sverker-1 1 Postad 16 Mars , 2022 Hej ska byta packning på propeller axeln, dom 2 packningar som syns på bild är lösa på axeln, men antar att det bara är en av dom ska tryckas dit när jag tagit bort den gamla, något speciellt att tänka/göra när jag ska göra detta, ska man knacka försiktigt in den nya packningen, kanske med något speciellt don kanske? tacksam för tipps mvh Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Mars , 2022 (redigerade) Jag tror det behövs en bild till, som visar mer, typ åt både höger och vänster. Så att man kan se mer av främst mässinghuset. Och om du tittar på din egen bild, så ser man bara en lös packning (packbox). Redigerad 16 Mars , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Mars , 2022 Vad är det för svart slang som syns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sverker-1 1 Postad 16 Mars , 2022 Hej igen här kommer en bild till hoppas att det kan hjälpa till, slangen har jag använt för att suga upp vatten i kölen, det märkliga var att när jag köpte båten förra sommaren då sa han jag köpte den av att det inte behövde vara någon olja/fett i mässingshuset, men det måste det väl vara ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Mars , 2022 (redigerade) Här finns det beskrivet i en tråd jag har på ett annat forum. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617710#p3617710 Och https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813#p4523813 Den lösa packningen är en i reserv ifall den längst fram havererar. Reserv i värsta fall. Men lite tveksamt, då den packbox som tätar mot inträngande vatten är den som sitter längst bak. De två främre packboxarna ska hindra att oljan läcker ut. Olja som matas via slangen ansluten till lilla nippeln. En typ upp och nedvänd liten PET-flaska med slangen genom tajt hål i korken, funkar som reservoar. Lättast är att fylla upp med olja i mässinghylsan med en smörjspruta rakt genom hålet där nippeln sen skruvas fast. Och mässinghylsan har inuti två lagerhalvor av vitmetall, med uppgift att centrera det hela runt axeln. Om inte så belastas de tre packboxarna snett, med läckage, som följd. Lagren smörjs med olja. Inte vatten som på t ex Black Jack m fl andra tillverkade av gummi. Redigerad 16 Mars , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Mars , 2022 (redigerade) Ang linjering. Motortassarna, sätter sig med tiden. Detta kan medföra att spänning läggs på propelleraxeln, som då ger vibrationer. I värsta fall så tar propelleraxeln i axeltrumman. Och det blir snedbelastning på bl a backslagets axel och lager. Samt kraftigt oljud. Redigerad 16 Mars , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Mars , 2022 (redigerade) Vänner av ordningen kommer nu att hojta rakt ut... Som ett kärt mantra. Vi båda bör vrida 180 grader på två av slanklämmorna. T ex de längst bak, och längst fram av fyra. Sägs ge mindre risk för läckage. Och vad jag ser, kan du även sätta dit en längre grov slang i framänden på axeltrumman. Då blir det mindre vibrationer i skrovet. Köpte min slang på Hydroscand, tror jag det var. Redigerad 16 Mars , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sverker-1 1 Postad 16 Mars , 2022 Hej tack för alla tipps och länken jag fick, nu har jag lite att göra i vår, det här kommer att bli bra , tack för all hjälp med detta Hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Mars , 2022 Köpte packboxarna på Momentum. De hade även rostfria fjädrar till dessa på lager. Kollade med magnet när jag kom hem. De var svagt magnetiska. Och skulle vara, så enligt Momentum, när jag frågade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser