Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Dateline_Bikini

Strul med El-cykel batteri

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en begagnad el-cykel som tappar krämen i batteriet vid större påfrestningar.

Man kan cykla på 1ans fart men höjer man till 2 eller 3 så "dör" batteriet. Kollar man på batteri indikatorn så är batteriet "slut".

lotsar man däremot batteriet från el-cykel och kollar indikatorn på batteriet så är det fullt igen.

Då kan man sätta in batteriet igen och köra lite till men sen dör den igen osv osv.

Kan det vara batteriet som är kasst?
Eller något annat?

Tacksam för svar!
Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Troligen batteriet som är slut, hade själv en elcykel som när jag kom till en brant backe så slog batteriet av, alltid på samma ställe i backen, efter det så kunde jag stänga av och sätta på batteriet igen så gick det tills en ny backe kom.

 

Det sitter ett underspänningsskydd i batteriet som stänger av batteriet när spänningen går under en viss nivå för att skydda det, och när du belastar det lite mer (exempelvis en backe) så sjunker spänningen tillfälligt för att sedan öka igen efter belastningen och är batteriet dåligt så sjunker spänningen för mycket och skyddskretsen stänger av det.

 

Finns en som renoverar Elcykelbatterier, tror det heter Batteridoktorn han byter cellerna i det efter eget önskemål, ingen egen erfarenhet av honom men det kan vara värt att kolla upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriindikatorer utgår i princip alltid från ett typiskt batteri med frisk kemi. Dvs om det har en viss spänning så har det en viss status, eller om man sugit ut halva kapaciteten så är det 50% kvar.

 

Men om batteriet gått ner sig så det inte längre har sin ursprungliga kapacitet och/eller annan kemi ändrats p.g.a. åldring (alt. misskötsel eller fel) så beteendet inte blir rätt, är ju detta inget som batteriövervakningen är konstruerad för.

Därför kommer den visa en status som inte alls stämmer, och ett batteri som enligt övervakningen är helt ok kan plötsligt vara slut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svar!

 

Batteriet är från 2013 och det sitter Li-Po celler i den som även är lite svullna. Har mätt med multimeter och när den är i viloläge så sig ligger batteriet på ca 26,8V. (Ska vara 25.9)

 

Så mest troligt är att cellerna är kassa. Har även mätt cellerna var för sig men de verkar ligga på stadiga 4.13V allihopa.

 

Men då måste det vara som ni säger, att så fort de blir för hårt tryck på batteriet så stänger de av sig för att skydda sig själv.

 

Har hittat celler på Aliexpress för 1300kr.

Batteridoktorn ville ha  ca 2.7k för utbytes.

 

Kan kanske vara värt att testa själv. 

 

Lite halvtaskig bild men som ni kan se till höger om bilden så är cellerna ganska så svullna..

IMG_20220411_161531.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, med en jusste lödkolv kan man skapa underverk.

För ett par år sedan skrevs det en hel del om sådana batteripack i dagspressen. Det gällde tydligen att nollställa batteripackets elektronik efter renovering eller byte.

 

Principen är ju densamma med våra batterier i båtarna (även om det är olika batterityper), fulladdade dåliga batterier visar en bra spänning, tills dess man belastar dem, då sjunker spänningen snabbt och dess effekt försvinner.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...