Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024

Rekommendera Poster

Hej igen!

Skrev för ett tag sedan, var ute efter en liten snipa/motorseglare. Nu har jag fått tag i en, och trots att motorn är rostig (legat med vatten i kölen och läckt in under vinterförvaring) så låter den bra. Har bytt olja till ny mineralolja. Fråga: vad är det som sitter här på styrbords aktersida i durken? En El-länspump eller någon slags givare, gammalt ekolod? Jag har ingen aning. En nyinstallerad el-länspump fungerar inte (kanske för att elskarvningarna låg under vatten…) och kablarna till den här grejen ser inte så bra ut heller.

DE818845-E5A0-473C-AC70-6E46E49F0BAF.jpeg

80CD7C9F-C720-4F06-8DA5-685AF11A1C10.jpeg

F3D67CC0-069E-41F1-AAC3-F0854AC3D9F3.jpeg

BBF43FAE-C16B-4667-B873-A83D8578F362.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade. Lapp på kabeln som säger ”Garmin”, ekolod. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som säljer något av följande? (se bild)

ADB365B1-5929-448B-8C5D-D8727D50B4E0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Niksaw:

Någon som säljer något av följande? (se bild)

ADB365B1-5929-448B-8C5D-D8727D50B4E0.jpeg

Du får höra med båttillbehörsbutikerna om det finns instrument som passar till din givare 8eller var det tvärt om?). Titta på Garmins webbplats, där kanske du finner något.

Upplysningsvis är det egentligen en givare avsedd att fästas på akterspegeln (om man har en sådan, vilket man inte brukar ha på snipor...) men det går ofta lika bra att montera den i någon marintätningsmassa inuti skrovet.

Det ser ut som om du har denna modellen av givare,  den har fyra stift i kontaktdonet.

Garmin kan ha litet olika antal stift i kontakterna mellan givare och instrument, och ibland finns det adapterkablar.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg! Det var en bonus med den givaren, jag är dock orolig för brottet på kabeln, den är folielindad och någon har tidigare skarvat varje liten tråd. Vet att det kan vara vanskligt och glappar antagligen, det är som med antennkablar som är svåra att laga själv. Kanske kan jag fixa det … 🤔 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bytt den, dels för att kabeln ser väldigt skavd i kabeln.
Och tråkigt att välja plotter efter en gammal ekolodsgivare när det är en liten kostnad och dessutom ofta medföljer vid köp.

Kan inte hjälpa att notera att det ser ut som om den sitter väldigt snett, kan den djupangivelsen stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

Jag hade bytt den, dels för att kabeln ser väldigt skavd i kabeln.
Och tråkigt att välja plotter efter en gammal ekolodsgivare när det är en liten kostnad och dessutom ofta medföljer vid köp.

Kan inte hjälpa att notera att det ser ut som om den sitter väldigt snett, kan den djupangivelsen stämma?

Den stämmer nog inte nej. Jag väntar med den. Det är lyx just nu. Ska försöka köra upp båten sjövägen i början på april men hittade en skada på kölen och vet inte hur allvarlig den är. Börjar bli orolig att det inte var regnvatten som läckt in i kölen utan att det finns en läcka därifrån. Den är cirka 20 cm lång. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt den, om något. Något tips? (Bild)

2C780BC4-BF46-4302-8C53-302BECBC95DA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Niksaw:

Tack Georg! Det var en bonus med den givaren, jag är dock orolig för brottet på kabeln, den är folielindad och någon har tidigare skarvat varje liten tråd. Vet att det kan vara vanskligt och glappar antagligen, det är som med antennkablar som är svåra att laga själv. Kanske kan jag fixa det … 🤔 

Denna kabel är inte lika känslig som en antennkabel, dock känslig.

Det går att löda en kabel i taget och dra en krympslang över.

2 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Jag hade bytt den, dels för att kabeln ser väldigt skavd i kabeln.
Och tråkigt att välja plotter efter en gammal ekolodsgivare när det är en liten kostnad och dessutom ofta medföljer vid köp.

Kan inte hjälpa att notera att det ser ut som om den sitter väldigt snett, kan den djupangivelsen stämma?

Precis, kanske ingenting att spara på. Utvecklingen går ju rasande snabbt, så det finns säkerligen modernare ekolod.

1 timme sedan skrev Niksaw:

Den stämmer nog inte nej. Jag väntar med den. Det är lyx just nu. Ska försöka köra upp båten sjövägen i början på april men hittade en skada på kölen och vet inte hur allvarlig den är. Börjar bli orolig att det inte var regnvatten som läckt in i kölen utan att det finns en läcka därifrån. Den är cirka 20 cm lång. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt den, om något. Något tips? (Bild)

2C780BC4-BF46-4302-8C53-302BECBC95DA.jpeg

Är skadan undertill på kölens lägsta punkt?

I såfall se till att det är torrt, man kan laga med plast och glasfiber, med epoxi och matchande glasfiber, med glasfiberspackel och det kanske finns fler metoder.

 

Man kan ju alltid försiktigt smaka på misstänkt inläckt vatten ombord, om båten ligger i salt eller bräckt vatten lär ju det framgå med önskvärd tydlighet. Svårare med båtar i insjöar. 

Inte sällan kan man även känna en bismak av diesel eller olja...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niksaw:

Den stämmer nog inte nej. Jag väntar med den. Det är lyx just nu. Ska försöka köra upp båten sjövägen i början på april men hittade en skada på kölen och vet inte hur allvarlig den är. Börjar bli orolig att det inte var regnvatten som läckt in i kölen utan att det finns en läcka därifrån. Den är cirka 20 cm lång. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt den, om något. Något tips? (Bild)

2C780BC4-BF46-4302-8C53-302BECBC95DA.jpeg

Såga bort all död vävnad och ersätt med ny.

Lämpligt verktyg är multisåg eller vinkelslip.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Jag hade bytt den, dels för att kabeln ser väldigt skavd i kabeln.
Och tråkigt att välja plotter efter en gammal ekolodsgivare när det är en liten kostnad och dessutom ofta medföljer vid köp.

Kan inte hjälpa att notera att det ser ut som om den sitter väldigt snett, kan den djupangivelsen 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Denna kabel är inte lika känslig som en antennkabel, dock känslig.

Det går att löda en kabel i taget och dra en krympslang över.

Precis, kanske ingenting att spara på. Utvecklingen går ju rasande snabbt, så det finns säkerligen modernare ekolod.

Är skadan undertill på kölens lägsta punkt?

I såfall se till att det är torrt, man kan laga med plast och glasfiber, med epoxi och matchande glasfiber, med glasfiberspackel och det kanske finns fler metoder.

 

Man kan ju alltid försiktigt smaka på misstänkt inläckt vatten ombord, om båten ligger i salt eller bräckt vatten lär ju det framgå med önskvärd tydlighet. Svårare med båtar i insjöar. 

Inte sällan kan man även känna en bismak av diesel eller olja...

Hej, tack alla för svar, det är skönt med den här sidan! Nej, det är i fören så jag funderar på att måla över det i år. Min kompis som har lite erfarenhet tyckte det var ”kosmetiskt” och jag är lite stressad att sjösätta den och leverera den (till mig själv). Det finns inget vatten i kölen nu, ska köra mellan Hönö och Tjörn så jag får köra med öppna luckor och hålla koll. Fick iaf igång länspumpen. Jag har placerat länspumpen bakom motorrummet, fick för mig att det är lägsta punkten så långt bak som möjligt, men är lite osäker på det. Det går snabbt att flytta den annars. Jag skulle inte ha vågat smaka på vattnet som låg i kölen, det hade stått över vintern och var en rejält äcklig soppa 🍜! Men nu är den torr och fin, hoppas den håller sig så på premiärturen! Vad tror ni om att måla över? Lite är det så att pengarna börjar tryta också… har fixat en hel del redan och glasfiber och såg och grejer… kan fixa (och har fixat) abrovinscher. Skadan ser värre ut på bilden än i verkligheten men den har funnits länge nog för att ett par havstulpaner ska trivas där. Kan man vänta till hösten om inget vatten tränger in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är att fixa skadan på rätt sätt, så är det gjort och du slipper fundera på eventuellt läckage. Det tar inte många timmar.

Om det fortfarande finns VC—TAR (tjärepoxi)att köpa så kan du stryka på ett flertal lager, men du måste se till så att det tätar alla ytor och tränger ned i sprickorna. Detta blir provisoriskt men fungerar om du är sugen på Båtåk omgående. Men tidsmässigt skiljer det inte mer än någon timme i tid.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Känns som jag spenderat mer tid i båtshoppen än vid båten, men du har ju rätt i att det är bättre att slippa oroa sig när den väl ligger i. Sen är det gummilister runt fönstren som bör bytas till metallister mm mm. Dessutom tycks den vara förberedd för någon slags käck anordning för fiske i durken, två svetsade röringångar där ngn slags konstruktion kan sättas fast. Bra för att fästa en svängarm för tinor, eller kanske dörjstänger. Men. En sak i taget. En lite negativ grej jag kan säga om Virbosnipa (utöver att det i mina ögon är en superfin och praktisk liten camping & fiskebåt) är att kapellet inte är helt smart utformat då en flik ligger i dräneringskanalen på båda sidor om styrhytten på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-26 vid 09:40 skrev Niksaw:

Tack för tipset! Känns som jag spenderat mer tid i båtshoppen än vid båten, men du har ju rätt i att det är bättre att slippa oroa sig när den väl ligger i. Sen är det gummilister runt fönstren som bör bytas till metallister mm mm. Dessutom tycks den vara förberedd för någon slags käck anordning för fiske i durken, två svetsade röringångar där ngn slags konstruktion kan sättas fast. Bra för att fästa en svängarm för tinor, eller kanske dörjstänger. Men. En sak i taget. En lite negativ grej jag kan säga om Virbosnipa (utöver att det i mina ögon är en superfin och praktisk liten camping & fiskebåt) är att kapellet inte är helt smart utformat då en flik ligger i dräneringskanalen på båda sidor om styrhytten på utsidan.

Hej, 

ville bara visa hur det blev. Jag köpte ngn form av epoxi plus härdare (minns inte vad det hette nu, men fick goda råd av en båtägare i butik, hittade tyvärr inte VC tar) slipade rent och lade på några omgångar, slipade och målade över. Gick bra att böja en plastspatel för att få det jämt. Tror det blir bra. Väntar med beslutet om lagning eller köpa nytt på Garminekolodet. Tack återigen för tipsen!

334DF108-7075-42D5-A1A1-162B8891D582.jpeg

A514B780-A91F-4075-9603-8C7B9A187017.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Niksaw:

Hej, 

ville bara visa hur det blev. Jag köpte ngn form av epoxi plus härdare (minns inte vad det hette nu, men fick goda råd av en båtägare i butik, hittade tyvärr inte VC tar) slipade rent och lade på några omgångar, slipade och målade över.

Ser ut som du bara spacklat igen hålet. Det kommer i så fall inte att hålla. Som George Ohm skrev; du behöver glasfibermatta också, dvs laminera. 
https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/gor-det-sjalv-laga-efter-grundstotning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter. Har tänkt göra det när den tas upp i höst. Har fått lite olika bud (”kosmetiskt” av den som såg skadan irl, ser illa ut på bild men syns knappt när man står där) och båten är inte levererad än. Det ska jag själv göra sjövägen. Är det sprickbildning i skrovet som läcker in så går affären inte igenom. Tror dock inte båten är ett såll, folk vittnade om att den låg i tills det snöade, det vatten som låg i tycks ha kommit från glipor i kapellet. Men vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ser ut som du bara spacklat igen hålet. Det kommer i så fall inte att hålla. Som George Ohm skrev; du behöver glasfibermatta också, dvs laminera. 
https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/gor-det-sjalv-laga-efter-grundstotning

Precis!

Men det kan fungera med Plastic Paddings glasfiberspackel, i detta finns det (tro det eller ej) centimeterstora glasfiber-fibrer som armerar spacklet, detta spackel har en ful grön färg. Men även en sådan lagning är fusk.

Gör så att du hamrar på och runt lagningen när den härdat ordentligt, om den sitter fast är det ju bra, om inte gör om - gör rätt. Materialet i båten är ju litet mjukt och kan röra sig litet, sådant spackel du använt är i allmänhet hårt och fast, det ger inte med sig när plasten i båten flexar, och då kan det lossna.

Biltema har en rätt så billig glasfibermatta och plast (två komponent) som jag använt under vattenlinjen. I samma butik finns det även epoxy, heter ”lamineringsepoxy”. Med en sådan lagning kan du sova gott om natten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en sak till…

Deg kan tänkas att du kan finna fjolårets modell av ekolod, eller kombinerad gps-mottagare, plotter och ekolod till ett bra pris nu när handlarna skall fylla på lagren med nya grejer.

 

Om du avser att lämna in kapellet för renovering till en ”kapellmästare” så är det försent nu, det gör du på hösten när dessa firmor har lågsäsong. Det kan ju även vara bra att fundera på i sommar om du vill ha någon förändring, nån extra ruta eller fler blixtlås, eller hur du vill ha det med de där felkonstruerade flikarna. 
Om bara väven är ok, inte för tunnsliten så brukar det gå bra att laga eller renovera. Men en tvätt med efterföljande impregnering nu på våren är ju aldrig fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Niksaw:

Hej Peter. Har tänkt göra det när den tas upp i höst. Har fått lite olika bud (”kosmetiskt” av den som såg skadan irl, ser illa ut på bild men syns knappt när man står där) och båten är inte levererad än. Det ska jag själv göra sjövägen. Är det sprickbildning i skrovet som läcker in så går affären inte igenom. Tror dock inte båten är ett såll, folk vittnade om att den låg i tills det snöade, det vatten som låg i tycks ha kommit från glipor i kapellet. Men vem vet.

Sprickor i skrov under vattenlinjen är inte att betrakta som kosmetiska i min värld i alla fall. Spackel använder jag för att jämna till ojämnheter, inte att laga skrov med. 🙂 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Precis!

Men det kan fungera med Plastic Paddings glasfiberspackel, i detta finns det (tro det eller ej) centimeterstora glasfiber-fibrer som armerar spacklet, detta spackel har en ful grön färg. Men även en sådan lagning är fusk.

Gör så att du hamrar på och runt lagningen när den härdat ordentligt, om den sitter fast är det ju bra, om inte gör om - gör rätt. Materialet i båten är ju litet mjukt och kan röra sig litet, sådant spackel du använt är i allmänhet hårt och fast, det ger inte med sig när plasten i båten flexar, och då kan det lossna.

Biltema har en rätt så billig glasfibermatta och plast (två komponent) som jag använt under vattenlinjen. I samma butik finns det även epoxy, heter ”lamineringsepoxy”. Med en sådan lagning kan du sova gott om natten.

Hej,

Då kanske jag kan sova halvbra redan nu :) Det var lamineringsepoxy som jag använde, inte vanligt spackel. Den lilla 3 dl burken räckte till flera omgångar, så skadan är mindre än den ser ut på bilden. Kanske precis större än rekommenderat för epoxi. Båten går i max 6 knop men har knappast färdats snabbare än 3, så jag tror (hoppas) inte det finns andra strukturella skador. Däremot har du/ni ju helt rätt i att jag bör lägga på (och i) glasfiber. Ska också kolla hållbarheten i det jag gjort.

Plastic padding var roligt att höra om… min pappa och morfar använde det till i stort sett allt utom att fiska med… :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en Yanmar YSB8G över..?

 

premiärturen idag för Virbosnipa som vi lagt ca 10k på att göra färdig för sjösättning mot ett billigare pris stannade abrupt 20 meter ut från bryggan… mekaniker felsökte en timma men kunde inte säga något. Jag har provkört den 3 gånger på land. Idag startade den inte när den låg i vattnet. Till slut gick den i alla fall igång, vi drog en lättnadens suck och lät den stå och puttra sig varm drygt tio minuter. Började köra ut , och då la den bara av, snabbt. Dränerade filtret, pumpade fram diesel, kollade insprutning, dieseln kommer fram men ganska svagt. Försökte med startbatteri då det monterade var ganska svagt – inget. Skruvade up glödstiftet, då väller det ut antingen diesel eller vatten, kan inte säga, satte på det igen, åkte hem och tog ett glas vin istället. Antiklimax. Handpenning lagd, men full ersättning mot att den gick att leverera sjövägen, vilket inte går. Fruktar totalt motorhaveri, men det var kallt, kanske något annat? Den har gått bra vid provkörning på land. Vad är ”frostplugg”? Kan det vara det? Efter startförsök kommer ett ”slurpande” ljud. När jag fyller motorn med gasreglaget, försöker starta och därefter därefter luftar (med spak) kommer det kall dieselrök ur luftfiltret. Jag tänker otäthet, sprucken motor och diesel/kylvatten på fel ställe. Motorn är rostig och jag måste rengöra den innan jag kan börja plocka isär den. Visserligen är den en trotjänare, men den har inte haft det bra i vinter. Kan frosten idag ha knäckt den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla med Davids Mekaniska, han säljer utbytesmotorer. Fast det låter som du behöver göra en bättre felsökning än du gjort, det är omöjligt att he råd på den felbeskrivningen. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter,

det var ett betydligt bättre svar än det du tog bort, men jag har inte varit ensam om felsökningen utan hade även en mekaniker på plats som fick betalt. Varför vissa människor (jag) köper sämre kvalitet eller ens försöker komma ut på sjön trots att de inte är resursstarka nog för högsta kvalitet har ju många olika orsaker, för att förklara det krävs en roman. Vredens druvor är en.

Jag är såklart mkt besviken; motorn fungerade tills idag när det verkligen gällde. Jag har folk som hjälper mig och jag lär mig as I go along. Uppskattar alla tips här och får jag inga svar så är det inte mer med det. Ibland är inget svar bättre. Om man varit otydlig och så. Kollar vidare. Tack för mig ett tag.

1CE29EFD-C402-4439-B298-536B31C18EA4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det en mekaniker från Öckerö marinmotor som hjälpte dig?

De jobbar ju med Yanmar och borde ha lite koll.

Samtidigt kan det vara svårt att säga vad som är fel innan man har skruvat isär och kollat.

Sen hade det varit en bra idé att smaka på vätskan som kom ur glödstifthålet.

Är det vatten kan det vara avgaslimpan som rostat sönder och drar in vatten när du stänger av?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Makro,

Nej, mekkillen som gjorde en snabbkoll över de vanligaste problemen rekommenderade dock dem själv framöver. Det är eventuellt inte mitt problem eftersom jag & säljaren kom överens om att slutbetalning sker efter leverans sjövägen. Men det var nog vatten, jag hade dock diesel överallt just då efter att ha dränerat filtret. Dödläge just nu tills jag kommit överens med säljaren om hur vi ska gå vidare.

Man får iaf gå igenom hela motorn, hade tänkt göra det i hemmahamnen men nu kom den aldrig dit. Det kan dock vara allt som börjar på ”rostig”. ;) Synd på så fin gammal ekonomisk motor. Hursom: Tack för konstruktiv kommentar, om jag går vidare blir det nog via Öckerö.
N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Riv av toppen, har du tur är det toppackningen annars är det nog en spricka i toppen. 
Håller du på med olika laboreringar och lyckas med att fylla en cylinder med diesel eller vatten så kröker du en vevstake om motorn mot förmodan tänder till.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Niksaw:

Tack Peter,

det var ett betydligt bättre svar än det du tog bort, men jag har inte varit ensam om felsökningen utan hade även en mekaniker på plats som fick betalt. Varför vissa människor (jag) köper sämre kvalitet eller ens försöker komma ut på sjön trots att de inte är resursstarka nog för högsta kvalitet har ju många olika orsaker, för att förklara det krävs en roman. Vredens druvor är en.

Jo, såklart skall du ut på sjön - men att köpa billigt kan bli dyrt. Jag har själv en båt som inte är speciellt dyr att köpa, men har lagt en hel del pengar och många timmars arbete för att den skall funka. Billigast brukar bli att köpa en så bra båt som möjligt, strukturellt alltså.
 

Jag ändrade svaret då det verkar som du redan köpt båten? Lite oklart det där. Om inte - försök dra dig ur köpet och köp en med en hel motor istället. Om båten är din, försök att hitta vad som är fel. Det är sällan hela motorn är slut, men har det kommit in vatten i cylindern så kan den bli så skadad att den behöver bytas ut. Det är ett stort och kostsamt arbete. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ni båtfarare med säkert större erfarenhet än vad jag har. 

 

En Yanmar YSB, YSE eller YSM

har dock inget glödstift! 

Vart har Ni fått det ifrån? 

 

Är det en Yanmar i båten?  Jo, det ser det ut att vara på bilden. 

 

 

 

 

Och... Hur mycket vatten finns det i avgassystemet? 

När man gör otaliga startförsök så pumpas  sjövatten in i avgassystemet. 

Till slut så mycket att det rinner in via avgasventilerna in i motorn. Vad tror Ni händer då? 

Förmodligen det som hänt nu. 

 

När motorn startar, så trycker avgaserna ut det mesta av vattnet i avgassystemet. Vid stopp rinner en del tillbaka, med rymms normalt i väl tilltagen vattensamlare, som vissa tror är en ljuddämpare. Storleken bestäms av bl a avgasslangens längd och diameter. 

 

Ska man försöka att få liv i en motor, med många startförsök, så hänger man av kilremmen till sjövatten- pumpen. 

Stänger man bara bottenventilen, så går impellern i pumpen troligen sönder. 

 

Kommer jag ihåg rätt, finns en dräneringsskruv, i botten på vevhuset, att tappa ur vatten med. 

 

Man kan väl gissa att ett byte av motor, inte hjälper långvarigt, om man inte vet grunderna för hur motorn funkar. 

 

Hur hade du kylvatten kopplat till motorn när du provstartade på land? 

 

Och vid luftning med en spak...

Är det möjligen spak till dekopressionsanordningen (ventillyft) du menar? 

Vad gjorde du då? 

Och var kom det endast lite diesel? 

Skulle det komma mer? 

 

I vart fall inte ur ett hål för glödstift. 

 

På dessa encylindrig motorer finns ingen avgaslimpa, bara ett avgasknä, som kan rosta sönder inuti. Och då kan det komma kylvatten in i cylindern via avgasventilen. 

 

Vit dieseldimma ur insuget kan komma om inte insugsventilen tätar ordentligt. T ex rost på ventilsäte eller ventiltallriks kant. 

Vevhusventillationen är kopplad till insuget. Skulle kunna tänka mig att vatten i vevhuset, ger vattendimma den vägen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns inga frostpluggar på motorer. 

Det är brickor som tätar igen hål. Hål som behövs för att få ut sandform mm som används för att skapa vattenkanaler och annat vid gjutning av t ex motorblock. 

Alltså, fruset vatten i form av is, går inte att pressa ut som t ex kaviar ur en tub. Is utvidgas och spränger åt alla håll. 

 

 

Ja, det dyker upp fler frågetecken... 

 

Om det inte fanns frostskyddsvätska typ glykolblandat vatten i motor, pump och avgassystem under vintern, är det stor risk att nåt frusit sönder.  T ex spricka i topplocket eller i blocket ned mot vevhuset. 

Troligtvis inte in mot cylindern då dessa motorer har löst foder. 

 

En sista fråga. När motor sista gången gick för varmkörning i sjön, kom det då något kylvatten ur avgasröret? 

 

 

Ja det var mycket... 

Hoppas nåt kan vara till hjälp o inte bara stjälp. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen dräneringsplugg för vevhuset, vad jag kan se. 

Men med en sån där oljesug, typ 5 liters och smal slang som man sticker ned i oljepåfyllningshålet kan man suga upp både olja och ev vatten. Vrid lite på svänghjulet om inte slangen når botten i vevhuset. 

Kolla nedförd längd på slangen, och se om den verkar nå botten, längs akterut på vevhuset. 

Har för mig att just YSB har ett rör strax intill makänden på startmotorn, med en plugg, där man kan sticka ned en slang från en oljesug. 

 

Så tänkte jag lite mer på motorstoppet. 

En YSB har väl separat elektrisk matarpump för dieseln? Stannar den så kommer inget diesel in till finfiltret. 

En nödlösning är en dunk med diesel typ en meter ovan motorn, med en slang i till finfiltret. Behöver inte vara någon större tryck. (Samma om det är bakterier i diesel tank o filter.) 

 

Du har väl inte glömt öppna dieselkranen? Då går motorn ca 10 minuter. 

Samma blir det om slang mellan tank och pump läcker in luft. 

 

Har råkat ut för båda delarna. Även bakterier. 

 

Stannar en sån Yanmar så beror det på att det oftast på att den inte får diesel till insprutaren i topplocket, såvida den har kylvatten. 

 

Och hur ser förfilter och finfilter ut? 

Igensatta med dieselbakterier? 

 

 

 

Du har väl kollat impellerns skick? 

Byter varje år. 

 

Innan du gör något mer... Byt impellern om den har sprickor eller är hård. En vinge som lossnar, kan i värsta fall orsaka stopp i vattenflödet genom motorn, med varmgång som följd. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här en länk till ett annat forum, där jag skrivit mycket om min båt. 

Bl a om Yanmarmotorn YSM 12 och drivlinan, inriktning mot propelleraxel mm. 

 

 

Det är bara att skrolla o läsa... 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

 

Inlägg 41 sid 3, 

123 sid 9

172 sid 12

693 sid 41

 

T ex. 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...