Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Martin_Haggstrom

Analys o hur bottenmåla

Rekommendera Poster

Hej

hur tycker ni jag skall bottenmåla den här båten? Vet ej vad som legat på före, men har tänkt slipa och sen måla 1-2 lager. Hur gör jag detta bäst? Skall köra både vid östkusten och kring bjärehalvön i skåne. Det är någon blågrön historia under och sen vit färg tror jag. Vill ha vit bottenfärg tror jag

8F5F005C-B6B6-4E3F-917F-D8AAB8750010.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

hur tycker ni jag skall bottenmåla den här båten? Vet ej vad som legat på före, men har tänkt slipa och sen måla 1-2 lager. Hur gör jag detta bäst? Skall köra både vid östkusten och kring bjärehalvön i skåne. Det är någon blågrön historia under och sen vit färg tror jag. Vill ha vit bottenfärg tror jag

Det blågröna ser nästan ut som laminatet men det skulle också kunna vara ett lager epoxy.

om du är osäker så kan du enkelt testa. Aceton löser utan på den mesta av färgen likaså laminatet. På epoxy har det däremot mindre effekt. Så gnugga med en trasa aceton om du är osäker om vad du har under färgen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nästan alltid svårt att avgöra från en bild, men jag tycker det grönaktiga är torkade alger och att bottenfärgen är vit. Min botten brukar se se ungefär så ut när jag sprutat på oxalsyra på friborden och det sedan runnit ned på bottenfärgen. 

• Gilla 1
  • Tack 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Så vilka steg tycker ni jag skall ta. Skall man slipa ner och sen måla? Hur gör jag det bäst??

1. Undersök vad det är som är grönt. Är det alger går det säkert att ta bort en del med vanligt vatten på en trasa och sen gnugga.

Därefter kan man ta ställning till hur du ska gå vidare. Är det under 1. alger så tvätta bort dem på lämpligt sätt och nästa steg är att:

2. Undersöka om det är hård eller polerande färg under.

Är det polerande så ska du ta bort så mycket som möjligt av denna innan du lägger på ny färg. Jag brukar rekommendera hård färg under alla omständigheter.

Är det hård färg sedan tidigare räcker det förmodligen att rugga upp färgen och sedan lägga på ny bottenfärg i en-två lager.
Vill man vara extra noga så slipar men ner till gelcoat - men inte igenom den - och lägger på ett par-tre lager epoxigrund innan man lägger på ny bottenfärg. Jag skulle inte göra det om inte bottenfärgen släpper på stora områden.

Valet av färg beror på vad du kan få tag på. Kan du få tag på västkustfärg är det naturligtvis bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev excel319:

Det är nästan alltid svårt att avgöra från en bild, men jag tycker det grönaktiga är torkade alger och att bottenfärgen är vit. Min botten brukar se se ungefär så ut när jag sprutat på oxalsyra på friborden och det sedan runnit ned på bottenfärgen. 

Tänk, det tycker jag också att det ser ut som, samt även en del smuts som brukar sätta sig i och strax under vattenlinjen, föroreningar som legat vid vattenytan som sedan fastnat på båten.

1 timme sedan skrev ChristerN:

1. Undersök vad det är som är grönt. Är det alger går det säkert att ta bort en del med vanligt vatten på en trasa och sen gnugga.

Därefter kan man ta ställning till hur du ska gå vidare. Är det under 1. alger så tvätta bort dem på lämpligt sätt och nästa steg är att:

2. Undersöka om det är hård eller polerande färg under.

Är det polerande så ska du ta bort så mycket som möjligt av denna innan du lägger på ny färg. Jag brukar rekommendera hård färg under alla omständigheter.

Är det hård färg sedan tidigare räcker det förmodligen att rugga upp färgen och sedan lägga på ny bottenfärg i en-två lager.
Vill man vara extra noga så slipar men ner till gelcoat - men inte igenom den - och lägger på ett par-tre lager epoxigrund innan man lägger på ny bottenfärg. Jag skulle inte göra det om inte bottenfärgen släpper på stora områden.

Valet av färg beror på vad du kan få tag på. Kan du få tag på västkustfärg är det naturligtvis bäst.

Bra råd!

Men med en jusst högtryckstvätt kan man förändra världen.

Om du går på med en bra högtryckstvätt matad med varmt eller ljummet vatten, och sedan ett turbomunstycke längst ut på spolröret lär du få bort såväl alger som smuts. Ja även kallt vatten funkar. Även lös färg lossnar om det blir litet tryck på den.

Var bara uppmärksam på att alla högtryckstvättar inte tål varmt vatten, eller så var det förr i tiden iallafall, kan tänkas att det är annorlunda nu. Med högtryckstvätt på botten behöver man i allmänhet inga rengöringsmedel.

Om din båt står på en uppställningsplats med andra båtar kan det vara så att man inte blir populär bland grannarna om man högtryckstvättar, det stänker ju en del. Men det ser ju ut som om din båt står på en lättflyttad trailer, så då behöver det inte vara något problem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

Ett tips är att fråga någon som finns i din närhet.

Här kommer du att få så många råd och spekulationer så du blir bara mer villrådig.

Det som syns är ju linjen som vattnet gett och det gröna är bös.

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Ett tips är att fråga någon som finns i din närhet.

Här kommer du att få så många råd och spekulationer så du blir bara mer villrådig.

Det som syns är ju linjen som vattnet gett och det gröna är bös.

Ja, så kan det vara.

Men tag en våt rotborste och skrubba litet och se om ”det gröna” ger med sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

Du skriver "köra både vid östkusten och kring Bjärehalvön".

Den första fråga vad gäller val av bottenfärg är då: Kommer båten att ligga längre tid i vattnet på de aktuella ställena?

Om du har båten stående på trailer och bara lägger i den kortvarigt så behöver du ingen bottenfärg. Då är det lämpligare att måla botten med en hård epoxyfärg.

Om båten ligger i vattnet  längre tid i Östersjön så ska du välja en Östersjöfärg.

Om båten ligger i vattnet längre tid vid Bjärehalvön (Västkusten) så ska du välja en Västkustfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...