Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
JacobHelenius

Sanitetsslang Jeanneau 805 leader

Rekommendera Poster

Hej. 

Tänkte att jag skulle byta ut toalettslangen på min Leader 805 från 06. Den nuvarande är verkligen inte optimalt lagd då den först går förut till en genomföring för direkt tömning, därefter ner i kölsvinet för att sedan gå akterut och upp till septin (i motorrummet). 

Är det någon som har ett bra förslag hur den nya kan dras? Tänkte helt koppla bort den första genomföring då jag bara vill ha tömning från tanken. 

Har försökt hitta ritning på hur det är tänkt men inte hittat något. 

Tack! 

Mvh Jacob 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min slang i vår 805. Nu funkar det toppen utan lukt. Jag har nog retat mig på den 4m långa slangen till tanken då kan samla på sig och stoppa upp man inte spolar ordentligt. 
Min slang går från toan till en en Y-växel garderoben för att ställa mellan tank och hav.

Skall du ta bort den? Många vill ha sjötömning för nr 1 så man slipper stå på badbryggan och göra det. 

Då båten är rätt kompakt är det svårt att hitta ett bättre ställe för tanken. Du skulle kunna lägga den i styrbords toft i ruffen men då kommer du långt bort från tömningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Tack för ditt svar! 

Lade du slangen på samma sätt som tidigare? Håller med om att det är väldigt mycket slang som också ligger lägre än både toalett och tank så det stannar i slangen. 

Jag tänkte egentligen ta bort y-axeln men som du säger kanske det är värt att spara den och bara byta slangen... 

Tycker också att tanken sitter på bra ställe så den vill jag inte flytta. 

Har du kvar originaltanken i plast? 

Mvh Jacob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev JacobHelenius:

Hej! 

Tack för ditt svar! 

Lade du slangen på samma sätt som tidigare? Håller med om att det är väldigt mycket slang som också ligger lägre än både toalett och tank så det stannar i slangen. 

Jag tänkte egentligen ta bort y-axeln men som du säger kanske det är värt att spara den och bara byta slangen... 

Tycker också att tanken sitter på bra ställe så den vill jag inte flytta. 

Har du kvar originaltanken i plast? 

Mvh Jacob

Jag bytte slang och använde en gamla slangen som draghjälp. Det är del pyssel då vissa slangar är av en annan av den annan dimension än de slangarna som finns att köpa. Den tjockaste slangen verkar vara 39-40mm invändigt. Man kan se det genom att Jeanneau har satt gummislangar på Y-växeln. Då jag köpte 38mm slang ledde det till att den inte passade på utloppet för direkt till havet. Den slangnippeln fick jag byte till en 38mm.
Jag har har behållit originaltanken. Den såg ok ut men man behöver byta några packningar kring inloppen. Det går säkert att få in en större men jag har också min ankarlina på samma sida båten som tar plats
Om du har tänkt att byta slang så kan jag skicka lite mer tips via PM. Om man gör jobbet fel är det lätt att fyll kölsvinet med bajvatten. ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag bytte slang och använde en gamla slangen som draghjälp. Det är del pyssel då vissa slangar är av en annan av den annan dimension än de slangarna som finns att köpa. Den tjockaste slangen verkar vara 39-40mm invändigt. Man kan se det genom att Jeanneau har satt gummislangar på Y-växeln. Då jag köpte 38mm slang ledde det till att den inte passade på utloppet för direkt till havet. Den slangnippeln fick jag byte till en 38mm.
Jag har har behållit originaltanken. Den såg ok ut men man behöver byta några packningar kring inloppen. Det går säkert att få in en större men jag har också min ankarlina på samma sida båten som tar plats
Om du har tänkt att byta slang så kan jag skicka lite mer tips via PM. Om man gör jobbet fel är det lätt att fyll kölsvinet med bajvatten. ;) 

Tack för svar! Jag tar gärna emot tips då det låter tråkigt med bajsvatten i kölsvinet! 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...