Niksaw 4 Postad 1 April , 2022 Tack Hybro och Peter! För långt att svara, alla Hybros farhågor om handhavande kan dock avskrivas. Tipsen/infon är mycket matnyttiga, tack! Jag var också mkt förvånad när reparatören som felsökte det grundläggande sa ngt om glödstift, trodde dieslar enbart använde kompression för explosion. Det är en YSB8G, en lättare variant. Möjligen skillnad. Kommer dock låta proffs ta över, min och hamnreparatörens gräns är nådd. Ägandet är inte klart Peter, att den skulle klara leverans per motor var inlagt i kontraktet, men vi vill ha båten och försöker lösa det här med säljaren nu. Kanske är enda alternativet att sätta in en ny Yanmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 April , 2022 Det är ju ganska vanligt att dieslar har ett glödstift per cylinder, dessa används vid kallstart, men alla dieselmotorer har inte sådana, och många som har glödstift behöver man inte använda dem på under sommarhalvåret iallafall. Spaken du pratade om, sitter den måhända på topplocket? Någon var inne på det förut, jag känner egentligen dåligt till Yanmar, men det är även vanligt att smådieslar för marint bruk, har en så kallad "dekompressionsventil" som egentligen är just en spak som öppnar både insugs- och avgasventilerna samtidigt, oavsett var kamaxeln befinner sig i sin cykel. Även denna kan användas vid kallstart, eller om nu batteriet inte förmår att dra runt startmotorn ordentligt, även om man tvingas veva igång motorn, används denna "dekompressionsgrej". -Öppna ventilerna veva så snabbt du kan. öka efter hand, och fäll ned spaken när du fått bra snurr på motorn. Ungefär samma förfarande med startmotorn, drag runt en stund tills det snurrar på bra och ned med spaken. Denna dekompressions... kan ju till nöds även funka som nödstopp... ibland iallafall. Andra spakar... det är också vanligt att bränslepumpar har en spak där man kan hjälpa till att pumpa fram bränsle, ibland går det inte, och det beror på hur kamaxeln står, det är nämligen den som också trycker till membranet i bränslepumpen minst en gång per varv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 1 April , 2022 (redigerade) På dessa Yanmarmotorer med beteckningen YSE och YSM så är det kammen som driver matarpumpen via en exenter. YSB har ingen mekanisk matarpump, då den ursprungligen är gjord för en tank s a s ovanpå / ovanför motorn, likt en moped. D v s med självfall. I båtar har dessa en elektrisk matarpump som säkerställer att tillräckligt med bränsle matas via finfiltret till högtryckspumpen. - Skulle matarpumpen haverera fungerar det utmärkt att med en slang från en högt placerad dunk mata diesel (via hävert) till inloppet på finfiltret. Enklast då att kapa långa slangen från båttank till motor och skarva med en iträdd rörstump . Slangar mellan pump och filter brukar vara armerad och försedda med banjokopplingar. - I bruksanvisningen står uttryckligen angivet att motorn inte får stoppas med dekompressionsfunktionen. Det handlar nog inte om att det inte går. Troligen är orsaken dock att bränslet till insprutaren inte stryps utan fortsätter att pytsas in cylindern utan att antänds, så länge motorn snurrar. Och utan kompression går den många varv innan den stannar. Detta gör att om man strax efter ett sådant stopp, startar motorn så kommer motorn att rusa okontrollerat. Därför att det då finns för mycket bränsle i förbränningsytrymmet ovan kolven. (Får motorn stå en längre tid, så rinner "överskottet" ned i vevhuset, förbi kolvringarna.) Nåt liknande kan ske då motorn sitter i en segelbåt som kränger styrbord. Då kommer motorolja i större mängd än vanligt att hamna på cylinderväggen. En motor med slitna kolvringar, speciellt oljeskrapring, läcker en del av den oljan, uppåt mot toppen. Oljan förbränns och motorn rusar okontrollerat på högsta möjliga varv. Hänt att motorer gått sönder p g a detta. Enda sättet att då få stopp är just att använda dekompressionen. Som på dessa motorer endast påverkar avgasventilerna. Ett råd i vart fall på göllande segelbåt är att aldrig ha mer olja i motorn än till mitten på oljestickan, alltså mitt emellan min o max. Dessutom om man lägger sig på exakt max, så har man fyllt på för mycket olja än vad fabrikanten tänkt sig från början. Kommer sig av att motorn lutar bakåt i en båt. Och denna motor är konstruerad för att stå horisontellt. Ursprungligen för att bl a pumpa vatten i vatten fattiga områden. Inte alls som båtmotor! Händer ju ibland att man behöver motorstöttning när man seglar i t ex trånga passager. Jag har råkat ut för detta, innan jag lärde mig. En gång med förbränning av motorolja. Började ryka kraftigt. Då var min motor riktigt tät i ringar och cylinder. Helrenoverad och inkörd. Så det gick bra. Sämre för en kamrat till mig. I hemmahamnen berättades det om ett tillfälle, då en motor rusade vilt. En av de två i båten hoppade i sjön. Svänghjulet gick genom bordläggning. Så se upp där ute... Redigerad 1 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 April , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Hybro: På dessa Yanmarmotorer med beteckningen YSE och YSM så är det veven som driver matarpumpen via en exenter, inte alls kammen som på en bilmotor, typ Volvo B18 eller Ford V4 vill jag minnas. YSB har ingen mekanisk matarpump, då den ursprungligen är gjord för en tank s a s ovanpå / ovanför motorn, likt en moped. D v s med självfall. I båtar har dessa en elektrisk matarpump som komplement. --- Så se upp där ute... Självfallet är det på det viset. Jag har sett Yanmar i diverse mindre redskapsbärare och små grävmaskiner, ävensom Kubota kanske är vanligare i sådana. I farsans gamla Vindö 28 satt det en bra sliten MD 1 som inte ville stanna, kolvringarna alternativt cylinderväggarna, eller båda delarna var så slitna att motoroljan gick upp i förbränningsrummet och fick motorn att gå. Det var den brutala stoppmetoden, dekompression och försöka bromsa svänghjulet med fötterna, ja med gynmpaskor på då... vad jag minns så gick det efter visst besvär, sedan då helrenoveing av den motorn. Redigerad 1 April , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 1 April , 2022 (redigerade) TS skrev att det kom ut lite diesel. Det är heller inte mycket diesel som pytsas ut efter högtryckspumpen. Typ 0.8 liter i timmen vid halvfart. Ska du lufta, så ställ gasreglaget i halvgas, och stoppen utdragen om sådan finns. Alternativt håll dekompreglaget intryckt, så inte motorn startar, när du drar runt! När motorn går, så går det utmärkt att öppna banjokopplingar lite försiktigt på spridare, efter finfilter och högtryckspump. Så kommer luft och bränsle ut. Gör så varje vår. Manualer finns att hämta på nätet.. Redigerad 1 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 1 April , 2022 47 minuter sedan skrev Hybro: Ska du lufta, så ställ gasreglaget i halvgas, och stoppen utdragen om sådan finns. Alternativt håll dekompreglaget intryckt, så inte motorn startar, när du drar runt! Jag trodde att starta var just det som är meningen med luftandet??!! När den startar är det ju bara att dra åt luftskruvar och nipplar och njuta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 1 April , 2022 (redigerade) Kan ju ha sina risker å böka runt med en motor, som inte startar eller går dåligt. Redigerad 1 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 1 April , 2022 Försökt dela en film på hur det låter att försöka starta nu versus det vackra ljudet när den gick bra veckan innan. För stora filer dock. Kan försöka krympa. Detta apropå kompression, tycker inte att det låter som den lyckas med det. Kan dela en bild ur filmen dock som visar var reparatören pekade ut glödstiftet. (Jag skriver inte fullt såhär illa men ”mobilhandstil” är svårt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 1 April , 2022 Sparade två korta klipp. Som är korta nog. Film 1, startförsök: saknas kompression? IMG_5177.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 April , 2022 (redigerade) Hej igen. Framför mig har jag en: Yanmar SERVICE MANUAL, Marie Diesel Engine, Model YSE series Visst kan det förekomma avvikelser i utförande. T ex den komponent du ringat in finns inte med i manualen. Inte heller beskrivet i handhavandet vid start e t c. Där komponenten sitter monterad, synes vara i blocket, inte i toppen och då troligen i en punkt som har kontakt med kylvatten. Alltså en temperatutvakt, för hög temperatur. Visst har du en lampa i manöverpanelen, märkt Temp? Nåt liknande den på min YSM12. Så glödstift tror jag inte alls på, men jag kan ha fel, så klart. Ta några fler foton på motorn och panelen och lägg upp. Och beträffande ljudet, så låter det ungefär som min motor, när stoppen är dragen. Dvs i mitt fall bränslematningen avstängd i högtryckspumpen via separat manöverhantag och wire. Ungefär som huvöppning på en äldre bil, att dra i. Angående gasreglaget. Två handtag väl? Ett för gas och ett för backslaget, växeln? Har för mig att detta med stopp är ordnat på annat sätt på YSB. En kombo i gasreglaget. Max gas åt ena hållet, min åt andra och lite längre så blir det STOPP. Kan kolla med en polare som har en YSB12, vid tillfälle. Redigerad 2 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 873 Postad 2 April , 2022 2022-04-01 vid 18:54 skrev Niksaw: - - - Kan dela en bild ur filmen dock som visar var reparatören pekade ut glödstiftet. (Jag skriver inte fullt såhär illa men ”mobilhandstil” är svårt) @Hybro är på rätt spår. Jag har en manual för YSB8 där den utpekade komponenten med nr 60 benämnes "Cw temp switch". Enligt komponentlistan så finns den detaljen på en del typer av YSB8 och YSB12. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 April , 2022 (redigerade) Du får anlita en bättre meck eller en som varit med förr med ordentlig erfarenhet. En som ser och vet skillnad på glödstift och tempgivare och var dessa sitter monterade, typ topplock eller block. Han kanske t o m trodde att din spis var en V8. Kräv nu pengarna tillbaks av mecken. Redigerad 2 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 April , 2022 (redigerade) Kollade igenom tråden. TS hade lossat det som trodde vara "glödstiftet" och det kom ut vatten... "Glödstiftet" är en tempgivare för kylvattnet. Och då var det kylvatten som pumpades ut ur hålet, helt normalt. Ser att jag skrev ett fel högre upp i tråden... Att kammen drev matarpumpen. Detta rättades dock senare till "veven", vilket är det rätta. Redigerad 2 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 April , 2022 (redigerade) Det slurpande ljudet som TS beskriver, kan ha med tät vevhusventillation och oljefälla som sitter på babords sida av vevhuset under finfiltret att göra. Motorolja ska ju frånskiljas och ledas ned i vevhuset, och luft, gaser mm från oljefällan via slang och rör upp till insugsröret. Om fällan beckat ihop, följer olja med in i insuget. Kan medföra att motorn bränner motorolja och plötsligt rusar okontrollerat. Enkelt att kolla. Lossa slangen från oljefällan vid insugningsröret och för ned den i en tom liten petflaska. Inga mängder olja ska komma ut den vägen. Går bara att kolla när motorn går. Redigerad 2 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 3 April , 2022 Men vad f…. ! Stort tack, och det där blir ju bakläxa till reparatören…! Jag reagerade och ifrågasatte det där med glödstift på diesel men känner mig inte tillräckligt säker för att protestera mot ngn som jobbar med båtmotorer dagligen… helt klart är allt som det ska och det där är en tempgivare på kylvattnet. Det var det som kom upp och gav mig en smärre hjärtinfarkt. Något annat är problemet, måste vara något med bränslet. Vill inte starta med startgas, men kommer meddela säljaren om era fynd och att det inte är ngn idé att anlita samme meck-kille igen. Tack, nu har jag tillräckligt för att gå vidare och allt känns betydligt bättre! N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 3 April , 2022 Hoppas den snart låter såhär (22 mars) igen IMG_5212.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 3 April , 2022 (Vatten kopplat till spann utanför bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 3 April , 2022 Har problem att ladda upp fler bilder, men rejält rostig motor som jag tänkte fixa när den står i min hemmahamn. Manöverbordet är inte särskilt avancerat, Hybro har helt rätt om 2 spakar för backslag och gasreglage. Kan inte säga om det är tempmätare på manöverbordet bredvid tändningslampan, kanske framgår av bilden men inte märkt isf. Och ja, den går i stopp med gasreglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 April , 2022 (redigerade) Om du lossar elkontakten på tempgivaren och jordar mot motorblocket, så tänds den lampa som indikerar för hög temperatur. Kolla noga på panelen, står säkert "Temp" där intill den lampa, som tänds. Samma kan du göra med oljetryckskontakten. Om inga märkningar finns, så kan det vara värt besväret att märka upp. Redigerad 3 April , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 April , 2022 Vid tillfälle kan du väl ta en bild, som visar hur propelleraxeln är kopplad till backslaget, förutom klämkopplingen. Och en bild av axeltätningen längre bak. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 3 April , 2022 Jag är inte vid båten, men kan återkomma med bilder i veckan. Stort tack 🙏 N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 56 Postad 4 April , 2022 21 timmar sedan skrev Niksaw: Men vad f…. ! Stort tack, och det där blir ju bakläxa till reparatören…! Jag reagerade och ifrågasatte det där med glödstift på diesel men känner mig inte tillräckligt säker för att protestera mot ngn som jobbar med båtmotorer dagligen… helt klart är allt som det ska och det där är en tempgivare på kylvattnet. Det var det som kom upp och gav mig en smärre hjärtinfarkt. Något annat är problemet, måste vara något med bränslet. Vill inte starta med startgas, men kommer meddela säljaren om era fynd och att det inte är ngn idé att anlita samme meck-kille igen. Tack, nu har jag tillräckligt för att gå vidare och allt känns betydligt bättre! N Jag har inte hängt med riktigt i alla inlägg. Men innan du ringer reparatören så kan det vara bra för dig att veta att även om inte din diesel har glödstift så är det just i dieslar man har glödstift för att starta kalla dagar. Angående bränslet, har du provat att lossa lite på bränsleledningen till spridaren(lossa nära spridaren) och köra på starten och se att du får diesel fram till spridaren? Menar inte att du skall lossa röret helt men lossa muttern som klämmer fst bränsleledningen i spridaren och se att det kommer diesel när du kör på starten? Lycka tilL! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niksaw 4 Postad 4 April , 2022 Okej. Ja, det hade båtmekanikern koll på i alla fall. Det kom diesel ur spridaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 April , 2022 En dieselmotor behöver två saker för att starta: - Bränsle (och luft, såklart…) - Kompression Har du bränsle ur spridaren återstår kompression. Om motorn stått ett tag är det inte ovanligt att en ventil hänger sig. Som föreslagits tidigare, kontrollera att dekompressionshandtaget gått tillbaka ordentligt (om det finns ett sådant, kan inte riktigt den här motorn…) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 4 April , 2022 Bränslet kom i vart fall ut mellan diesel rör och spridare. Därmed inte sagt att det kommer nån diesel ur själva spridaren in i cylindern. Spridaren brukar sitta ordentligt, fastön man lossar de två muttrarna som håller fast. Luft i systemet eller dåligt med kylvatten är mina gissningar. Och luft kan komma in på flera ställen. Gammal sprucken bränsleledning. Dålig o-ring i locket till finfilterkoppen mm. Yanmars konstruktion med att koppla en återledning från spridaren till finfilterkoppen, tycker jag är en riktigt dålig men enkel konstruktion. Själv har jag kopplat återledningen först via en genomskinlig bränsleslang och därefter en returledning till bränsletank. Och tätat motsvarande nippel för original återledningen på finfilterkoppen. Som det är kopplat original, så kommer ev luftbubblor att gå runt i system hela tiden. Förmodligen det som hänt nu, när motorn stannade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 4 April , 2022 En enda liten luftbubbla mellan högtryckspumpen och det fjäderbelastade sätet inuti spridaren, kommer att fungera, som en mjuk kudde för bränslet, som i sig är stumt. För att denna typ av spridare (helt mekanisk, ej elektriskt styrd) krävs att lite bränsle från pumpen, ska kunna öppna spridaren. Lite luft gör att spridaren inte öppnar. Spelar då ingen roll om det är mindre eller mer gaspådrag. Hur var det nu? Var brönslekranen öppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 4 April , 2022 (redigerade) Kolla om det kommer diesel till inloppet av finfiltret. Om inte så har du troligtvis dieselbakterier i tanken, om diesel stått länge. Kanske aldrig blivit rengjort. Rigga då upp en ny slang från en dunk högt placerad, direkt in till finfiltret. Funkar utan förpump O lufta än en gång. Redigerad 4 April , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser