Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
patrikflink

Grönt på kopparrör, vad göra?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I somras så körde vi lite AC i båten (har en fast installerad med vattenkylning osv.).

Vart väldigt blött på golvet utanför...

 

Sagt och gjort så har jag nu plockat ur den och konstaterat vad felet var. Kompressor och kondensorn sitter i en balja/fyrkantig låda med avrinningsslang för kondensen som bildas. Totalt igensatt av vitt/grönt pulver som kommer ifrån kylflänsar och rör. Även under kompressor m.m. så var det pulver/rostflagor ect.

 

Nu har jag tagit bort baljan och blästrat den då den var OTROLGT rostig under och målat den med hammarlack. Även kompressorns fötter har fått ny färg.

 

Såg att rören på kondensorn är gröna som är i koppar, kan man slipa av och måla dom med något (googlade och hittade någon som har smetat kopparpasta på gröna rör)?

 

Mycket blandning av metaller, känns som om det bildas galvaniska strömmar:

Baljan=vanlig plåt.

Kondensorn=aluminium flänsar, kopparrör igenom, RF popnitar och vanlig plåt runt den.

Totalt=alla metaller (RF/KOPPAR/MÄSSING/STÅL/PLÅT/ALUMINIUM)

 

AC/värmaren är en Dometic Cruisair 10.000 BTU som är ett ganska vanligt och känt märke. Fungerar jättebra, kyler så det kommer isbitar och värmer som en kamin.

Förhoppningsvis har jag väl botat felet som uppstod, men vill göra en ordentlig service av rost, färg som släpper osv.

 

Så vad säger experterna ang. motverka detta grönt som kommer och bildar pulver?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombord eller annorstädes finns det ju ingen koppar som håller sig så där snyggt rödbrun. Det ärgar alltid och blir grönt. Som jag ser det är det naturligt och inte värt besväret att putsa och polera dessa rör, efter en säsong är dom gröna igen.

 

Men det där pulvret…  en god gissning är att den minst ädla metallen i denna soppa, aluminiumet som korroderar och då bildas ett sådant mjöl eller pulver. Så kolla på kondensorn, ser den ut att ha en matt krateraktig yta, eller kanske snarare en ojämn kant där det korroderat..?

Ja man kan ju undra från vilken institution den personen som valde materialen var försöksutskriven ifrån. Man behöver ju inte vara kunnig inom metallurgin för att fatta att dessa materialval tillsammans i marin miljö bara inte fungerar….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ombord eller annorstädes finns det ju ingen koppar som håller sig så där snyggt rödbrun. Det ärgar alltid och blir grönt. Som jag ser det är det naturligt och inte värt besväret att putsa och polera dessa rör, efter en säsong är dom gröna igen.

 

Men det där pulvret…  en god gissning är att den minst ädla metallen i denna soppa, aluminiumet som korroderar och då bildas ett sådant mjöl eller pulver. Så kolla på kondensorn, ser den ut att ha en matt krateraktig yta, eller kanske snarare en ojämn kant där det korroderat..?

Ja man kan ju undra från vilken institution den personen som valde materialen var försöksutskriven ifrån. Man behöver ju inte vara kunnig inom metallurgin för att fatta att dessa materialval tillsammans i marin miljö bara inte fungerar….

Japp, du hade rätt, flänsar längst ner smular ganska mycket när jag petar på dom. Idiotiskt att dessa ligger mot baljan med en häxbryggd av jord (jordat i plåten), kondens, plåt och koppar.

 

Baljan är iallafall i gott skick nu och allt fungerar. Är väl bara en tidsfråga innan skiten rasar, men 26 år gammal och har varit i California i 10 år och sedan i Sverige får väl ses som okej förbrukning.

 

Värsta fall så köper jag en ny kondensor då allt annat verkar i bra skick. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev patrikflink:

Värsta fall så köper jag en ny kondensor då allt annat verkar i bra skick. 

Problemet om något ger upp och behöver kopplas isär för att bytas är nog snarast att du inte lär få någon att återfylla systemet, då det med största sannolikhet är idag förbjudna köldmedium i denna 26 år gamla AC. Att fylla på med modernare "ersättare" brukar heller inte ge så bra funktion, och med tanke på åldern är det ju lika bra att - den dagen - ersätta hela paketet/aggregatet med ett motsvarande modernt.

 

Om du får uppleva den dagen, den kan gå länge än 😛. Bättre att putsa rent, måla/spreja på någon skyddslack och fortsätta köra med den så länge den håller. För de brukar kunna se rent bedrövliga ut innan det går så långt att de ger upp....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Japp, du hade rätt, flänsar längst ner smular ganska mycket när jag petar på dom. Idiotiskt att dessa ligger mot baljan med en häxbryggd av jord (jordat i plåten), kondens, plåt och koppar.

 

Baljan är iallafall i gott skick nu och allt fungerar. Är väl bara en tidsfråga innan skiten rasar, men 26 år gammal och har varit i California i 10 år och sedan i Sverige får väl ses som okej förbrukning.

 

Värsta fall så köper jag en ny kondensor då allt annat verkar i bra skick. 

Jasså den höll så länge som 26 år, jag trodde den bara var några är gammal. Ja rätt fantastiskt att det fungerat så länge som det gjort.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Problemet om något ger upp och behöver kopplas isär för att bytas är nog snarast att du inte lär få någon att återfylla systemet, då det med största sannolikhet är idag förbjudna köldmedium i denna 26 år gamla AC. Att fylla på med modernare "ersättare" brukar heller inte ge så bra funktion, och med tanke på åldern är det ju lika bra att - den dagen - ersätta hela paketet/aggregatet med ett motsvarande modernt.

 

Om du får uppleva den dagen, den kan gå länge än 😛. Bättre att putsa rent, måla/spreja på någon skyddslack och fortsätta köra med den så länge den håller. För de brukar kunna se rent bedrövliga ut innan det går så långt att de ger upp....

Precis! 
Det är inte lönt att hålla på att försöka renovera, byta delar. Om du börjar skruva kan det ju också vara så att någon rörgänga nyper och du istället drar sönder och skapar en läcka. Använd den så länge som den båller. 

Nu är jag nog tråkig.

AC i bilen är ju väldigt bra om sommaren, men jag har ju aldrig känt ett behov av sådan i båten, är inte en marin AC i vårt klimat någonting energislukande man kan klara sig förutan de flesta av sommarens dagar? Det är väl snarare så att en värmare är mer användbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu är jag nog tråkig.

AC i bilen är ju väldigt bra om sommaren, men jag har ju aldrig känt ett behov av sådan i båten, är inte en marin AC i vårt klimat någonting energislukande man kan klara sig förutan de flesta av sommarens dagar? Det är väl snarare så att en värmare är mer användbar?

Jag har just nyinstallerat en AC i min båt, och efter att ha viss erfarenhet efter att ha haft en AC i förra båten ("portabelAC" hembyggd/ombyggd för vattenkylning m.m.) så känner jag mig också träffad att svara....

 

Hälften av alla somrar behövs aldrig AC:n. Den andra hälften behövs den ett par tre dagar. Vart femte år behövs den mer än en vecka.

Värmaren behövs däremot minst 75% av alla dagar....eller nätter. I synnerhet som vi har båten i en kall sjö som effektivt kyler "sovutrymmena" och luften strax ovanför vattnet kan vara rejält kall när man förflyttar sig.

 

Så varför satte jag AC i nya båten och var det en förnuftig investering ?  Egentligen inte förnuftig. Erkänner att "vill ha"-faktorn vägde tungt. Den GÅR visserligen att köra utan landström, via inverter på batterier eller vid gång på båtens generator, men det kommer nog aldrig ske. För är man ute och åker fläktar det alltid i alla fall något, och sovutrymmena förblir svala.

 

Men nu sitter den där. Och jag kommer kunna slå på den och njuta av kalluften, de få gånger den behövs, lååångt efter att jag glömt vad den kostade....😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har just nyinstallerat en AC i min båt ——

 

Hälften av alla somrar behövs aldrig AC:n. Den andra hälften behövs den ett par tre dagar. Vart femte år behövs den mer än en vecka.

——

 

Så varför satte jag AC i nya båten och var det en förnuftig investering ?  Egentligen inte förnuftig. Erkänner att "vill ha”.

 

Men nu sitter den där. Och jag kommer kunna slå på den och njuta av kalluften, de få gånger den behövs, lååångt efter att jag glömt vad den kostade....😉

Det kanske möjligen höjer andrahandsvärdet på båten den gången du byter båt nästa gång.

Eller så är en AC ombord en nödvändighet om x antal år om nu ingen hindrar den globala uppvärmningen, ävensom vi nu kanske bidrar till det genom att förbruka mindre mängd fossila bränslen… 

Men i medelhavet, runt Florida och vid Kaliforniens kust är det väl mer nödvändigt med AC ombord. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

AC är väl inget krav från min sida, men min fru och katt vill ha det.

 

Nu är det så att denna är fabriksmonterad, inget jag har gjort.

 

Baljan målad nu iallafall med BT Guld hammarlack (hade bara den hemma, ful som stryk, men allt är inbyggt så den syns ej). Den lär nog överleva mig nu!

 

Sen får vi se om resten strular i framtiden, R-22 gas har jag hemma på burk med slanganslutning, så inga problem att fylla igen.

 

Putsar av rören och resten, målar på med färgen så lär det nog hålla.

 

Hittade även en lite dåligare på marinan idag som ska slängas, reservdelar i framtiden såklart! 

IMG_20220329_123740757_HDR.jpg

IMG_20220329_123813613_HDR.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Nu har jag tagit bort baljan och blästrat den då den var OTROLGT rostig under och målat den med hammarlack. Även kompressorns fötter har fått ny färg.

Intressant att "baljan" inte är i rostfritt stål.

Det tror jag de allra flesta har nuförtiden, i alla fall de jag tittade på innan jag valde att köpa Climma-aggregatet från ItalNordic som hamnade i min nya båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Intressant att "baljan" inte är i rostfritt stål.

Det tror jag de allra flesta har nuförtiden, i alla fall de jag tittade på innan jag valde att köpa Climma-aggregatet från ItalNordic som hamnade i min nya båt.

Den jag fick har det, men tyvärr så sitter bultarna som håller kompressorn fel, annars hade jag taget den. Min är som sagt gammal men fungerar klockrent.

 

Hur många btu har du?

Min går på 110 volt och är 10.000 btu och är en AC samt värmare.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är ren AC, 7000 BTU och går på 230V/50Hz. Precis att min inverter klarar startströmmarna på kompressorn. Värmer gör jag med en Eberspächer D4 Airtronic (4kW).

 

Gissar att din körs på 110V/50Hz, inte 60, och då tappar de en del i effektivitet. Men med 10000 har du ju s.a.s. lite att "ta av"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Min är ren AC, 7000 BTU och går på 230V/50Hz. Precis att min inverter klarar startströmmarna på kompressorn. Värmer gör jag med en Eberspächer D4 Airtronic (4kW).

 

Gissar att din körs på 110V/50Hz, inte 60, och då tappar de en del i effektivitet. Men med 10000 har du ju s.a.s. lite att "ta av"

Jo, värmare finns (44D Planar) men har kört med denna också med landström finns (AC/värmare). Jag har omvandlare stepdown fast monterad. Det enda som jag använder stepdown till är just ACn. Även VVB 2000W är på 110V, men ganska ny i RF och rätt stor (30L), känns onödigt att byta den då den är 4 år. Använder mest gångvärme till den, men fungerar såklart på el också.

Ja just det, kylskåpet är ett kompressor och den känner själv av vilken ström som finns, 110V, 230V eller 12/24V, märke Tundra 60L (uppköpta av Dometic).

Många sliter ut 110 volts systemet och ersätter allt, men det förstår jag inte riktigt. Blir en dyr apparat anser jag.

 

Helt riktigt, 110V/50Hz är AC/värmare, men har inte märkt att den kyler/värmer dåligt pga 50Hz, tvärtom faktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-29 vid 10:42 skrev IngemarE:

Den GÅR visserligen att köra utan landström, via inverter på batterier eller vid gång på båtens generator, men det kommer nog aldrig ske.

Låg inatt och funderade lite på detta, har du räknat vad förbrukning blir? Du kan väl aldrig hämta hem via generatorn, ACn måste väl dra mer än vad generatorn ger?

 

Vilken storlek har du på växelriktare?

 

Anledningen att jag frågar är om det är möjligt att köra en timme utan landström eller generator så kanske jag ska göra detsamma.

 

Bara solceller orkar ge tillbaka eller om man vet att om en timme så landar vi i gästhamn, köra då ACn 1 timme innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på vad AC:n drar i ineffekt så ligger t ex min på strax under 2,7A i drift. Blir 2,7Ax230V=621W i ineffekt, och på 12V 621W/12V=52A. Sedan får man lägga på lite för förluster o.s.v. men 50-60A klarar ju generatorn.

 

Växelriktaren är på 3000W (ren sinus). Att den är så kraftig beror på att den är dimensionerad för startström på maskiner (och AC:n), inte driftström. Är rätt bra att kunna köra dammsugaren eller kanske även vinkelslipen om man skulle behöva....

Kör man AC:n enbart på batterierna utan motorn igång innebär detta alltså att batterierna dräneras med 60Ah i timmen. Så köra en liten stund enbart på batterier/växelriktaren går väl, men det är alltså inget att använda för att hålla båten sval.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har ju redan @patrikflink renoverar uppsamlingskärlet under aggregatet, så det är väl kanske inte aktuellt att köpa ett uppsamlingskärl i rosfritt, eller som det heter i köket, en "ungsform" för 279 kr.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har ju redan @patrikflink renoverar uppsamlingskärlet under aggregatet, så det är väl kanske inte aktuellt att köpa ett uppsamlingskärl i rosfritt, eller som det heter i köket, en "ungsform" för 279 kr.

Smart!

Bara komplettera med 3 bult för kompressorn. Tyvärr som sagt, redan klart och återmonterat på plats i båten igen.

 

Hade även ett T-kors på utgående vatten från ACn, där sitter det även en backventil som var full av skräp. Den måste jobba med undertryck och suga från baljan, en orsak till löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev patrikflink:

Smart!

Bara komplettera med 3 bult för kompressorn. Tyvärr som sagt, redan klart och återmonterat på plats i båten igen.

 

Hade även ett T-kors på utgående vatten från ACn, där sitter det även en backventil som var full av skräp. Den måste jobba med undertryck och suga från baljan, en orsak till löst.

Om nu någon annan i en framtid läser i denna tråd och har likartat problem med AC eller annat som ger kondensvatten som skall ledas bort, så kan ungsformen vara ett bra tips om nu dagsformen är bra....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...