Ronnie79 0 Postad 16 Mars , 2022 Hej! Jag har precis köpt en segelbåt med en MD11C motor som jag snart ska starta upp för första gången efter nåt års stillestånd. Men jag blev lite fundersam när det går tre vajrar till dieselpumpen? Inte alls hemma på båtar men däremot andra motorer. En för dieselmängd och eventuellt en för avstängning men en tredje? 🤔 Vilken sköter vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 17 Mars , 2022 Kallstartreglage? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnie79 0 Postad 17 Mars , 2022 Det låter ju rimligt! 😃 Någon som vet vilken som är vilken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 17 Mars , 2022 Minns inte och ser inte riktigt ut om på den vi hade. 1 är i alla fall gasreglage. 2 gissar jag är kallstart och 3 stopp. Skickar med ett par manualer som du säkert kommer att a nytta av. Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77[1].pdf Workshop_Manual_MD11C,_D,_MD17C,_D_(A2(0))[1].pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 17 Mars , 2022 (redigerade) En till! Nej, jag fick tydligen inte lägga upp mera i tråden. Skickar pm med en Gör Det Djälv-handbok, om det går... Tillägg: Jo då det gick bra att skicka GDS-handboken med pm. Redigerad 17 Mars , 2022 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnie79 0 Postad 17 Mars , 2022 Gött! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 17 Mars , 2022 Och då kan det vara intressant att veta vad som händer när man drar i kallstartsreglaget. Kan knappast vara att det skvätter i mer diesel, eller mindre med luft, typ gasspjäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnie79 0 Postad 17 Mars , 2022 (redigerade) Den kanske bara ökar gasen/tomgången utan att man behöver ha växel i? Alltså mängden diesel. Redigerad 17 Mars , 2022 av Ronnie79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 17 Mars , 2022 Man ger gas utan växel och drar i kallstartreglaget. Då går reglerstången förbi fullgasläget, så att pumpen ger extra bränsle. När motorn startat trycker centrifugalregulatorn tillbaks reglerstången till inställt varvtal. De trecylindriga motorerna MD3, och MD17, har en automatisk kallstartanordning som alltid är aktiverad vid start, och kopplas bort när oljetrycket stiger i smörjsystemet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnie79 0 Postad 17 Mars , 2022 Fint👍 Vet du om det är 2 eller 3 som är kallstart eller stopp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 17 Mars , 2022 1 timme sedan skrev Ronnie79: Fint👍 Vet du om det är 2 eller 3 som är kallstart eller stopp? Nr 2 är Köldstarten. Knappen skall tryckas ner vid start det vill säga man drar en gång i vajern. Knappen stannar nere och åker upp när motorn startar och varvtalet stiger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnie79 0 Postad 17 Mars , 2022 Aha. Nu känns det som jag har lite mer koll, tackar allesammans 👍🏻😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser