Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
albinb

B18 går orent

Rekommendera Poster

när växel är i friläge går den hur fint som helst, varvar fullt utan konstigheter, men när du sedan kör och vill varva upp motorn så börjar den blurra som att den inte får ordentligt med soppa, provat byta förgasare utan resultat. Vad mer kan spöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev albinb:

när växel är i friläge går den hur fint som helst, varvar fullt utan konstigheter, men när du sedan kör och vill varva upp motorn så börjar den blurra som att den inte får ordentligt med soppa, provat byta förgasare utan resultat. Vad mer kan spöka?

Tändning?

Ventilspel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Tändning?

Ventilspel?

Hur mäter jag ventil spel? Vad krävs om ventilerna krånglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev albinb:

Behöver alltså inte byta något om ventilspelet står fel? Är lite okunnig😅

Om ventilspelet är fel, räcker det oftast med en justering.
Sedan kan ju ventilerna vara otäta och behöva en inslipning.
De kan också behöva bytas om de är defekta.

Här finns lite verkstadshandböcker att läsa för dig, https://pv-klubben.org/teknik/verkstadshandbocker-3/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du någon som kan meka bil?

 

Börja med tändningen och kolla om den står rätt, sen hade jag kollat ventilspelet. 

 

Du skriver att förgasare är en annan nu, vad säger att den är rätt justerad?

Vilken modell är det av förgasare?

Finns lite olika att välja på men en modell har ett membran som kan gå sönder tex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den funkar ju inte med belastning.

Kolla förtändningen, alltså inte bara tändläget på tomgång.

Sedan ett komp.prov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog ta hjälp av någon som kan meka med bensinmotorer. B20 och liknande efterföljare var ju väldigt vanliga i personbilar som producerades på Hisingen från slutet av 1960-talet och ganska många år framåt. Och den fanns ju då även som båtmotor, hette väl då ungefär AQ130 eller någonting sådant.

 

För att sätta mer griller i huvudet på dig så kan jag ju rekommendera att man även mäter kompressionen i varje cylinder. Det kan ju vara bra att börja med det. Sedan ventiljustering, tändinställning och därefter en kontroll eller renovering av förgasaren/förgasarna.

 

Tja, klart att en enkel sak att göra är ju en service med utbyte av slitdelar. Efter oljefilterbytetoch oljebytet så byter du drivrem, tändstift, tändstiftskablar och tändhattar, rotor, fördelarlock, brytarspetsar och kondensator.

Men kosta inte på motorn en massa sådana delar innan du vet om den är värd att satsa på, och det kan man ju få reda på efter ett kompressionstest.

 

I sådana här diskussioner brukar även den frågan komma upp vad för slags kylning din motor har..?

Är den sjövattenkyld, där havets vatten pumpas upp genom motorns alla kylvattenkanaler.

Eller är den färskvattenkyld (sötvattenkyld) där man har en primär kylkrets med havsvatten som pumpas genom en värmeväxlare där det sedan finns en sekundär kylkrets med en glykolblandning som kyler motorn.

 

Motorer som är direkt sjövattenkylda brukar inte bli så gamla, iallafall inte om dom gått i västerhavet, och då kan det dessvärre vara så att dom är så sönderrostade inuti att det inte är lönsamt att ens göra en basal service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorer som varvar och går bra obelastade tvekar och går dåligt vid belastning skulle jag fundera över om den får tillräckligt med bränsle. Det är ju  inte bara en fråga om förgasare, det är viktigt att veta om tillräckligt med bränsle kommer fram till förgasaren. Kolla membran i soppapumpen och byt ev. filter och kolla silar tex i tanken och naturligtvis slangar och rör.

En liten spricka i en slang gör att pumpen suger in luft i systemet och motorn bluddrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är flera variabler eller parametrar som skall stämma.

Om motorn startar lätt, går bra på tomgång men tappar ork vid belastning är det ju bränslebrist som redan nämnts av @Rascal.
Förutom att kolla bänslepumpen, skall man ju även se till att motorn får andas ordentligt, det måst till syre, luft, också. På båtmotorer brukar det ofta vara en flamdämpare över förgasarna, men det kan även finnas ett luftfilter som är igensatt. Sedan kan det vara allmän syrebrist i hela motorrummet för att det är för tätt.

Om förgasaren har en choke  skall ju den kollas också, choken stryper luftflödet så att bränsleblandningen blir fetare, och då går motorn dåligt på litet högre varvtal.

 

Men det är svårt att på distans säga vad som är fel, det måste nästan upplevas på plats. 
Men klart att förgasaren i första hand är misstänkt, i andra hand tändningen.

Gamla förgasare skall renoveras, det finns renoveringssatser att köpa, det är packningar, membran och även ibland munstycken som ingår i dessa satser.

Sedan är det ju den moderna bensinen, som innehåller mer etanol och annat elände som fodrar större munstycken än de som är original, från den tiden vi tankade ”riktig” bensin.

 

Vad har du föresten för bensin? Är den färsk? Jo bensin är en färskvara, redan förra sommarens bensin har tappat en del av sin effekt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men en gammal B18 då i marinutförande Aq80-Aq100 som är orkeslös. Ligger nära tillhands med sliten topp med lågt komp som följd.
Bort med stiften och ta ett komp.prov. Det ger svar om hur man går vidare. 

Testutr.finns hyffsat billiga på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/kompressionsprovare/kompressionsprovare-2000016979

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är flera variabler eller parametrar som skall stämma.

Om motorn startar lätt, går bra på tomgång men tappar ork vid belastning är det ju bränslebrist som redan nämnts av @Rascal.
Förutom att kolla bänslepumpen, skall man ju även se till att motorn får andas ordentligt, det måst till syre, luft, också. På båtmotorer brukar det ofta vara en flamdämpare över förgasarna, men det kan även finnas ett luftfilter som är igensatt. Sedan kan det vara allmän syrebrist i hela motorrummet för att det är för tätt.

Om förgasaren har en choke  skall ju den kollas också, choken stryper luftflödet så att bränsleblandningen blir fetare, och då går motorn dåligt på litet högre varvtal.

 

Men det är svårt att på distans säga vad som är fel, det måste nästan upplevas på plats. 
Men klart att förgasaren i första hand är misstänkt, i andra hand tändningen.

Gamla förgasare skall renoveras, det finns renoveringssatser att köpa, det är packningar, membran och även ibland munstycken som ingår i dessa satser.

Sedan är det ju den moderna bensinen, som innehåller mer etanol och annat elände som fodrar större munstycken än de som är original, från den tiden vi tankade ”riktig” bensin.

 

Vad har du föresten för bensin? Är den färsk? Jo bensin är en färskvara, redan förra sommarens bensin har tappat en del av sin effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...