MickeF 22 Postad 23 Juli , 2005 Har nu lagt semestern till handlingarna för detta året. Tillbringade sammanlagt 1 ½ ute i båten. Bor i Helsingborg och hade bestämt att göteborgs skärgård skulle bli anhalten för semestern i år. Har en Monark 670 Salong med en b23E fast utan sprut som jag renoverat i vinter. Sagt och gjort, vi packade in allt och drog uppåt. båten gick bra som tusan.. marschade på 19-20 knop vid 4400rpm. Innan Träslövsläge gick motorn något varm varvid jag kollade sötvatten tanken. Denna var tom.. Fyllde på och kollade i motorrummet där det mycket riktigt var en hel del vatten, nåja ett läckage kan man ju leva med, det är ju bara att byta lite packningar på kylanslutningarna tänkte jag och fyllde bekymmerslöst på mer vatten. en stund senare var vattnet borta igen.. Nu blev jag orolig.. Drog in till Träslövsläge, drog upp oljestickan och såg???..... Vitt Skum!!! ni som läst på lite vet vad detta betyder. Spräckt topplockspackning:-(.. Ringde som en galning runt bland marinorna efter hjälp. Hittade en firma som skickade ut mekaniker för att lyfta toppen med hjälp av mig, med båten i. Det gick prexis då vattenytan i avgaskröken var ca 2cm nedanför damaskens slut. :shock: Då det var ca 30 grader med helt stillastående luft slet vi som djur. Mycket riktigt visade sig det att packningen gått. Av med toppen, iväg ,med denna till planing,Sa till att det absolut inte gjorde något om de tog i lite extra på planingen av toppen. Ny packning. ihopmontering nästa dag..Provkörning. Gick som en håsa. in igen i hamn. Kollade kamremmen. hade hoppat ett hack på vevaxeln. ut igen.. gick som ett skott. Tackade för hjälpen och betalade 3500.- för ca 8 timmars jobb inklusive planing av toppen. Det är vad jag kallar service. Susade vidare 1 vecka utan några problem. Går som en klocka numera. Felet då?? att toppackningen gick beroode nog på att jag fått fel info (från Volvo)om momentdragningen (90Nm) samt efterspäninngen (att lossa lite innan på bulten innan åtdragning). Momentet ska vara 110 Nm samt att efterspänning ska göras utan att lossa bult. En erfarenhet rikare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Juli , 2005 God morgon! Tack för att jag (vi) får ta del av din erfarenhet. Med den tur i oturen som du haft hoppas jag du köpte en lott också. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser