Spinspider 0 Postad 25 Juli , 2005 Hur farligt är det egentligen att vara ute på havet när det åskar? Söker sig blixten till masten? Vad händer om blixten slår ner i båten? Klyvs den mitt itu ... och så blir det direkt respass till Sankte Per vid Pärleporten? //Nybliven segelbåtsägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 25 Juli , 2005 Blixten slår ner i den högsta (Eller bäst ledande?) punkten. Alltså finns det en risk att den slår ner i masten på din segelbåt om du är ute på öppet vatten. (Nu är din mast ganska liten om man jämför med hur stor blixten är så det är inte speciellt stor risk) Men om du inte seglar på öppet hav så behöver du nog inte oroa dig. Det beror lite på hur stor båt du har. [LINK]http://www.batlivroslagen.se/artiklar/2004/Blixtisegelbat.html[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Juli , 2005 http://thunder.hvi.uu.se/IFH/ifh.html är en informativ sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 26 Juli , 2005 Man ska nog inte överdriva riskerna med nedslag i båten. Hur många skador pga blixtnedslag i båtar hör vi talas om? Att masten är högsta punkten är en sak som skrämmer mer än vad den faktiskt gör när man betänker att blixten kommer från kanske flera tusen meters höjd. Då blir 10-15 m försumbart. Vi var ute i åska en gång och det fräste av urladdningar i masttoppen under en kvart innan åskan satte i att dundra. (Jag trodde först att radion stod på utan radiokanal inställd men den var inte påslagen.) Något nedslag fick vi inte. Har några ggr seglat och fått nedslag mycket nära c:a 50-100m utan att bli träffad. Så särskilt åskrädd är jag inte i båt. Mer rädd är jag kanske att instrumenten ryker. Men de har klarat sig alla år och då är ju båten i sjön halva året. Så segla lugnt i åskan men akta er för riggen med därtill förbundna metalldetaljer. Några startkablar är bra att ha för start av motorn när huvudbatteriet tappat sugen. De kommer garanterat upp fortare än blixten när åskan drar in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wippe 0 Postad 15 Augusti , 2005 Vi frågade en gammal erfaren seglare som dessutom arbetat på varv i tjugo år. Vad han vet så finns bara ett dokumenterat fall om blixtnedslag i mast de senaste 10 åren o då i en båt som stod i hamn. Självklart är det idiotiskt att va ute på öppet vatten när åskan e över en. Vi råkade ut för två åskväder på samma dag över oss men vi cirkulerade runt öar tills det försvann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 27 Oktober , 2011 Drar upp denna tråd istället för att göra en ny. Jag har samma fråga som trådskaparen. Svaren som givits verkar vara att det inte är så faligt med åska. Men när man läser i boken Navigering och Sjömanskap så får man uppfattningen om att åska är väldigt farligt, att båten kan springa läck, att skrovgenomföringar kan flyga ur och att risken för personskador är överhängande. Det står att det finns speciella åskledare att köpa men att inte ens de ger 100% skydd. Sen så får jag det till att om man har en 10 m mast ute på sjön och åskmolnen befinner sig på 4 km höjd så är mast-toppen närmaste punkten i en cirkel med radie 283 meter runt båten. Borde ju innebära att det teoretiskt är stor risk att åskan slår ner i masten om en urladdning bildas inom detta område. Hur ligger det till egentligen? Är åska farligt eller inte? Ex. Om man säger att risken att få en kokosnöt i huvudet är 100 gånger större än att åskan slår ner i båten så måste man ju ta i beräkning att när åska förekommer så är det nog mindre antal båtar ute på vattnet än när det är fint väder. Kokosnötter kan när som helst falla från en palm och palmer finns det ofta på turist-orter där det cirkulerar mycket folk som är på semester och inte tänker på att kokosnötter är livsfarliga. Är det inte så att åskan sällan slår ner i båtar pga att de flesta mäniskor är lite rädda för åska och söker skydd när det förekommer? Jag vet inget om detta men blev nyfiken på varför det inte fanns fler trådar om åska i segel-båts forumet. :-) Senast ändrad av BoatSven | 27 oktober 2011 | 13:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Oktober , 2011 Visst finns det fler trådar om åska i sajten - sökte f.ö. blixt åska i sökrutan och fick ca 90 träffar. B.l.a. den här ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282510 Visst är sannolikheten rätt liten men konsekvenserna obehagligt stora. En bra kunskaps-sajt (som f.ö. Eilean påpekat i länkade tråden ovan) ... http://www.hvi.uu.se/meny/m2.html Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 27 oktober 2011 | 14:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 27 Oktober , 2011 Aha, se där! Man är väll inte helt haj på att söka, jag fick 4 träffar som endast en verkade behandla just riskerna vid åska. Gällande länken så fungerade inte den som fanns tidigare i tråden. Tack för info! Ska läsa lite om detta då det är rätt så intressant. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Oktober , 2011 Gick ett teveprogram för några år sen - vetenskapens värld - där en nationalparksvakt i USA blivit träffad inte mindre än tre gånger! Haha helt galet statistiskt sett, men nu hade han alltid en spann med vatten på golvet vid bilens passagerar-stol för att snabbt kunna släcka. Förstår åtgärden, om inte ens bilars faradays bur funkar pga öppnad sidoruta så är nog Tor där uppe ute efter just honom? Tror inte statistiksnack skulle gå hem där inte. :-) Tar Eileans direktlänk till segelbåts-skydd igen ... http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 27 Oktober , 2011 Det finns också en annan orsak till att vara försiktig när åskan närmar sig, och det är vinden. Jag råkade komma ut i en åskby med en K6:a vid ett tillfälle och det gick från helt vindstilla till kanske 20 m/sek på någon sekund. Jag misstänkte att något var på gång och jag stod i sittbrunn och tog på mig oljestället och slörade i den svaga vinden. Nästa minnesbild jag har är när jag ligger halvvägs fram över ruffen med oljestället halvt påtaget, båten kränger ner, håller på att lova upp och släpar bommen i vattnet på läsidan. Som tur var blåste vinden ur seglet tack vare lovningen och jag hann få ner storen innan något gick sönder. Den lilla focken var sedan ganska lagom i en slör unna vinn. Några blixtar har jag inget minne av, dom var i alla fall inte direkt över mig. Men det räckte med vinden för min del den gången! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 27 Oktober , 2011 Vet att en deltagare här på forumet haft åsknedslag i sin båt. Får se om han svarar... Thomas-1: Nej syftar på Dixie32 Senast ändrad av breckan | 27 oktober 2011 | 17:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Oktober , 2011 Breckan: Hmm ... eller hon, om du syftar på Ciarud i min trådlänk ovan? Att vhf-antennen var krökt och blå och att det såg ut som tomtebloss runt hela mantåget är nog tecknen på en hyfsad direktträff?? Repeterar även denna länk ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282510 / Thomas Edit: Hmm ... Enligt Breckans något okonventionella sena ändring ovan så syftades dixie32, hoppas han svarar. För förstahands-upplevelser är dess bättre sällsynta och därför intressanta. Senast ändrad av Thomas-1 | 27 oktober 2011 | 18:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 27 Oktober , 2011 Jag har stor respekt för åska. För flera år sen låg jag vid en liten bergig holme när det kom ett rejält åskväder. Rätt vad det var small det till rakt ovanför.. På morgonen låg Windexen (vad som fanns kvar) på däcket. Inget annat blev skadat konstigt nog. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 28 Oktober , 2011 För ett antal år sedan, kanske 15, fick en segelbåt en direktträff i masten i vår båtklubb. Detta var en rätt rejäl blixt, åskforskningsinstitutet som tydligen kan titta tillbaka i sina loggar för enskilda blixtnedslag, uppskattade den till ca 25 000 A. Båten sjönk ganska fort. I detta fall rörde det sig om en inte alltför gammal 32-fots plastbåt. Det som hänt med båten var att all el och elektronik hade totalförstörts, loggivaren sprängts sönder och efterlämnat ett hål för vatten att tränga in. Dessutom fanns en massa småhål i skrovet under vattenlinjen -såg ut som om någon skjutit med hagelbössa. I detta fall reparerades inte båten utan den togs omhand av försäkringsbolaget för vidare okänt öde. I samband med detta blixtnedslag fanns flera andra segelbåtar i hamnen som fick masttoppsinstrument förstörda, alltså inte fysiskt utan elektriskt. Min egen båt, den jag hade då, med 15 m mast klarade sina instrument (vindmätargivare, VHF-antenn) utan problem även fast min grannbåt med lägre mast fick sin likadana vindmätare utslagen. Skillnaden mellan våra båtar var att han hade sin mast på däck -min var genomgående med en 10kvm kablen som förbindelse mellan mast och kölbult, alltså en sorts jordning. Vet ej om det var detta som räddade våra instrument. Men för att summera lite så kan jag konstatera att riktiga blixtnedslag i båtar inträffar sällan men då de gör det kan det få stora konsekvenser. Småblixtar, eller att luften är kraftigt joniserad vid åskväder och skapar småurladdningar, behöver däremot inte vara farligt för båten i sig men kan tyvärr slå ut en del elektronik som kan vara dyrt och krångligt att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 28 Oktober , 2011 Min pappa seglade i S:T Annas skärgård och träffades i masten på 80-talet. Blev en jäkla smäll. Enda synliga skadan efter var ett decimeter stort hål i fören där någon metalldel suttit (ovanför vattenlinjen). Den skadan finns inte i någons statistik eftersom han helt enkelt fixade skadan själv. Jag kan tänka mig att ganska många blixtnedslag inte hamnar i statistiken om skadorna är små, och ingen blivit allvarligt skadad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 28 Oktober , 2011 Spintan undaran, vad händer om man på gammalt maner slänger i en kedja förbunden med masttoppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Oktober , 2011 Det är väl inte fel att jorda masten, vant och stag. Antingen tillfälligt när det är risk för åska (startkablar i vanten och ner i vattnet eller kedja) eller permanent (interna jordkablar till kölen eller en separat rejäl koppar-jordplåt. Men får man en direktträff i båten är det allvarligt. Den ena blixten är inte den andra lik som synes ovan. Den stora risken är ju att slå hål i skrovet och sjunka. Eller att båten börjar brinna. Att man får hörselskador och får köpa allt elektriskt nytt är väl mindre problem. Grundregel; undvik åska. Eller ligg halvnära något högre som blixten förhoppningsvis tar istället. Även som nedslag en bit bort som sagt också kan slå ut elektroniken. Men det finns inget sätt att 100% ta bort åskrisken. Do not be there. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 31 Oktober , 2011 Precis! Jag inbillar mig att värmen torde utgöra en helsikes risk! Så hög spänning och den ström som torde uppstå i en aluminiummast borde kunna ge upphov till en jäkl värme! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2011 Att få en hörselskada - bestående -är väl ett betydligt större problem än att båten börjar brinna eller sjunker. Det finns fabriker som bara tillverkar båtar. Jag ser en från mitt vardagsrumsfönster. Att köpa sig en ny hörsel ärdock inte lika lätt. Jag har i alla fall inte lyckas. Att åskan skall slå ner i båten - den risken är minimal. Den stora risken med åskväder är de mycket kraftiga vindar som i regel uppstår. Och de kommer snabbt. Ena stunden är det idel solsken och tryckande varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2011 I nästa stund mörka moln. Bilderna är tagna på Mellanskär i Augusti 2006. Vi hann halvvägs hem innan åskvädret var över oss. Ca en halv distansminut. Då när det var som värst passerade sjöräddnigen på väg till en segelbåt som slagit runt vid Lysekil. Dessvärre har jag inga bilder - jag hade fullt upp med båten. Senast ändrad av toaen | 01 november 2011 | 06:04 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 1 November , 2011 Kul med bilder, Jag skickar med en bild från i augusti då vi gick i full fart för att hinna undan ett åsk/regnväder. Vi lyckades men det var nog inte båtens förtjänst utan snarare den att vädret gick i en lite annan riktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 1 November , 2011 Hoppsan, jag lyckades inte få med någon bild. Hur gör man för att lyckas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2011 Bilden var nog för stor. Det brukar va orsaken om nån bild jag postar inte kommer med. Du får göra den mindre. Bifogad bild från samma tillfälle som de två ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 1 November , 2011 Tack, då provar jag igen och hoppas att bilden finns med denna gång. Det är alltså när vi har ett åskväder hack i häl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 November , 2011 Ja, utan att på något sätt förringa de som har fått ett nedslag i sin båt kan jag bara berätta om när blixten slog ner ca 275 meter från mitt hus, har friliggande villa på landet med stor tomt. Stort PANG och så dog i stort sett all elektronik i villan. Trodde sedan att det skulle vara en svår uppgift att förklara för försäkringsbolaget att allt gått åt h-e? Men de svarade att de visste om det! Och alla mina grannar inom en radie om 3-500 meter från nedslag hade fått mer eller mindre skador. Nedslag skedde för övrigt i ett träd ca 40 meter från ett hus... inte mitt hus alltså. Den inducerade strömmen är väldigt stor visade det sig när jag läste på. Så det behöver inte vara en direkt