Jah 2 Postad 30 Mars , 2022 Hej Har en gammal båt med klassiskt gasregalage från Penta (se bild) I höstas började den krångla genom att inte koppla ur propellern i neutrallt läge. Någon som har erfarenhet av detta? Är det troligast att problemet sitter i spaken eller i drevet? Alla synpunkter mottages. /Jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 30 Mars , 2022 Troligast är nog att problemet sitter i vajrarna, vågar jag påstå. Börja med att kolla att de löper lätt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Mars , 2022 5 timmar sedan skrev Peter_K: Troligast är nog att problemet sitter i vajrarna, vågar jag påstå. Börja med att kolla att de löper lätt. Exakt det har jag råkat ut för med likadant reglage, fast inbyggt, som satt i förra båten. Så var det växelvajerns hölje som hade lossnat i reglaget. Detta hölje skall vara fixerat med ett litet överfall, dessa såg inte så gedigna ut, varför jag säkrade höljet till både gas och växel med två buntband i kors på båda höljerna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jah 2 Postad 31 Mars , 2022 19 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Exakt det har jag råkat ut för med likadant reglage, fast inbyggt, som satt i förra båten. Så var det växelvajerns hölje som hade lossnat i reglaget. Detta hölje skall vara fixerat med ett litet överfall, dessa såg inte så gedigna ut, varför jag säkrade höljet till både gas och växel med två buntband i kors på båda höljerna. Tack det ska jag kika på direkt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser