Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
apelsin

Ekolodsgivare?

Rekommendera Poster

Dagens gåta 😉

Är det någon här inne som vet vad detta är?

Jag misstänker att det är en ekolodsgivare men ser ingen anslutning… den sitter monterad på en äldre Buster Magnum

94BA247D-4BE0-4A85-991F-C9A79047E9FF.jpeg

EDD583AF-54F9-4D06-9441-E40DFBB128A1.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en genomföring för logg eller ekolod med blindplugg monterad. Alltså själva givaren finns inte utan bara en plugg för att förhindra att vatten kommer in.

Här börjar jag gissa på riktigt: Förmodligen ett sen länge havererat system som blivit borttaget ur båten men utan att laga genomföringen utan bara kört i blindpluggen.

Jag vet mycket lite om att laga hål i aluminium men om det låter sig göras skulle det förmodligen bli säkrare än denna lösning.

/B

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Bosse:

Det ser ut som en genomföring för logg eller ekolod med blindplugg monterad. Alltså själva givaren finns inte utan bara en plugg för att förhindra att vatten kommer in.

Här börjar jag gissa på riktigt: Förmodligen ett sen länge havererat system som blivit borttaget ur båten men utan att laga genomföringen utan bara kört i blindpluggen.

Jag vet mycket lite om att laga hål i aluminium men om det låter sig göras skulle det förmodligen bli säkrare än denna lösning.

/B

Japp, en genomföring till en gammal Silva logg eller ekolod med en blindplugg i hålet.

Klart att en duktig svetsare med rätt kunskap och rätt material kan svetsa igen hålet. Men om det nu är tätt kan ju genomföringen lika gärna sitta kvar.

Å andra sidan kan du ju köpa ett nytt instrument med givare och då se till att den givaren iallafall inte är mindre än hålet i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bosse och Georg för era svar, ja min plan är att ersätta den med en panoptix Ps 51 så jag kan se framåt och att håltagningen är den samma 😉 annars blir det att svetsa igen hålet 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Du redan ett P51? 

Är du nöjd med detta i s f? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...