Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
richardk

Impellerbyte Evinrude E-tec - läckage..??

Rekommendera Poster

Bytte impeller på min Evinrude E-tec 90 hk inför sjösättningen. Nu sjösatt och provkört men ser ut som jag har vattenläckage mellan vöxelhus o rigg. Har en misstanke om att jag misslyckats vid återmonteringen av växelhuset och inte lyckats ansluta det invändiga vattenröret korrekt till impellerhuset. Blir konfunderad dock av att skvallerstråle kommer som den ska och jag har inte sett några problem med kylning den knappa halvtimme jag kört innan jag såg läckage.. Så, frågan jag ställer mig: kan jag misslyckats med att ansluta vattenröret rätt och ändå få kylvatten till motorn..? (Tänker då att impellern lyckas pumpa tillräckligt mycket vatten gör att skap övertryck i riggen så att vatten ändå trycks in i vattenrör och vidare i motorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en e-tec och har jag haft några funderingar så kan jag rekommendera denna  site där finns stor kompetens.

https://www.etecownersgroup.com/categories

 

M.V.H

Kenny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är jag inte (heller) expert på men har haft flera utombordare där det kommit vatten mellan växelhus och överdel och så länge det kommer vatten ur skvallerröret så har motorn kylt som den ska iaf. Noteras ska att dessa samtliga har haft en slang som anslutit ovanpå motorns kylkanaler och denna har sedan löpt till skvallerrörets utgång. Därmed har jag sett att kylvattnet kommit igenom kylkanalerna innan det kommit ut ur skvallerröret. Kan ju vara annorlunda på din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Allt kylvatten kommer ju inte ut via skvallerhålet utan en del ska ju komma ut via riggen. Såg det annorlunda ut innan bytet?

 

C0BF55A9-00C3-4583-B727-5D4805BC85C9.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten ska spruta ur skvallerhålet samt ur avgasröret som sitter strax under motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en väldigt bra video som visar hur bytet går  till på ett smidigt sätt.

Det är visserligen en större motor men principen är den samma.

Jag tror det kan vara lät att den stora o-ringen hamnar lite fel när man trär pumphuset över drivaxeln.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...