Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
HondaAnytec

Hjälp med felsökning av Galvaniska Strömmar :-(

Rekommendera Poster

Jag har problem med korrosion på akterspegel och kanske även under båten. Det är en Anytec 622 med rostfria Trimplan på akterspegeln monterade med mellanlägg av plast och även en ekolodsgivare monterad med mellanlägg av plast. En offeranod som är på motorn äts upp relativt snabbt medans de som sitter på riggen inte märkbart äts upp? Det finns även tendens till korrosion på motorn, en Honda 130 hk.

 

Jag har försökt mäta mellan pluspolen på batteriet och lösgjord minuskabel och det verkar finnas en mindre ström. Spänningen verkar ligga på ca:1 V, men mätningen är inte helt tillförlitlig.

 

Jag behöver hjälp med att felsöka var problemet är, är det någon som vet var jag kan söka efter denna hjälp? Båten ligger nu på en Ö med 5 min. båttur från Dyvik som ligger strax norr om Åkersberga. (jag har även en annan båt och kan köra)

 

Tacksam för tips var jag kan vända mig, marinor tror jag inte är ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du frågat Anytec? Som tillverkare bör dom ha ganska bra erfarenhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ge något konkret svar, så är det ju säkerligen så att det inte är ren aluminium i motorn och dess rigg, sannolikt en legering med magnesium och kanske en del annat då är det måhända olika potential på skrovet och motorns rigg. Sedan är väl marinaluminium också en legering förstås.

Är motorn isolerad från skrovet? Om så är fallet kan du ju mäta spänningen mellan skrov och motor.

Du kan även mäta den elektriska spänningen mellan trimplanen och motorn, samt mellan trimplanen och skrovet.

Förhoppningsvis är ju inte trimplanen bara rostfria, utan utförda i syrafast stål, det som numera heter kvalitet A4.

Man skulle ju även kunna tänka sig att du har en läckström i någon elektrisk installation.

Jag hittade denna artikeln, Praktiskt Båtägande, det som sägs där är bland annat att man inte skall lita på vad som skrivs i marina forum….. så det bästa är ju att ta konkat med tillverkaren och höra vad dom anser, som då redan föreslagits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar, det här är för svårt för mig. Jag ska mäta mellan trimplanen och skrovet som du föreslår, måste spänningen vara "0" eller kan man acceptera någon spänning mellan dessa?

 

Hur som helst är nog detta för svårt för mig så grundfrågan är om någon vet någon jag kan anlita som kan följa med och bedöma vad som är fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev HondaAnytec:

Stort tack för svar, det här är för svårt för mig. Jag ska mäta mellan trimplanen och skrovet som du föreslår, måste spänningen vara "0" eller kan man acceptera någon spänning mellan dessa?

 

Hur som helst är nog detta för svårt för mig så grundfrågan är om någon vet någon jag kan anlita som kan följa med och bedöma vad som är fel.

Nu är jag inte jättebra på dessa fenomen… men ok…

Ja spänningen skall ju vara så nära noll som möjligt, men med digitala multimetrar kan man få en del störningar så det kan tyckas att spänningen fladdrar litet i de lägre mätområderna när spänningarna är låga.

Det  är med andra ord svårmätt. Jag tror inte att du får noll volt, instrumentet kan visa +- någon millivolt även om det egentligen är noll volt.

Ställ in mätområde 0-3 volt. Men helst skulle du ju mäta strömmen istället, men här talar vi om milliampere… Det skall nog till bättre mätinstrument avsedda för laboratorier.

 

Själv har jag kollat och mätt mellan skyddsjorden i landströmmen och mot en skrovgenomföring, här kan det skilja någon volt eller mer, men detta är ett helt annat fenomen, då skyddsjorden och vattnet inte har samma potential, likväl kan detta fenomen också skapa korrosionsproblem, om man ligger länge för landström och man har läckströmmar.

 

Nej, det bästa är ju om du efterhör hos tillverkaren, varvet, dom om någon borde ju känna till dessa problem och har lösningar på det.

 

Galvaniska strömmar med de problem de medför finns ju öven beskrivna i böcker om el ombord.

Möjligen kan det finnas information på SXKs webbplats också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg, passande användarnamn du har 🙂 Jag har skickat frågan till Anytec, men båten är 20 år med eftermonterade instrument, trimplan m.m. Jag behöver en specialist att anlita för att hjälpa mig att felsöka. 

Jag vet dock inte hur jag ska få tag på en sådan person, jag antar ett detta inte rör sig om en vanlig elektriker??

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna firma jobbar mest med yrkessjöfarten. Om de åtar sig mindre jobb som ditt vet jag inte, men de vet det mesta om el i marin miljö

https://www.elmarin.se/

 

Är Stockholmsbaserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev HondaAnytec:

Tacksam för tips var jag kan vända mig, marinor tror jag inte är ett alternativ?

Du kan söka kontakt med medlemmen alubatar här på maringuiden. http://www.hape-metalworks.com/site/ Han har inte varit aktiv här på MG en tid, men det kostar ju inget att försöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat över om problemet kanske inte har med båten att göra utan där den ligger förtöjd? Finns det landström där? Finns det någon annan båt nära? Finns det skrot i vattnet? Har du bytt ankringsplats i samband med att problemen uppkom?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev JamesCook:

Har du funderat över om problemet kanske inte har med båten att göra utan där den ligger förtöjd? Finns det landström där? Finns det någon annan båt nära? Finns det skrot i vattnet? Har du bytt ankringsplats i samband med att problemen uppkom?

Ja det händer att jag sätter mig på tvären och gör motstånd, eller går mot strömmen…


Jag hade tankarna litet däråt också. Kolla upp det! Se om någon, några båtar vid samma brygga eller i närheten alltid/ofta har landström inkopplat, i en del hemmahamnar är det inte tillåtet, mer än tillfälligt om man behöver använda elverktyg ombord.

 

Men du kan alltid fotografera skadorna, och även fotografera hur diverse installationer ser ut.

lägg sedan ut bilderna här.

Kolla för allt i världen så att ingen elkabel har kontakt med båten. Kolla om de ”rostfria” (mer sannolikt de ”syraftasta”) trimplanen ändå kommer i kontakt med skrovet, trots mellanlägg av plast, kanske genomgående maskinskruv? Jag kan inte tänka mig annat än att trimplan av metall från alla tillverkare av sådana har gjort dem i kvalitet A4, alltså i marintåligt rostfritt stål, det som vi förr kallade för ”syrafast”.

 

Jag vet inte om det är vanligt, man jag har sett att motorfästet på akterspegelen  på någon alu-båtar har en isolerande bit tjock plast, så att motorn inte har galvanisk kontakt med skrovet??

Kan det vara någon typ av felaktig eller skadad el på motorn? Har motorn rätt offeranoder.

 

På den tiden Sven Yrvind hette Lundin i efternamn, konstruerade han en liten segelbåt av aluminium, han hade av firman som sponsrade bygget fått felaktiga offeranoder, som då hade motsatt effekt, det var materialet i båten som offrades istället. Minns nu inte hur det gick, men Yrvind klarade sig helskinnad iallafall.

 

Har du landström? Och isåfall hur ser den installationen ut?

Långsökt kanske, men du har väl rätt bottenfärg och rätt sorts offeranoder?

 

Sedan vet jag inte om du hört talas om mannen som för många år sedan hade hål i fickan och tappade  sina växelpengar i båten? Dessa mynt låg i slagvattnet under durkarna och gav upphov till perfekt cirkelrunda hål i båtens botten. Det var på den tiden vi hade mynt av  mindre valörer i någon kopparlegering. Alltså rätt så längesedan.

Så den enda sortens koppar du skall ha lös ombord är sådana du kan dricka varm dryck i, inte Cu alltså!

 

En kåsör i GP hade målat botten Buster med samma färg som han målade botten på sin koster av trå med, en kopparhaltig färg, resultatet blev Bohusläns största sil, såll eller durkslag.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...