08sthlm 10 Postad 4 April , 2022 Hej, đ  Ăr i fĂ€rd att byta vattenpump i vĂ„r bĂ„t. Och nĂ€r jag kikar pĂ„ diverse bĂ„t nĂ€tbutiker sĂ„ ser jag att det inte Ă€r sĂ„ vanligt med 20L/min. Kan jag köpa en tex 13L/min pump eller kommer jag fĂ„ problem dĂ„ tro?  Bifogar bild pĂ„ den pump vi har idag. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 4 April , 2022 https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html Kan det va nÄgot? 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 April , 2022 (redigerade) 2022-04-04 vid 21:07 skrev 08sthlm: Hej, đ  Ăr i fĂ€rd att byta vattenpump i vĂ„r bĂ„t. Och nĂ€r jag kikar pĂ„ diverse bĂ„t nĂ€tbutiker sĂ„ ser jag att det inte Ă€r sĂ„ vanligt med 20L/min. Kan jag köpa en tex 13L/min pump eller kommer jag fĂ„ problem dĂ„ tro?  Bifogar bild pĂ„ den pump vi har idag.  Hej! Svaret Ă€r oenkelt, det beror ju pĂ„ hur din dricksvatteninstallation i övrigt ser ut, hur mĂ„nga tappstĂ€llen du har, hur mycket vatten du anvĂ€nder etc. Om du har dusch ombord Ă€r det ju bra med en kraftigare pump, om du bara har ett tappstĂ€lle och bara vill tappa upp litet vatten i en kastrull, eller bara fylla diskhon klarar du dig med en mindre pump. Om du har en vv-beredare i systemet Ă€r det ocksĂ„ bĂ€ttre med en kraftfull pump. Jag har en pump pĂ„ 20 l/m och jag tycker den ger för litet vatten i duschen, men det gĂ„r snabbt att tappa upp en kastrull med vatten till potaiskoket. Redigerad 5 April , 2022 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 6 April , 2022 Vi har en WPS 3.5 med 13 lit/min i vĂ„r 30 fotsbĂ„t med VV-beredare samt tre tappstĂ€llen inklusive dusch pĂ„ badbryggan. Som @Georg_Ohm sĂ€ger kunde man önska lite mer tryck i duschen ibland men det rĂ€cker till och det spar vatten nĂ€r besĂ€ttningen stĂ„r och sölar som om vattentanken var pĂ„ flera kubik đ Den gamla pumpen var en WPS 2.9 som nu sköter spolningen till toaletten. 1 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Wergis 144 Postad 6 April , 2022 Se till att att pumpen Àr specad för saltvatten om om du skall ha den till sjövatten. Jag köpte en pump som var helt omÀrkt pÄ ERlandsson. Personalen dubbelkollade och sade att den var ok...Den dog i slutet pÄ somaren och jag fick riva halva köksinstallationen...igen.  // Mats W 2 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 April , 2022 2022-04-06 vid 11:47 skrev Makro: Vi har en WPS 3.5 med 13 lit/min i vĂ„r 30 fotsbĂ„t med VV-beredare samt tre tappstĂ€llen inklusive dusch pĂ„ badbryggan. Som @Georg_Ohm sĂ€ger kunde man önska lite mer tryck i duschen ibland men det rĂ€cker till och det spar vatten nĂ€r besĂ€ttningen stĂ„r och sölar som om vattentanken var pĂ„ flera kubik đ Den gamla pumpen var en WPS 2.9 som nu sköter spolningen till toaletten. Man kan kanske inte tillĂ€mpa Ohms lag pĂ„ vatteninstallationer, Ă€vensom det finns en del likheter. Det Ă€r inte bara pumpens flöde som Ă€r uttryckt i liter per minut man skall förlita sig pĂ„, utan Ă€ven vilket vattentryck som pumpen kan ge. Sedan hur lĂ„ngt över vattennivĂ„n den kan prestera etc. En del duscharmaturer för fritidsbĂ„tar har alldeles för klena anslutningsslangar, och det hĂ€mmar ju ffa vattenflödet i duschmunstycket. Visserligen vattenbesparande, men det kan bli en lĂ„ngdragen duschning istĂ€llet för en snabb med bra flöde och bra tryck.  Jag mĂ€rker ju att varje liten förtrĂ€ngning av vattenslangarna ger ett mĂ€rkbart försĂ€mrat tryck och flöde. SĂ„ det gĂ€ller ju att se till att man inte har sĂ„dan hinder pĂ„ vĂ€gen.  I sĂ„dana hĂ€r diskussioner brukar det oftast komma in tips om utjĂ€mningstankar pĂ„ pumpens trycksida, mĂ„hĂ€nda Àr sĂ„dana bra om vattnet kommer stötvis ut vattenkranen. Men om man nu har en membranpump med tre eller fyra kammare, som Ă€r vanligt, blir inte den stötvisa effekten lika stor som pĂ„ de Ă€ldre pentrypumparna med bara ett membran. Jag har inte brytt mig om att installera en sĂ„dan tryckutljömningstank, kĂ€nner inget behov av en sĂ„dan, dĂ„ min pump ger ett vĂ€ldigt jĂ€mt flöde.  Det gĂ€ller Ă€ven att se till att alla kopplingar och tappstĂ€llen pĂ„ pumpens trycksida Ă€r tĂ€ta, sĂ„ att det inte lĂ€cker det minsta, för dĂ„ startar pumpen ofta utan att man tappar upp nĂ„got vatten. Ofta startar dĂ„ pumpen pĂ„ kvĂ€llen nĂ€r man skall till att somna. Man brukar ju förvisso ha en strömbrytare som man kan stĂ€nga av pumpen med, men den kan sitta obekvĂ€mt illa till dĂ„ man nattetid mĂ„st gĂ„ upp för att tömma sin blĂ„sa, med efterföljande handtvagning. SĂ„ se till att systemet Ă€r helt tĂ€tt! 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 8 April , 2022 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: I sÄdana hÀr diskussioner brukar det oftast komma in tips om utjÀmningstankar pÄ pumpens trycksida, mÄhÀnda Àr sÄdana bra om vattnet kommer stötvis ut vattenkranen. Men om man nu har en membranpump med tre eller fyra kammare, som Àr vanligt, blir inte den stötvisa effekten lika stor som pÄ de Àldre pentrypumparna med bara ett membran. Jag har inte brytt mig om att installera en sÄdan tryckutljömningstank, kÀnner inget behov av en sÄdan, dÄ min pump ger ett vÀldigt jÀmt flöde. Ja nÀr du nÀmner det sÄ har jag ju faktiskt en hydropresstank / ackumulator pÄ 5 liter i systemet ocksÄ 0920560m-varem-pressure-tank-vertical.webp 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 April , 2022 SÄdana hÀr pumpar Àr ju rÀtt sÄ dyra, man kanske inte behöver vÀlja den dyraste modellen, men kvalitét kostar ju en hel del. BÀttre att bli irriterad nÀr man belastar bankkontot Àn dÄ man stÄr utan vatten i kranen mitt under sÀsongen.  Whale, Johnson och Jabsco/Par hÄller hög kvalitet, dessutom finns det ju ofta reservdelar att köpa till dessa, vilket inte alltid finns till de billigare modellerna, som egentligen skulle haft ett stort sortiment av reservdelar.  Ett annat tips kan ju vara att montera pumpen pÄ ett sÄdant vis att den Àr lÀtt att ta med in i stugvÀrmen pÄ hösten, det kan vara svÄrt att till 100% drÀnera dessa membranpumpar, och dom har ju en tendens att frysa sönder om vintern. Man skall ju undvika snabbkopplingar och annat, jag vet att bland annat "gardenakopplingar" i dricksvattensystemet inte fungerar sÄ vÀrst bra. Pumparna har ju ofta snabblÄsningar (de blÄ pÄ bilden) dÀr man lÀtt* kan lossa slangens nippel frÄn pumpen.  *Ja speciellt lÀtt Àr det ju inte, dÄ slangnippeln brukar fastna rÀtt sÄ bra mellan O-ringarna i kopplingen. 3 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 11 April , 2022 2022-04-08 vid 11:28 skrev Georg_Ohm: SÄdana hÀr pumpar Àr ju rÀtt sÄ dyra, man kanske inte behöver vÀlja den dyraste modellen, men kvalitét kostar ju en hel del. BÀttre att bli irriterad nÀr man belastar bankkontot Àn dÄ man stÄr utan vatten i kranen mitt under sÀsongen.  Whale, Johnson och Jabsco/Par hÄller hög kvalitet, dessutom finns det ju ofta reservdelar att köpa till dessa, vilket inte alltid finns till de billigare modellerna, som egentligen skulle haft ett stort sortiment av reservdelar.  Ett annat tips kan ju vara att montera pumpen pÄ ett sÄdant vis att den Àr lÀtt att ta med in i stugvÀrmen pÄ hösten, det kan vara svÄrt att till 100% drÀnera dessa membranpumpar, och dom har ju en tendens att frysa sönder om vintern. Man skall ju undvika snabbkopplingar och annat, jag vet att bland annat "gardenakopplingar" i dricksvattensystemet inte fungerar sÄ vÀrst bra. Pumparna har ju ofta snabblÄsningar (de blÄ pÄ bilden) dÀr man lÀtt* kan lossa slangens nippel frÄn pumpen.  *Ja speciellt lÀtt Àr det ju inte, dÄ slangnippeln brukar fastna rÀtt sÄ bra mellan O-ringarna i kopplingen. Tack för alla kommentarer.  Jag köpte en likadan som satt dÀr sen innan som Àr beprövad, för vÄr bÄt med VV-beredare samt tre tappstÀllen inklusive dusch pÄ badbryggan.  https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html  Dock sitter det inget filter till ingÄende vatten till pumpen idag ser jag. Det rekommenderas i  installationsmanualen. Vad har för filter?  Kommer Àven följa ditt exempel Georg och göra en ny lösning sÄ jag lÀtt kommer Ät att plocka in pumpen pÄ vintern.    Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 April , 2022 21 minuter sedan skrev 08sthlm: Tack för alla kommentarer.  Jag köpte en likadan som satt dÀr sen innan som Àr beprövad, för vÄr bÄt med VV-beredare samt tre tappstÀllen inklusive dusch pÄ badbryggan.  https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html  Dock sitter det inget filter till ingÄende vatten till pumpen idag ser jag. Det rekommenderas i  installationsmanualen. Vad har för filter?  Kommer Àven följa ditt exempel Georg och göra en ny lösning sÄ jag lÀtt kommer Ät att plocka in pumpen pÄ vintern.     Jag har en sÄdan hÀr enkel sil innan pumpen (en snarlik pÄ spolvattenledningen innan toan ocksÄ). Med det finns ju en hel del olika typer. Om du vill ha en mer aktiv filtrering kan du har en större filterbehÄllare som du kan ladda med aktivt kol, eller nÄgon typ av filtervadd. Det Àr vÀl mest om man fyller vatten frÄn tvivelaktiga tappstÀllen. Om det finns kommunalt dricksvatten i ett tappstÀlle ute pÄ bryggan sÄ skall det vattnet hÄlla livsmedelskvalitet.   2 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 11 April , 2022 1 timme sedan skrev 08sthlm: Tack för alla kommentarer.  Jag köpte en likadan som satt dÀr sen innan som Àr beprövad, för vÄr bÄt med VV-beredare samt tre tappstÀllen inklusive dusch pÄ badbryggan.  https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html  Dock sitter det inget filter till ingÄende vatten till pumpen idag ser jag. Det rekommenderas i  installationsmanualen. Vad har för filter?  Kommer Àven följa ditt exempel Georg och göra en ny lösning sÄ jag lÀtt kommer Ät att plocka in pumpen pÄ vintern.    Jag kör med Johnson Pump filter https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tillbehor-tryckvattenpumpar/inloppsfilter.html Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 11 April , 2022 NÀr det nu skrivs om filter vill jag pÄminna om att tömma dessa filter inför vinterförvaringen. Det Àr lÀtt att glömma. Jag vet 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 11 April , 2022 6 timmar sedan skrev Makro: Jag kör med Johnson Pump filter https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tillbehor-tryckvattenpumpar/inloppsfilter.html Dum frĂ„ga, stĂ„r att denna monteras direkt  I WPS. Ăr det sĂ„ eller sĂ€tter man den pĂ„ slangen innan pumpen sĂ„ att sĂ€ga? :-) Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 11 April , 2022 34 minuter sedan skrev 08sthlm: Dum frĂ„ga, stĂ„r att denna monteras direkt  I WPS. Ăr det sĂ„ eller sĂ€tter man den pĂ„ slangen innan pumpen sĂ„ att sĂ€ga? đ FĂ€st slangen i filtret och sedan fĂ€ster du filtret i pumpen. 3 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad 13 April , 2022 2022-04-11 vid 21:03 skrev 08sthlm: Dum frĂ„ga, stĂ„r att denna monteras direkt  I WPS. Ăr det sĂ„ eller sĂ€tter man den pĂ„ slangen innan pumpen sĂ„ att sĂ€ga? đ Anslutningarna Ă€r av samma typ som i pumpen. Bara att trycka in och lĂ„sa. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 April , 2022 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Lintott: Anslutningarna Ă€r av samma typ som i pumpen. Bara att trycka in och lĂ„sa. Jag kom pĂ„ det nu nĂ€r jag ser denna bild att en sĂ„dan sil medföljde pumpen jag köpte som Ă€r till dĂ€ckspolningen. Det Ă€r i princip en likadan konstruktion som pentrypumparna, men oftast kraftigare. Min dĂ€ckspolningspump tar in vatten i samma bordsgenomföring som dĂ€r toaletten tar in sitt spolvatten, och dessa har dĂ„ en gemensam sil som dĂ„ hindrar âkolasnörenaâ att trassla in sig i pumpar och i porslinets kanaler.  För övrigt Ă€r en dĂ€ckspolningspump vĂ€ldigt bra att ha. SĂ€rskilt som det finns barnbarn och hund ombord, som drar med sig en massa sand och annat skrĂ€p  pĂ„ fötter och tassar dĂ„ dom gĂ„r ombord. Det finns Ă€ven ett duschmunstycke till denna pump, sĂ„ att grovsanering av dessa tvĂ„- och fyrbenta besĂ€ttningsmedlemmar kan företagas vid behov. Redigerad 14 April , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser