Lennartlilian 3 Postad 28 Mars , 2022 Är det någon som hört något om båtförsäljning o prisutveckling inför 2022. Tror man att priser kommer att gå ner eller ligga stabilt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 28 Mars , 2022 Svårt att veta men min personliga gissning är att priserna står still eller går ner något. Detta med anledning av att fler har möjlighet att resa utomlands i sommar och att inflationen sticker iväg pga ökade drivmedels och elpriser, vilket gör att vi snart får höjd ränta, vilket i sin tur innebär att man trots allt avvaktar båtinköpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 199 Postad 29 Mars , 2022 Jag tror att Freez har rätt i sin analys i att fler kommer att börja resa igen plus att priset på drivmedel kan vara avskräckande till båtägande. Men det som väger åt andra hållet är tillgången på båtar och framför allt motorer. Det har varit mycket svårt att hitta nya båtar och motorer under ett års tid. Det tillsammans med att frakter på att få hit motorerna har stigit kraftigt, vilket påverkar priset uppåt. Min spaning är att efterfrågan på kommer att sjunka men att den begränsade tillgången på nytt balanserar ut det och priserna på beg ligger kvar på den höga nivån plus att priser på nytt fortsätter att stiga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 29 Mars , 2022 Jag tänker att det som Freez och Alanningen stämmer rätt bra. Dessutom har troligen antalet båtfrälsta ökat de senaste två säsongerna. Dessa nya båtägare köpte en hel del lågbudgetbåtar under pandemin tror jag. Dels ville de inte lägga pengar på något som de inte visste om de skulle gilla och dels var nog många okunniga. Några av de som vill vara kvar i båtlivet vill troligen byta upp sig så de absolut billigaste båtarna sjunker nog i pris medan lite dyrare objekt troligen håller priset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser