Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Viktor

Marieholm Concorde

Rekommendera Poster

Gäst Viktor

Är Marieholm Concorde nåt o ha?? Funderar på en sådan ,hur är dom o köra i havsvatten?? Hur mycket effekt är dom godkända för? Båtarna jag tittat på låg mellan 40-50 000 kr är det e rimligt pris?? Vilka motorer ska det vara i dom? har sett båtar med B20 ,B30 ,Penta V6:or olika sorters utombordare. Vilka såldes den med egentligen, blir helt förvirrad=P MVH Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viktor

Kom igen =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Viktor

Någen här som kör concorde? Hur är dom att köra? Har läst lite och verkar vara en bra båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en kompis som har en concorde. I hans sitter det en b20 aq115 och ett 100 drev. Riktigt trevlig båt som gör ca 30 knop och går fin fint i sjön för sin storlek. perfekt att dra vattenskidor och sånt också. Det andra som är positivt är bränsleförbrukningen. den drar ca 0.7L per distans vilket i alla fall jag tycker är riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Viktor

Okej låter ju bra, kan nån reda ut för mej dom olika dreven?? Har en B20 ståendes som jag tänkt andvända och trimma till 140-150 hk vilket drev passar bäst då?? För det är väl olika utväxling på dom, hur mkt varv tål dom? tänkte på att B20 går o varva rätt bra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har en Concorde med en B20 och 100 drev. Jag köpte den i våras och är väldigt nöjd med den. Den går mycket bra i sjön och är grymt bra att dra wakeboard med. Nu funderar jag på att sälja den för jag är lite sugen på en större båt som man kan sova i. Men jag kan lova att du blir nöjd om du köper en. Och köp ingen med utombordare. Lycka till. //Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst viktor

Okej låter ju bra!! Men kan nån förklara skillnader på dom olika dreven vilken passar det en lite spetsad B20 ca 140-150 hk??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag har en concorde . ett 270 drev skulle bli bra med vässad b20 :-) ps ring eller maila mig har massor med bilder och info båten 070 450 83 92 mvh kenneth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Jag har en med B20 och 100 drev, inistämmer med alla andra, det är en toppen båt. Jag ska bygga om min i vinter och stoppa på ett 280 drev med v8. Det håller garanterat för din trimmade b20 oxo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ägt både en med en inombordare BMW 4:a som gick mycket tungt och ganska värdigt i skön det var en dc.

Nu har jag kommit över en ht som jag köpte i mycket dåligt skick och har renoverat upp den, på den sitter det en 90 hk mercury med ballistic proppeller den går inte alls lika tungt i skön men förvånansvärt fort har loggat 48 knop på gps:en med orginalproppeller 21 tum gjorde den 40 knop men idag toppar den 41 knop med 6 pers i. Den hoppar och far och slår men vill man ha en kvick båt som inte skall gå i alltför grov sjö är det ett alternativ.

Tilläggas skall är att vid 30 knop drar min nya med utombordaren hälften av vad min dc gjorde med inombordaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad är det för fel på Concorde med utombodare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktist ingen koll på diametern men det kan jag kolla men tror att stigningen är 22 tum.

Proppelern är inkopt hos proppellertrim på långholmen och det är en Ballistic.

Båten ligger ute på Ornö i sthlms skärgård så jag kan kolla upp diametern så fort jag beger mig ut dit.

Annars kan man ringa till prppelertrim tror nämligen att det bara finns en modell på Ballisticproppeller som passar Merc 90hk års 04.

Den går iallafall helt enkelt som fan funderade på en 115 hk när jag köpte ny motor men är mer än nöjd med den mindre 90 hk.

115 hk hade lätt gett 50-55 knop med rätt proppeler och det är inte båten byggd för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...