guzztav 9 Postad 21 Mars , 2022 Hej har fått rådet att byta termostaten på Albin 021 och undrar om termostathuset även är själva termostaten? Eller vad finns bakom? Motorn är sen några år sjövattenkyld och har funkat bra tidigare men överhettar nu om jag kör över 3 knop. Har inte monterat bort termostathuset tidigare.Det har artikelnummer 48834-01 i reservdelskatalogen hos Albin motor i Kristinehamn. Någon som vet mera kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 21 Mars , 2022 Hej. Om du lossar de två skruvarna och lyfter av huset bör det finnas en termostat under det. Ska vara en med lågt tempvärde c:a 55 grader om motorn är sjövattenkyld. Kolla även att vattnet kommer in ordentligt genom bottenventilen och att det inte är dåligt flöde genom motorn. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 21 Mars , 2022 Glöm inte att kolla att slangen mellan bottenventilen och pumpen är tät i anslutningarna och utan sprickor. Minsta läckage gör att motorn suger luft och tappar kylningen. Märks mer vid högre varvtal då suget ökar i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 22 Mars , 2022 Tack för svar. Jag har ej kunnat hitta några luftläckor tyvärr. Pumpen fungerar. Ska skruva bort termostathuset och byta vad det nu blir. Enligt Albin brukar termostaten behöva bytas efter tio år, den här har hängt med i tolv… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 22 Mars , 2022 Litet långskott. Är det rätt impeller i pumpen? Är den tillräckligt bred? Inte fråga om diametern. Är impellern för smal, så läcker vattnet förbi vingarna, vid en eller båda gavlarna. Och då minskar kapaciteten. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Mars , 2022 Det är en kugghjulspump på O-21. Således finns ingen impeller. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 24 Mars , 2022 Ja så är det men tack iaf. Det som lite bekymrar mig som är rätt dålig på att skruva på gamla ärevördiga saker är dock; är det knepiga grejor som ska skruvas bort och bytas bakom detta termostathus eller bara en enkel grej med två rör som jag såg på ett antikt foto. Har svårt att hitta tydliga ritningar vad som ska bytas på denna manick, blir oskärpa när man vill förstora från nätet. Till saken hör att det är svårt att komma åt grejer i vår gamla segelbåts motorbrunn från 1966 och först måste generator och generatorfäste o remmar bort. Bör man anlita en dyr fackman innan man skruvar bort sig? ps skam till sägandes vet jag inte exakt hur en termostat fungerar trots att jag seglat och kört båten varje sommar i 23 år. Nyrenoverad motor 2010. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 24 Mars , 2022 Om utgående vattnet från termostathuset är kallt fastän motorn är för varm, så är det termostaten som inte öppnar. Om det är hett så är det dåligt flöde. Du känner det på röret som går från termostathuset till avgaskröken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 24 Mars , 2022 Intressant, får kolla det efter sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 24 Mars , 2022 21 timmar sedan skrev guzztav: Ja så är det men tack iaf. Det som lite bekymrar mig som är rätt dålig på att skruva på gamla ärevördiga saker är dock; är det knepiga grejor som ska skruvas bort och bytas bakom detta termostathus eller bara en enkel grej med två rör som jag såg på ett antikt foto. Har svårt att hitta tydliga ritningar vad som ska bytas på denna manick, blir oskärpa när man vill förstora från nätet. Till saken hör att det är svårt att komma åt grejer i vår gamla segelbåts motorbrunn från 1966 och först måste generator och generatorfäste o remmar bort. Bör man anlita en dyr fackman innan man skruvar bort sig? ps skam till sägandes vet jag inte exakt hur en termostat fungerar trots att jag seglat och kört båten varje sommar i 23 år. Nyrenoverad motor 2010. Du tar bort skruven till dynastartens spännarm och de två muttrarna som sitter ovanpå generatorfästet. Sen lyfter du av hela paketet och lägger litet åt sidan. Ta bort vattenröret som går från termostathuset till trevägskranen på avgasröret. Lossa de två skruvarna på termostathuset och lyft av det. Därunder ska det finnas en termostat som du bara lyfter upp och ersätter om den behöver bytas. Återmontera i omvänd ordning med ny packning Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 25 Mars , 2022 Tack för beskrivningen jag ska använda den när jag byter termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ric_Gbg 1 Postad 25 Mars , 2022 Du kan testa termostaten hemma, lägg den bara i en kastrullen och kolla om den öppnas vid rätt temperatur med hjälp av en termometer. Jag gjorde det och det hjälpte att se att den var helt ok i mitt fall. När du ta bort termostaten kan du också kolla om pumpen levererar flöde genom att låta vattnet fylla en hink. Skulle pumpen vara ok så kan du sen koppla allt tillbaka utan termostaten och se om motorn blir värmt, som kan vara tecke på att kylkanalerna är igensatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 25 Mars , 2022 Tack ska göra kastrullexprimentet på spritköket när jag fått loss termostaten. Pumpen har jag kört i en hink tidigare och den verkar ok. I samband med det körde jag runt vatten med maskindiskmedel för att få bort ev smörjfett men motorn överhettade ändå senare. Albinkillarna i Kristinehamn gissade på termostaten vid mobilkontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser