Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
raol

Sprucken impeller efter en säsong med få gångtimmar

Rekommendera Poster

I helgen bytte vi impeller, och en "arm" var delvis av redan. Inget hade lossnat, men utan byte hade det säkert skett under årets säsong. Impellern kom från generalagenten och är "original" (i den mån det nu kan vara original, men i alla fall den rekommenderade av motortillverkaren). Gissar på 40-50 motortimmar under säsong 2021, så den har inte gått mycket.

Hur vanligt är det med skador redan efter så lite användning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hur vanligt är det med skador redan efter så lite användning?

Nu är det här inte alls svar på din fråga, men jag har noterat att de billiga impellrarna är gjutna till rätt form, medan de dyrare är vulkade till rätt form, eller åtminstone ser det ut så. Inte lätt att förklara, men hoppas du förstår vad jag menar. 
 

Min motfråga är; är impellern gjuten eller är det formad genom vulkning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu är det här inte alls svar på din fråga, men jag har noterat att de billiga impellrarna är gjutna till rätt form, medan de dyrare är vulkade till rätt form, eller åtminstone ser det ut så. Inte lätt att förklara, men hoppas du förstår vad jag menar. 
 

Min motfråga är; är impellern gjuten eller är det formad genom vulkning..?

Jag vet inte hur man skulle kunna se det, och impellern är vid båten, 13 mil bort, så jag kan inte kolla heller.

Man kunde ju hoppas att den som motortillverkaren rekommenderar ändå är av hyfsad kvalitet. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Jag vet inte hur man skulle kunna se det, och impellern är vid båten, 13 mil bort, så jag kan inte kolla heller.

Hmm… fattar. 
Hoppas bilden förklarar. På de dyrare ser det ut så här från sidan, jag inbillar mig att de är av bättre kvalitet. Försöker rita lite med mobilen; kolla de andra vingarna så syns det vad jag menar (hoppas jag). 
 

Så har Volvo Pentas impellrar sett ut, Biltemas gör det inte. 

9D48BDDD-25BD-4F80-AC5E-EB7F584DC8F5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det var brorsan som gjorde själva impellerbytet så jag kollade aldrig särskilt nära på den. Men han tog några bilder, tror jag, så kanske går det att se där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste lite i en annan tråd och hittade där en bild som visar det du menar. Nu förstår jag i alla fall vad jag ska kolla efter, men jag är inte så säker på att det kommer att synas på brorsans bilder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser den ut. Sprickan syns på flärpen överst i bild, nära roten.

imp01.thumb.PNG.290f3d3055af7d8ab7db0779924baff0.PNG

Här tycker jag man kan ana den där "vulkade" konstruktionen. Markerat med röda linjer där jag anar materialgränser.

image.png.0eb86b60ce65702c13c6ca8137b941a0.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de billigare impellrarna har jag ibland sett ett gjutskägg, alla som någon gång byggt plastmodeller vet vad jag menar. Det uppkommer då gjutformarna blir slitna och då läcker det ut litet material mellan formarnas halvor, som bildar detta ”skägg”.

Jag förstod  nog inte riktigt @Peter_Ks röda streck riktigt… men det kanske är så att de vulkade impellrarna är vassare i formen, mer exakta utan gjutskägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På de billigare impellrarna har jag ibland sett ett gjutskägg, alla som någon gång byggt plastmodeller vet vad jag menar. Det uppkommer då gjutformarna blir slitna och då läcker det ut litet material mellan formarnas halvor, som bildar detta ”skägg”.

Jag förstod  nog inte riktigt @Peter_Ks röda streck riktigt… men det kanske är så att de vulkade impellrarna är vassare i formen, mer exakta utan gjutskägg?

Jag fattade inte heller först, men med hjälp av en bild i en annan tråd blev det klarare. Han menar att de "vulkade" ser ut att vara uppbyggda av en stjärnformad kärna, och sen ett fastvulkat "band" runt. Se bland annat där jag ritat med rött i bilden.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Jag fattade inte heller först, men med hjälp av en bild i en annan tråd blev det klarare. Han menar att de "vulkade" ser ut att vara uppbyggda av en stjärnformad kärna, och sen ett fastvulkat "band" runt. Se bland annat där jag ritat med rött i bilden.

 

Ja, ja det är ju klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

de "vulkade" ser ut att vara uppbyggda av en stjärnformad kärna, och sen ett fastvulkat "band" runt.

Vissa impellrar är "armerade" med väv, ungefär som ett däck som är "armerade" med cord. Sådana impellrar är vulkade (bakade) runt armeringen. De som inte är armerade är "bara" gjutna i en gjutform.

 

Det verkar som det står Johnson på Din impeller. Johnson är väldigt stora tillverkare/leverantörer av pumpar så det borde inte vara skit. Men som sagts många gånger, VP:s dyra "originalgrejor" är inte alltid guld och gröna skogar heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En reservimpeller till en Marcerator avloppspump. 

 

Bör ju vara gjuten då... med synligt gjutskägg?

 

Fast skiljer det på själva appliceringen mot metallcentrum mellan gjutning och

laminering?

 

En smalare vinge ser ut att böja sig mer följsamt än en bredare. 

Böjs över hela yta. 

 

 

 

Vet att laminerade motorfästen med kupad metallbricka hade en speciell färg lagd på, som etsande primer innan lamineringen skedde under hög temperatur. 

 

Jag kan minnas fel, men kan kolla. 

 

IMG_20220322_203018.jpg

IMG_20220322_203211.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Så här ser den ut. Sprickan syns på flärpen överst i bild, nära roten.

imp01.thumb.PNG.290f3d3055af7d8ab7db0779924baff0.PNG

Här tycker jag man kan ana den där "vulkade" konstruktionen. Markerat med röda linjer där jag anar materialgränser.

image.png.0eb86b60ce65702c13c6ca8137b941a0.png

 

Nu är jag ju nästan helt okunnig på området impellrar men ser det inte lite konstigt ut när några blad är vridna åt ett håll och andra åt ett annat?

Har för mig att jag brukar kolla åt vilket håll impellern ska snurra och vrider in den så att alla vingarna kommer åt rätt håll.

Men jag kan ju ha fel - igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu är jag ju nästan helt okunnig på området impellrar men ser det inte lite konstigt ut när några blad är vridna åt ett håll och andra åt ett annat?

Har för mig att jag brukar kolla åt vilket håll impellern ska snurra och vrider in den så att alla vingarna kommer åt rätt håll.

Men jag kan ju ha fel - igen!

Tyckte också det såg konstigt ut först men vingen kanske rätar ut sig efter förträngningen i pumpen?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir tydligen så när motorn stannar och kan få en partiell bakåtrotation. I vilket fall som helst kommer flärparna att böjas åt rätt håll när impellern roterar eftersom de har fullt utrymme att sträcka ut sig under en del av varvet (till vänster i övre bilden), så det spelar ingen roll.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror att motorns vev har backats lite, typ som det kan bli när den stoppas och inte vill gå över kompläget. 

 

I nån bruksanvisning, står det av vingarna inte behöver vikas på nåt särskilt sätt vid montage. De vänder sig rätt under första varvet. 

 

Hinner redigera, vill inte smygradera... Ops raol, det var ju det du skrev :)

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Så har Volvo Pentas impellrar sett ut, Biltemas gör det inte.

Tittar just nu på en impeller från Biltema. Ser faktiskt helt identisk ut med Yanmar original och är av typen du visar på bilden. Trots att den påstås inte kunna se ut så från det varuhuset....

 

Tror man skall vara väldigt försiktig med att kategorisera. I synnerhet som TS impeller nu faktiskt är en Johnson (original) som uppenbarligen gått sönder i förtid. Och det är heller inte så många år sedan som Volvo Penta sålde impellrar under sitt namn till de lite mindre motorerna som inte ens höll en säsong. Varken VP eller Biltema tillverkar dock egna impellrar.

 

Hursomhelst får man nog betrakta det TS råkat ut för som ett måndagsexemplar. Fast hade det varit "noname" skulle alla sagt att du skulle köpa riktiga prylar och "man får vad man betalar för" o.s.v.

Nu är det ett tillfälligt måndagsexemplar, eftersom det är ett "finmärke". Kommer på mig själv med att just skriva det. Visst är vi människor märkliga...🤔

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

VP:s dyra "originalgrejor" är inte alltid guld och gröna skogar heller...

Tja… många delar är ju iallafall gröna.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja… många delar är ju iallafall gröna.

... som kostar guld!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sen är det ju så att det beror på hur impellern har behandlats vid påbörjan av vinterkonservering på land. Det behövs inte många varv torrt, utan kylmedel innan gummit går varmt, och skador uppstår, kan ske på det flesta original samt icke original. Jag har under åren monterat ett antal knutbälgar samt avgasbälgar och kan med säkerhet påskina att pentas original bälgar är mycket fogligare och mjukare att dra på jämfört med pirat. Likaså impeller där jag i många år köpte pirat ja just det pirat, två år i rad råkade jag ut för det som ts bror nu råkat ut för. I ett av fallen berodde det på att motorn ej hann suga upp glykolblandningen i tid vid konserveringen, detta gjorde många sprickbildningar mellan lamellerna. Är det något jag idag köper original så är det just impeller och bälgar samt filter. Mellanskillnaden mellan pirat bälgar och original är ganska hårfin tycker jag, och jag slipper hålla på att streta med en något stelare bälg, lika är det med impellern. Man känner skillnaden med förbundna ögon pirat eller original.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Så har Volvo Pentas impellrar sett ut, Biltemas gör det inte. 

Jag körde samma Biltemaimpeller i vår MD11 sex år.

Jag menar samma, utan något byte. Sedan bytte vi motor...

och den var inte skadad pga trasig impeller.

 

Samtidigt tillhör jag ju dem som inte tror att man ska meka med saker i onödan, så impellern satt kvar över vintern och jag snurrade några ggr på motorn varje vinter. Inspekterade ibland, utan att ta ur impellern, så att det inte var några skador på impellern.

 

Vad var frågan...

Just det, om det är vanligt att en impeller går sönder.

Nej, inte för oss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, kanske var det bara otur. Ett måndagsexemplar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Tittar just nu på en impeller från Biltema. Ser faktiskt helt identisk ut med Yanmar original och är av typen du visar på bilden. Trots att den påstås inte kunna se ut så från det varuhuset....

Jag kan ju bara utgå från de jag köpte; den jag köpte på Biltema var helt klar gjuten i ett stycke, men inte Penta Original. Den monterade jag aldrig, utan den får vara kvar som nöd-impeller. 
 

Och det är väl egentligen det som är problemet med Biltema; ibland är grejerna skitbra, och nästa gång så är den köpt av en annan leverantör som var billigare och som håller lägre kvalitet - men de säljs under samma artikelnummer. 
 

Jag köper massor med grejer från Biltema, men kollar alltid noga på dem om de skall vara till något viktigt såsom motorkylning. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ett svar på TS fråga men:

Jag fick rådet på båtmässan av mekaniker i Pantas monter att köpa original och sedan byta den vart 3:e år.

Vi får se i början på Maj om det var ett bra råd eller inte för då är det dags.

Hoppas på det för jag kommer åt vattenpumpen med två fingar och kan absolut inte se den.

Byter ogärna varje år.

(D4 inbyggd i Saga 310).

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Wergis:

Hoppas på det för jag kommer åt vattenpumpen med två fingar och kan absolut inte se den.

Byter ogärna varje år.

(D4 inbyggd i Saga 310).

Det är ingen servicevänlig installation på 310/315, men förhoppningsvis kan @ChristerN ge dig tips (han har mig veterligen en 315 med D4-motorn).

 

Hjälpte en tidigare båtgranne flera gånger med servicen på hans 315, och efter det slutade jag klaga på min impeller (förra båten, NB870:n, bilden nedan) som jag innan dess tyckte satt svåråtkomlig långt fram och ner på motorns vänstra framkant. För jämfört med Sagan var det oceaner av utrymme kring motorn i den båten (liksom i min nya Skilsö 35).

Byter f.ö. också impeller vartannat till vart tredje år, vilket ändå blir tätare än Yanmars rekommendation.

6LPA-STP2_MyWay.jpg.5b32057d4a89d7d1d7eebada19c5ef21.jpg

(Även väggskivan till höger är borttagbar, och utrymmet blir där då så stort att man kan sitta även bredvid högersidan av motorn)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det är ingen servicevänlig installation på 310/315, men förhoppningsvis kan @ChristerN ge dig tips (han har mig veterligen en 315 med D4-motorn).

@Wergis Har inga bra råd ang Sagorna. De första åren lät jag ett välrenommerat varv göra service på min 315 och när jag såg hur knepigt många saker satt så har jag fortsatt så. Dyrt men billigare än en knäckt rygg.

Man kan visserligen ta bort skivan i akterdelen av stickkojen och jag har för mig att man kommer åt vissa saker lättare då. Var ett tag sedan jag gjorde det och är inte helt säker.

@IngemarE Det stämmer att jag har en Saga 315 med en D4 260! Vilket minne!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-22 vid 17:09 skrev raol:

I helgen bytte vi impeller, och en "arm" var delvis av redan. Inget hade lossnat, men utan byte hade det säkert skett under årets säsong. Impellern kom från generalagenten och är "original" (i den mån det nu kan vara original, men i alla fall den rekommenderade av motortillverkaren). Gissar på 40-50 motortimmar under säsong 2021, så den har inte gått mycket.

Hur vanligt är det med skador redan efter så lite användning?

 

Är du säker på att den inte gått torr, ingen impeller oavsett kvalité eller tillverkare trivs att gå torr.

Smörj in den med glycerinfett eller förfyll systemet med vatten innan första uppstart, då håller dom längre, om än inte i evighet.

 

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-26 vid 18:48 skrev IngemarE:

Det är ingen servicevänlig installation på 310/315, men förhoppningsvis kan @ChristerN ge dig tips (han har mig veterligen en 315 med D4-motorn).

 

Tack för omtanken Ingemar men jag bytte impellern då jag köpte båten för att vara säker på statusen. Så jag vet vilket mög-jobb det är. Man får bygga upp ett visst mått av motivation innan man sätter igång.

Grattis till motor-montaget! Jäkligt servicevänligt.

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-27 vid 12:21 skrev Bosse:

Är du säker på att den inte gått torr, ingen impeller oavsett kvalité eller tillverkare trivs att gå torr.

Smörj in den med glycerinfett eller förfyll systemet med vatten innan första uppstart, då håller dom längre, om än inte i evighet.

 

/B 

Inför vårens installation av ny impeller köpte jag en stor flaska glycerol på apoteket. Med impellern får man bara en pytteliten klämtub som knappt räcker till nåt. Brorsan, som är den av oss som är rörlig nog för att komma åt pumphuset nere i motorrummet, kunde kleta dit rejäla mängder och gjorde också det. Nu är båten i sjön i alla fall. Förhoppningsvis med nya impellern i fint skick.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...