träff för att skador ska uppstå, antenner krokna eller VHF´ er lägga av totalt? Med den erfarenheten så vill jag inte vara med om ett direkt nedslag, effekten är väldigt stor i en blixt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 November , 2011 Tydligen inte helt ovanligt att segelbåtar träffas av blixten. Trettio st varje år. http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html En segelbåt med metallmast har ganska bra åskskydd. Lite kompletteringar krävs mellan mast och ett par kölbultar, relingslist i aluminium passar bra att förbinda med vant/stag. Gnistgap fixar den galvaniska oron. De stora strömmarna i en blixt förminskas av den korta tiden, 0,1 ms. Kräver ganska stora ledningsareor men inget omöjligt, som en startmotorkabel verkar duga. Vad man ska försöka undvika är förstås material som leder ström dåligt där blixten kan ta sin väg mot vattnet. T.ex träskrov eller plast där mastfoten inte har annan väg att gå än genom skrovet. Ganska naturligt att det kan bränna ett hål om man har otur. Kolla alltså mastfoten och kölbultar. Är det lätt att dra en sextonkvadratare till en eller två köbultar? Det kanske redan är gjort? De flesta segelbåtar har nog masten stående på kölen. Där är risken troligen minimerad redan med närheten till ledande bultar/köl. Med en bra ledare till köl minskar nog risken för att elektronik ska slås ut. Radiopejl och sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 November , 2011 Sorry, hörselskada ÄR ett stort problem. Jag tänkte mindre problem jämfört med att båten och man själv fiskas upp ur vattnet av kustbevakningen några dagar senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 November , 2011 Bra info om åskskydd på segelbåt! kkkk Motorbåt är lite svårare, vem vill ha en extra 3 m hög jordad stålpinne på mitten av båten om det skulle bli åska? kkkk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 November , 2011 Nu hann jag trycka Ctr C he-he. Min text försvann men inga problem. Jag säger bara, Ctr C, Ctrl V. Jo, jag försökte räkna på hur stor energi en båt utsätts för och det blir mycket antaganden, en massa nollor och svåröverskådligt. Ett sätt att få en hum om energimängderna utan att räkna är att se det som en delmängd av den stora blixtens energi. En blixt kan innehålla t.ex 50 kWh och den energin fördelar sig ungefär lika från säg 200 m höjd. Den energin en båt med 10 m mast skulle ta upp om det är 10 m med luft blir då 2,5 kWh. En avsevärd energimängd men ändå inte mer än att det räcker till att värma upp en mindre varmvattenberedare. Skulle ändå bli rätt varmt i båten om hela båten skulle vara av luft. Nu har man inte en luftbåt, luftmast osv utan en av trä eller aluminium, vant och stag med mycket större ledningsförmåga än luft så där blir energierna blixten utvecklar väldigt mycket mindre. En mast av aluminium kommer inte ens att bli varm så det märks. Likaså kölen. Kölbultarna kanske några grader varmare. Gäller dock att blixten förhindras gå genom skrovet t.ex utan ta vägen till kölen. Via ett blixtgap förstås, kanske 1 mm, kan diskuteras hur det ska se ut. En skrovgenomföring t.ex som får hela blixten i sig av nån anledning (eller ledning) kommer nog att värmas kraftigt när strömmen går ut i vattnet och skrovet. Summan av mitt resonemang är att ser man till att strömmen från åskan inte hittar väg mot vattnet annat än genom metall så kommer båten att klara sig i en normalsmäll och man kan segla vidare. Den som inte bara stryker kusterna bör se om sin båt och förbinda mastfoten närmsta väg till kölbultarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 November , 2011 Håller med om forgus slutsats. Fast jag tror inte det går att räkna på blixtenergier på det viset. Vi pratar elektriska fenomen en bit utanför de vanliga modellerna för hur el uppför sig. Det är ingenting magiskt, bara en observation att de vanliga modellerna med ohms lag, effekter etc är kraftiga förenklingar som gäller inom ett visst område av verkligheten men inte överallt. Jag skulle som sagt ovan förbereda åskledare så bra som är rimligt och sedan hålla mig så långt från åska som det bara går. Går det inte det utan åskan går rakt över eller nära så stänger man av så mycket el man kan och drar ur antennsladdar och annat. Ta fram flytvästar och ha koll på mobil (vattentät packad), plånbok och annat som behövs om man behöver överge båten. Sedan är det bara att beundra skådespelet! Senast ändrad av Anders_St | 01 november 2011 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser