Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Skeppskatten1

Tips backslaget Volvo Penta

Rekommendera Poster

Den röda runda grejen trillade ner och undrar hur den ska sitta vid återmontering. 

Mvh Per 20220225_152103.thumb.jpg.ea7ec4e5b7ec6dd354de6e4e3bb03325.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Den röda runda grejen trillade ner och undrar hur den ska sitta vid återmontering. 

Röda runda grejen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Undrar oxå vad den runda röda grejen är någonstans?

Oavsett ser kabeln/vajern för växelföraren inte ut att må bra (utifrån det lilla man ser på bilden) och du bör nog kolla den. Kan kanske vara läge för byte. Går den av vid växel fram så märker du inte det förrän det är dags att lägga i backen då inget händer mer än att den gas du ger för att backa istället blir gas framåt.

Skedde en dödsolycka pga just det i Göteborg för inte jätte länge sedan.

https://www.havkom.se/assets/reports/RS2022_01-VESTA-Slutrapport.pdf

Det blev ett litet sidospår som jag hoppas kan sluta här så jag inte sabbar din tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den röda med tänder runt om ser ut som nån typ av lamell.  Till höger i bild . Zooma in så ser man 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du frågar så antar jag att det inte är uppenbart hur den ska sitta, men från bilden ser det ut som att det bara skulle vara att sätta tillbaka den.

Jag har likadant backslag som jag demonterade förra vintern, men lossade aldrig den klumpen du visar. Jag har dock en verkstadshandbok, ska se om det finns något i den. Återkommer senare ikväll (om jag inte glömmer).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den röda blir inte kvar där utan glider ner. Den har inget att stödja sig emot. Nu provat att sätta in den till vänster men känns inte helt säkert . Så galet trångt så det är svårt få till det.  Det vore toppen med ett tips från verkstadshandboken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr inget som verkar matnyttigt i verkstadshandboken. Bifogar bilder på det som rör klumpen. Finns sprängskiss som kanske kan vara till hjälp. 

Mitt tips är att demontera backslaget från motorn så du kan ta in den på en bänk, blir kanske lite lättare å meka då.310112EA-6FA7-4BC7-8985-F48ABBD990B7.thumb.jpeg.21f65d947c2817b7be43993bd747bfb5.jpeg0249E6DC-4CAD-4FA8-9255-DD5C8ADAFCE2.thumb.jpeg.ed0c2cfcd8f89c74131faa088566be76.jpeg

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Demontering av själva klumpen ingår inte i boken tyvärr.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för hjälpen . Ska försöka leta o spåna  vidare .  Vet du vad backslaget heter? 

Redigerad av Skeppskatten1
Komplettera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av det jag ser på dina bilder så är det samma jag har och då är det ett Volvo Penta MS3.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...