Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Isak_A

Frågor kring bottenbehandling

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

skulle behöva lite tips kring bottenbehandling av 21 fot motorbåt som ska gå i sötvatten. 

Köpte båten ifjol, då var den två år tidigare epoxibehandlad samt ny bottenfärg ovanpå det. 
Tänkte inte mycket mer på det men under säsongen märkte jag att färgen löstes upp om man svampade botten. 
antifoulingfärg. Efter säsong var färgen väldigt porös och vid tvätt märkte jag att det lossnade hur mycket som helst. 

Tänkte ge mig på att åtgärda detta och lägga rätt färg både för miljöns skull samt estetiskt. 

kollade lite på blästring men det kändes väl dyrt. 

Provade med en skrapa och det gick riktigt bra och har nu skrapat nästan hela botten. 

Mina funderingar:

Det släpper en del epoxifärg också. Inte mycket men det följer med en del om man får minsta ojämna tryck på skrapan. 

Överlag har jag fått bort det flagnande skiktet men vissa rester ser man ovanpå  på epoxifärgen men ingenting som flagnar. 

Jag funderar på nästa steg nu. Många delar :) 

Uppe vid vattenlinjen släpper det inte så bra med skrapan, och det är oroväckande nära gelcoaten ovan färg (försiktig). Maskera och slipa ned färgen så den inte flagnar men inte slipa helt rent till gelcoat?

Slipa även ned ovanpå epoxifärgen för att få bort de allra sista resterna av bottenfärgen som inte skrapan tog (vill inte gå för hårt med skrapan)

risk att man tar onödigt mycket på epoxin om man slipar? 
maskin/hand? Torr/våt? Korn?

Lägga i tunt lager  med epoxispackel där jag ser gelcoaten? (gelcoaten är inte skadad)

Lite sugen att bättra på med ett antal lager epoxifärg till, men går det att lägga epoxi på Epoxi samt om det är lite nyanser av bottenfärg kvar på epoxin?
Vet inte heller fabrikat på den epoxi som nu ligger?

Eller bara att epoxispackla där jag skrapat bort befintlig epoxi och ser gelcoaten sedan måla med spärrfärg för att säkerställa bra vidhäftning och slutligen bottenfärg?

Tips på bra bottenfärg (hård) för insjö?

Redigerad av Isak_A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som ligger i insjöar behöver inte bottenmåla alls, sägs det.

Den bottenfärg du har idag verkar av din beskrivning att döma vara en sk polerande bottenfärg. Ett elände tycker både jag och de flesta båtklubbar och varv då färgen fastnar på sling och sjösättningsvagnar. 
Vad du ska göra är för mig inte helt självklart. Kanske kan du ta bort bottenfärgen och köra en sommar utan bottenfärg för att se hur botten blir?

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...