Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
sege

Sätta om räcke/pulpit 90-talsbåt, bult från insidan av båten

Rekommendera Poster

Min pulpit/räcke/reling (kärt barn, många namn, sitter längs halva båten ungefär) behöver sättas om, på samtliga punkter, fyra på varje sida. Det vickar och på något av ställena har innertaket börjat hänga, troligtvis på grund av fukt. 

Skar bort lite innertak i en stuv nyss, var lite härligt fuktigt under. Skar otroligt slarvigt för just där kommer det aldrig synas. 

Frågan är; hur gör man det här så det blir snyggt? Hur skär jag bort innertak så jag kommer åt att dra bulten och hur får jag det sen snyggt igen efteråt? Det är åtminstone tre punkter som behöver se OK ut efteråt. 

Alla tips mottages, finns det trådar att läsa länka gärna, har sökt men inte hittat, dålig google-fu.

IMG_5255.jpeg

6c70e99f3ffb9354-medium.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev sege:

Min pulpit/räcke/reling (kärt barn, många namn, sitter längs halva båten ungefär) behöver sättas om, på samtliga punkter, fyra på varje sida. Det vickar och på något av ställena har innertaket börjat hänga, troligtvis på grund av fukt. 

Skar bort lite innertak i en stuv nyss, var lite härligt fuktigt under. Skar otroligt slarvigt för just där kommer det aldrig synas. 

Frågan är; hur gör man det här så det blir snyggt? Hur skär jag bort innertak så jag kommer åt att dra bulten och hur får jag det sen snyggt igen efteråt? Det är åtminstone tre punkter som behöver se OK ut efteråt. 

Alla tips mottages, finns det trådar att läsa länka gärna, har sökt men inte hittat, dålig google-fu.

IMG_5255.jpeg

6c70e99f3ffb9354-medium.jpg

Jag skulle leta efter någon typ av runda täcklock i plast och skära upp lämpliga hål som matchar efter tätning och åtdragning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativt skär du ut lämpligt stora cirkulära tunna plywoodbitar med hålsåg, och klär sedan dessa med vit skrovbeklädnad, så likt det du har idag som möjligt. Dessa täcker du hålen med.

Om du har trädetaljer i utrymmet kan du även göra "träbrickor" som du betsar/lackar till liknande färg och utseende och monterar över "hålet". 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skurit bort lite matta, under satt 'plugg' för att jämna till så den är bortknackad. Härligt fuktigt. 

Nu till nästa fråga; vad ska man använda när man sätter om pulpiten? Sika 291? 292? Tec7? Något annat? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...