Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Heliac

Hur pass sjöduglig?

Rekommendera Poster

Det finns faktiskt en bom och ett segel till den bakre masten oxå. Inte monterat på bilden dock..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sjövärdig en båt är beror på två saker:

1. Skepparen

2. Skepparen

 

Punkt 1 beror på hur väl skepparen känner sin båts kapacitet att klara sjö, väder och situationer. En bra skeppare utmanar inte ödet genom att gå ut om det ser ut att bli på gränsen till vad hen och båten klarar. De som brukar dränka sig är ofta de som sagt "Den här båten klarar tamefaan vilket väder som helst!"

 

Punkt 2 hänger på hur väl förtrogen skepparen är med båtens teknik. Kan hen fixa ett bränslestopp, lufta spridare, byta en impeller, felsöka el, byta säkringar, hålla koll på oljan osv? Om man är typen som ringer sjöassistans innan hen ens har öppnat på motorkåpan eller anlitar auktoriserat varv för att byta tändstift är det bäst att hålla sig lite mer kustnära.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Faderullan:

Hur sjövärdig en båt är beror på två saker:

1. Skepparen

2. Skepparen

 

Punkt 1 beror på hur väl skepparen känner sin båts kapacitet att klara sjö, väder och situationer. En bra skeppare utmanar inte ödet genom att gå ut om det ser ut att bli på gränsen till vad hen och båten klarar. De som brukar dränka sig är ofta de som sagt "Den här båten klarar tamefaan vilket väder som helst!"

 

Punkt 2 hänger på hur väl förtrogen skepparen är med båtens teknik. Kan hen fixa ett bränslestopp, lufta spridare, byta en impeller, felsöka el, byta säkringar, hålla koll på oljan osv? Om man är typen som ringer sjöassistans innan hen ens har öppnat på motorkåpan eller anlitar auktoriserat varv för att byta tändstift är det bäst att hålla sig lite mer kustnära.

Ungefär samma typ av svar, men inte lika välformulerat, kom upp häromsistens när en presumtivt nyinköpt båt med en nybliven båtägare skulle segla 

en litet mindre segelbåt runt de södra delarna av landet… 

 

Ju mer man vet, desto mer förstår man att man inte kan… Liten tuva faller ofta själv däri, eller hur nu ordspråken lyder. 
 

Sedan gäller det ju att inte ha fem tummar mitt i handen om man är fritidsbåtsägare. Man måste kunna reparera och uppdatera både det ena och det andra själv, eller med hjälp av vänner. Detta även om man har en helt ny och ”underhållsfri” båt. 
Visserligen kan man lämna båten till en reparatör på ett varv eller verkstad, eller anlita en ambulerande hantverkare. Bara det att dessa också i allmänhet har semester om sommaren. Samt då man finner sådana som kan ta sig an jobbet tar dom ut en hög timpenning.

 

Nu förefaller ju det som om denna trådskaparen inte har mer än en tumme på rätt plats i sin hand. Och det verkar ju också som om denne vet vad det innebär att äga och underhålla en träbåt.

 
Kanske faller @Faderullans teori litet, eftersom ett veritabelt vrak aldrig blir sjösäkert ens med en väldig erfaren skeppare… å andra sidan skulle en erfaren skeppare aldrig ens gå ombord på ett vrak…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt fin båt den där.I början på 60talet hyrde mina föräldrar övervåningen i ett fiskarhus i Sjöbol/Lyse.Fiskarfamiljen flyttade då ner i källaren som var svalare för dem.Där minns jag fortfarande historierna som de berättade om sina båtar.De kunde gå runt ett helt varv o räta upp sig igen ute på Nordsjön sa de?Man var liten grabb o det var bara träbåtar då,andra tider,men detta kommer jag tydligt ihåg.Ursäkta lite O.t.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går. Läs boken ”Med jeep över Atlanten” om en jeppe som åker amfibiejeep över Atlanten efter 2vk. Släpandes all soppa i fälltankar från bombplan. 
 

Sen om det blir bekvämt är en annan fråga. Folk är besatta av att allt ska vara så optimalt nu för tiden så de glömmer att det går att genomföra ändå. 
 

Håll koll på vädret. Åk kustnära och gå in i hamn när det ser ut att bli stökigt. Ta med en satellittelefon så kan du ringa på hjälp om motorn havererar. 
 

Din tvekan om båtens sjövärdighet är bara en tvekan på om du ska genomföra projektet. Kör bara kör! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Fantasia:

Åk kustnära och gå in i hamn när det ser ut att bli stökigt.

Är det inte svårt att korsa Atlanten kustnära..?

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS Du har ju en ordentlig segelbåt, och säkerligen finns det en motor i den. 

 

Ta en tur runt i Skandinavien med  dess kuster och en erfaren seglare. Ger erfarenhet av långsegling och

så ser du snart vad som krävs. 

 

Jag har varit ute i ordentlig storm och hårt väder på Vänern. Att köra motor var inte att tänka på. 

Men med revade segel... Så har jag fått ordning på det hela och tagit mig till målen för resorna. 

 

Börja segla, så öppnar sig många möjligheter för dig. 

 

Numer söker jag lugna vindar... 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ang bränsleförbrukning och enbart gång för motor. 

 

Min segelbåt drar 0.8 liter diesel i timmen vid 4.5 knop. 

0.8 liter för 4.5 sjömil. 

 

Och om jag räknar rätt ca 800 sjömil på 150 liter. 

 

Vad kan man tro att TS skuta förbrukar per sjömil? 

Vid 0.5 liter per sjömil och 7 knops fart, blir förbrukningen 

3.5 liter i timmen

 

150 liter / 3.5 = ca 40 timmar. 

7 x 40 distans = 280 distans. 

Konstant motor gång. 

 

Rätt räknat?

Och räcker det till för att korsa öppet vatten över hav? 

 

Verkar vara lite av fablernas värld över det hela. 

( En tank på 1.5 kbm vore mer lämpligt. Även om kostnaderna att fylla drar iväg bortemot

40 000 kr. 😎)

 

Rent kuriosa... Jag tankar ca 100 - 150 liter/säsong, varav 40 liter går till värmaren, då jag är tidigt ute på våren. 

Färdas mellan 1000 och 1200 distans, på Vänern i min segelbåt, varje år. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...