1stPeregrine 118 Postad 16 April , 2022 Håller på att rikta upp motor/backslaget mot propelleraxeln. När jag får till toleransen på flänsarna, >0,1mm, är inte propelleraxeln i centrum av hylsröret. Jag har tryckt över hela paketet så långt det går i motortassarna men det räcker inte. Någon som har något tips hur jag skall tänka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 16 April , 2022 (redigerade) Trots kort avstånd mellan axel kopplingen och axeltrumman. tror jag inte att axeln kommer att slå i. Möjligen om kuddarna är mjuka. Annars är lösningen att lossa ett motorfäste för en motorkudde åt gången och rymma upp hålet för kuddens fästskruv. Palla upp motorn under tiden intill det fäste du jobbar med. Går fint med en ny rundfil, för det är gjutjärn, spänn fast ordentligt i ett skruvstäd. Och du bör göra lika på alla fästena, om de s a s bottnar i sidled. Annars vrider du motorn. Redigerad 16 April , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 16 April , 2022 (redigerade) 49 minuter sedan skrev Hybro: Trots kort avstånd mellan axel kopplingen och axeltrumman. tror jag inte att axeln kommer att slå i. Möjligen om kuddarna är mjuka. Annars är lösningen att lossa ett motorfäste för en motorkudde åt gången och rymma upp hålet för kuddens fästskruv. Palla upp motorn under tiden intill det fäste du jobbar med. Går fint med en ny rundfil, för det är gjutjärn, spänn fast ordentligt i ett skruvstäd. Och du bör göra lika på alla fästena, om de s a s bottnar i sidled. Annars vrider du motorn. Att den skall slå i propellerhylsan är jag inte rädd för men att det sliter på stävlagret däremot gillar jag inte. Det är kanske en möjlighet att fila upp hålen i motortassarna, dock lite jobbigt att palla upp motorn, en TAMD 41:a väger en del. Det jobbigaste är tassen under intercoolern, det finns ingen plats för att göra någonting i stort sätt. Det jag tycker är lite märkligt är att de främre kuddarna sitter sedan original så frågan är om ett alltid varit något fel. Jag vet att stävlagret är bytt 2005 sedan båten varit ny -89. Sedan har 2 backslag havererat under åren, ett i min ägo, ok MS4:or, men ändå. Redigerad 16 April , 2022 av 1stPeregrine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 16 April , 2022 (redigerade) Har svårt att tro, att stävlagret tar någon skada av detta. Säkert redan typ i slitet. En enda fråga. Vad händer om du skjuter isär flänskopplingen lite, typ 5 mm? Visst åker axeldelen lite nedåt av axeln tyngd? Är i vart fall inte bra om det drar iväg åt nåt annat håll. Nu menar jag, om du lyfter axelflänsen mot flänsen på backslaget. Det är en fals på den ena, som s a s trycker axeln rätt/fel, i ett svarat urtag på den andra, om de inte ligger mitt för varandra vid finjustering, som du nu gjort. Var f ö bra. Redigerad 16 April , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 16 April , 2022 (redigerade) Ja, axelflänsen faller ner, måste lyfta upp den för att para ihop med backslaget. Det borde ju slita på stävlagret om axeln inte kommer ut rakt och ta effekt från propellerrörelsen. Sedan kan det ju bli så att black jacken inte håller riktigt tätt om det inte är centrerat. Redigerad 16 April , 2022 av 1stPeregrine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 16 April , 2022 (redigerade) Första meningen helt i ordning, så ska det vara. Stävlagret är nog redan optimalt inslitet. Och Black Jacken funkar säkert helt ok oavsett. Så det enda som kan vara, är om axel slår i trumman. Men det hörs säkert. Gör du som jag föreslog i så fall. Men då måste du göra linjering igen. Med det var väl ändå inte svårt? Redigerad 16 April , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 18 April , 2022 Nä så svårt var det inte, tar bara tid när jag måste upp o ned för att skruva och ner för att mäta, gympass. Axeln är ca 1.5 mm ur centrum i sidled. Jag kollade inte centreringen i hylsan innan heller så jag vet inte hur det satt tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser