Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Ironmountain

Fjärrstart - Webasto AirTop 3900

Rekommendera Poster

Hej

Håller på att undersöka hur man skulle kunna fjärrstarta min Webasto värmare. Har tänkt göra det via WiFi och Home Assistant med en 12v relä. Har gjort eftersökningar på internet utan att lyckas hitta någon bra information. Vad jag förstått ska man kunna starta värmaren genom att ge 12v signal på någon av kablarna som går till kontrollpanelen?

Jag har följande kontrollpanel:

https://www.boatlab.se/webasto-mc04-kontrollpanel-air-top-evo-40-55-12-24v-1st?pa-partnerid=7180&pacid=62399eef029e70.53565702&utm_source=partnerads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=7180

Har kollat och mätt kablarna som går till kontrollpanelen utan att kunna förstå vilken jag ska ge mig på. Det finns även ett kablage som ska gå till Webastos egna fjärrstart samt en brun kabel som inte går till något och ej är märkt.

Någon som har erfarenhet av detta och kan peka mig i rätt riktning?

Tack på förhand

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

X9c är väl kontakten för Telestart så det borde väl vara där du skall jacka in.image.thumb.png.9687355fa21622668a0d71f7b781f168.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack, jag har varit på kontakten för telestarten men när jag mätte upp dom kablarna så hade jag 12v på samtliga när värmaren var av. Man kanske ska sluta två av dom kablarna istället för att skicka på 12v på en av dom? Jag är inte helt elektronikbevandrad så kan ha helt fel.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar infon jag sett att det skall läggas 12V på ingång 12 på styrenheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Ironmountain:

Tack, får åka ut och kolla lite igen.

Hold your horses!

Jag kanske missförstod texten jag hittade och att det inte är 12V som avses som styrsignal utan 12V-modellen av värmare.....

För det kan vara W-bus signal från telestart till kontrollmodulen. Du får nog googla lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har googlat runt en del innan jag skrev här och det är nog som du säger att den styrs via w-bus just i den kontakten i alla fall. Verkar som tidigare modeller som inte haft w-bus och då kunnat startas via 12v men osäker på om det går med de "nyare" modellerna. W-bus API har Webasto tyvärr inte vilja släppa annars kunde man säkert styra temp och hela baletten från egna lösningar. Nu måste man köpa deras telestart som är orimligt dyr...

Undersöker vidare skulle någon komma på något skriv gärna.

Tack

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå

Har kollat lite mer på elschemat och tror att man ska stänga kabel 3 & 4 på S1 som är styrpanelen. Ska undersöka mer i helgen och återkommer med resultat.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Ironmountain:

Hallå

Har kollat lite mer på elschemat och tror att man ska stänga kabel 3 & 4 på S1 som är styrpanelen. Ska undersöka mer i helgen och återkommer med resultat.

/Henrik

Ser enkelt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...