Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Tititu

Vad är en 30-vagn?

Rekommendera Poster

Jag planerar att köpa en 7-meters snipa och i många annonser nämns 30-vagn. Vad är det och var får man köra med den? Där jag bor finns inte en sån fordonskategori så därför undrar jag. Drar man en sån med bil? Är de registrerade? Vad krävs för körkortskategori?

Då min drömsnipa kanske finns 60 mil bort så ska den ju flyttas till lands eller till havs och att köra 30 km/h är nog lite väl tidsödande - men skulle det ens vara tillåtet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-14 vid 18:18 skrev Tititu:

Jag planerar att köpa en 7-meters snipa och i många annonser nämns 30-vagn. Vad är det och var får man köra med den? Där jag bor finns inte en sån fordonskategori så därför undrar jag. Drar man en sån med bil? Är de registrerade? Vad krävs för körkortskategori?

Då min drömsnipa kanske finns 60 mil bort så ska den ju flyttas till lands eller till havs och att köra 30 km/h är nog lite väl tidsödande - men skulle det ens vara tillåtet?

Jodå, du får köra hur långt du vill med en sådan kärra, men då som @Kane skriver, inte på motortrafikled eller motorväg… Men även på mindre vägar utgör du ett trafikhinder och kan sekundärt ställa till med olyckor från upphinnande bilar som skall köra om och så.

Vad du också skall tänka på är att din bil tekniskt sett skall klara av att dra en sådan snipa på trailer. Det är inte bara motorstyrkan utan framförallt bromsarna som skall klara detta. Det går åt mycket drivmedel, då du inte kan köra på varesig fyran eller femman, iallafall inte speciellt ofta.

För flera år sedan körde jag en mindre segelbåt från Varberg till Göteborg med en bromsad ”30-kärra” det var egentligen en trailer för 80 km/h som var avregistrerad, och var försedd med LGF skylt. Jag hade då en ganska kraftfull framhjulsdriven bil, det var ingen bra kombo. Det var tidvis dåligt grepp mellan drivhjul och vägbanan även om trycket på kulan var det rätta. Men det gick, tog lång tid, även om det gick fortare än 30 ibland. Väl hemma hade stötdämparna bak lämnat in en avskedsansökan.

Så det är bäst att att låta en transportfirma lösa den transporten, men priset en sån firma vill ha kan ju överstiga båtens värde. Andra alternativ är nu att ta båten på egen köl sjövägen, men om det är 60 mil landvägen är det väl drygt 300 M sjövägen. Det tar flera dagar, och beroende på väder, vind och vilken kuststräcka det gäller kan det bli vanskligt.

Det kan vara lönsammare och säkrare att finna en likvärdig båt närmare hemmet, om nu det finns en sådan…?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2022-04-14 vid 18:18 skrev Tititu:

Jag skiljer på vagn och kärra.

Vagn har hjul i varje hörn, har styrinrättning på framhjulen och dragstång. Hela lasten ligger på kärrans hjul.

Kärra har en axel med hjul (kan så klart även vara dubbla axlar men placerade mitt under kärran) samt en dragstång som bär en del av lasten.

Vagnen lägger ingen extra vikt på dragfordonet (förutom dragstångens vikt som brukar vara försumbar). Kärran kan addera rätt mycket vikt på draget på bilen (kan ge väldigt hög belastning på dragfordonet om lasten är framtung).

En vagn ger inget extra marktryck på dragfordonet så det kan bli vanskligt att bromsa när kärran med sin last trycker på. En kärra ger tryck på dragfordonet och normalt lite bättre bromsmöjlighet.

Det är nog bromsmöjligheten som gör att det ställs krav på att efterfordonets bruttovikt måste understiga dragfordonets bruttovikt. Jag brukade fylla kofferten med verktyg, ankare mm tunga prylar för att få bilen att väga maximalt.

En äldre vagn/kärra har inga krav på belysning om den bara används när det är ljust. Det kan rekommenderas att montera bak/stopp/körriktningsvisare baktill för att minska risker under transporten genom att visa för bakomvarande vilken avsikt man har i trafiken.

Du får köra så långt du vill med en oreggad vagn/kärra. Det krävs bara "vanligt körkort" om din vagn/kärra uppfyller kraven för efterfordon.

Första gången jag provade att dra vagn med båt efter personbil (hade använt lånad traktor vid tidigare båtflyttar) så började jag resan med att prova om det gick att bromsa och få hejd på ekipaget. Det gick, så hela resan (drygt 3 mil på riksväg med vägren) genomfördes enligt plan. Enda gången under alla turer med det ekipaget som jag blev omkörd av en polisbil så tittade de mer efter båten än ekipaget som helhet och jag blev aldrig stoppad och kontrollerad. Vagnen gjorde så småningom en 35 mils resa tvärs över landet men då tog jag båten sjövägen. Det besvärligaste med den resan var att leta upp alla kringfarter förbi motorvägar/motortrafikleder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...