snart. 
🙂

Ja den är väldigt fin. Blir en finvädersbåt för vår vackra inre skärgård här i Örnsköldsvik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt fin båt och verkar vara riktigt välgjort träarbete på den.

Fuskar en del med båtrenonveringar själv och det syns att det är "en del" tid nerlagd på den där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev jonas2307:

Fantastiskt fin båt och verkar vara riktigt välgjort träarbete på den.

Fuskar en del med båtrenonveringar själv och det syns att det är "en del" tid nerlagd på den där.

Håller helt med om att det verkar väldigt välgjort. Din kompis valde nog också rätt person att ta över båten! Grattis och lycka till. Det där blir skitbra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagarna har jag betsat och oljat båten. Använder Epifanes mahogany bets och Easy flow impregneringsolja. All mahogany ska betsat och oljas och en del av teaken betsas men skall ej oljas då det i sig är ett fett träslag. Kvar att göra är att slipa golvet och ge det samma behandling sedan ska impregneringsoljan få gotta till sig i några veckor innan det är dags för fernissa. Jag har bestämt mig för att fernissa även teaken så kommer att använda Epifanes teakfernissa. Är lite nervös över hur nåten ska klara sig då jag märkte för sent att den inte är till för att övermålas. Har dock läst att det ska gå bra om den fått härda minst ett halvår vilket det har så håller tummarna. Annars blir det mycket extrajobb....

 

Sedan skall främre stolar och bakre stolar med lådor få samma behandling men osäkert om jag hinner det i sommar. Fokus är att behandla allt utom stolarna och de bakre lådorna så att jag kan testköra båten i sommar. Skulle vilja får in rutor också. Hinner jag mer är det en bonus. Fin blir den iaf. 

bets1.jpg

bets2.jpg

bets3.jpg

bets4.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu i vår och sommar har jag börjat fernissa båten. Dock kommer jag att ta golvet och de bakre stolarna/lådorna nästa vår. Fokus nu har varit det trä som utsätts för vatten så att jag kan provköra båten nu i sommar. Bilderna här är efter första 2-3 lagren, men jag har nu gjort sju lager. Tänkte köra på nio lager. Möjligtvis lägger jag på några extra nästa vår för att försöka uppnå fullständig porfyllnad snabbare. Är inte där ännu. 

 

Då det är både teak och mahogany på båten så har jag fernissat med Epifanes Teaklack superior de första fyra lagren för att det ska fästa bra på teaken. Därefter har jag använt Epifanes vanliga fernissa över det. 

 

Jag var lite orolig över hur fernissan skulle torka över nåten då jag råkade använda en nåt från Sikaflex som egentligen inte är övermålningsbar. Hade dock läst att om man låter den härda länge och sen bara lackar på trots att det blir kladdigt vid nåten så kommer det efter några lager att torka och bli bra ändå. Som tur var blev det precis så. De första förtunnade lagren med lösningsmedel gjorde nåten kladdig men jag fortsatte att lacka över och efter några lager och genom att låta fernissan torka igenom ordentligt ett par veckor efter de tre första lagren så torkade det bra.

 

Har även påbörjat fernissning av de främre stolarna, samt pollaren fram som är av mahogany, samt flaggstången i teak. 

fernissa1.jpg

fernissa2.jpg

fernissa3.jpg

Redigerad av Aweloi
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har även inhandlat en väldigt vacker ratt till båten i mahogany. 

 

ratt.jpg

Redigerad av Aweloi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen har jag påbörjat att montera rutor på båten. Rutorna är av polykarbonat med en repbehandling. Använder en tidsenlig fönsterlist från Erlandssons brygga spikad med mässingspik och med vit tätningsmassa bakom (en MS polymer). Blir väldigt tjusigt. Hoppas det håller tätt. 

 

Efter montering av rutorna ska jag montera alla beslag samt fernissa de två sista lagren.

ruta1.jpg

ruta2.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanligt snyggt träarbete gjort på en riktigt välformad båt. Kan det bli bättre än så.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sedan jag uppdaterade restaureringen. Är nu klar med båten utvändigt. Rutor och beslag på plats. Även fått på motor med gasreglage. Kvar att göra är att behandla golvet och göra klart förvaringslådorna bak och samt stolarna. 

 

Har varitut i skärgården några gånger i sommar. Båten går som finast mellan 5-6 knop. Med mycket vikt framtill kan man köra 10-11 knop. 

20230808_170857 (1).jpg

20230808_170927 (1).jpg

20230806_170352 (1).jpg

20230812_150512 (1).jpg

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enkelt underbart, tack för att vi fått följa ditt fantastiska arbete

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...