richardk 6 Postad 11 April , 2022 Bytte impeller på min Evinrude E-tec 90 hk inför sjösättningen. Nu sjösatt och provkört men ser ut som jag har vattenläckage mellan vöxelhus o rigg. Har en misstanke om att jag misslyckats vid återmonteringen av växelhuset och inte lyckats ansluta det invändiga vattenröret korrekt till impellerhuset. Blir konfunderad dock av att skvallerstråle kommer som den ska och jag har inte sett några problem med kylning den knappa halvtimme jag kört innan jag såg läckage.. Så, frågan jag ställer mig: kan jag misslyckats med att ansluta vattenröret rätt och ändå få kylvatten till motorn..? (Tänker då att impellern lyckas pumpa tillräckligt mycket vatten gör att skap övertryck i riggen så att vatten ändå trycks in i vattenrör och vidare i motorn). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 11 April , 2022 Har själv en e-tec och har jag haft några funderingar så kan jag rekommendera denna site där finns stor kompetens. https://www.etecownersgroup.com/categories M.V.H Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 529 Postad 11 April , 2022 Det här är jag inte (heller) expert på men har haft flera utombordare där det kommit vatten mellan växelhus och överdel och så länge det kommer vatten ur skvallerröret så har motorn kylt som den ska iaf. Noteras ska att dessa samtliga har haft en slang som anslutit ovanpå motorns kylkanaler och denna har sedan löpt till skvallerrörets utgång. Därmed har jag sett att kylvattnet kommit igenom kylkanalerna innan det kommit ut ur skvallerröret. Kan ju vara annorlunda på din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 11 April , 2022 Hej, Allt kylvatten kommer ju inte ut via skvallerhålet utan en del ska ju komma ut via riggen. Såg det annorlunda ut innan bytet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 April , 2022 Vatten ska spruta ur skvallerhålet samt ur avgasröret som sitter strax under motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 April , 2022 Här är en väldigt bra video som visar hur bytet går till på ett smidigt sätt. Det är visserligen en större motor men principen är den samma. Jag tror det kan vara lät att den stora o-ringen hamnar lite fel när man trär pumphuset över drivaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser