Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Solrosen

Vit rök från motorn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig med idéer runt problemet att motorn ryker. Jag är rätt ny på båtar så ni får ursäkta om jag inte uttrycker mg riktigt korrekt, jag försöker lära mig! I vart fall så är det så att min gamla  MD11c ryker vitt (mest) Den har rykt lite grann så länge jag haft den men tycker det var markant värre nu. Jag har haft lite andra problem och därför gjort en del jobb så trodde det hela skulle lösa sig. Har haft lite dålig kompression så motorn är renoverad, toppen, cylindrar och ventiler är genomgånget. Motorn startade kalasfint efter det. Sen haft lite glykolläcka och trodde röken kom av detta. Nu bytt värmeväxlare, läckan är borta och  inför att säkerställa att det troligen var värmeväxlare som var problemet då så gjordes ett test för avgaser i kylsystemet så det ska då enligt det inte kunna va läckage i toppen (osannolikt ändå då den är fixad för mindre än 50 motortimmar sedan) eller avgaslimpan, då man tydligen skulle ha sett avgaser. Det BÖR alltså inte vara problem med toppen/topplockspackningen eller limpan. Har då haft en teori om att det är dåligt flöde på externa kylvattnet, bytt impeller, bytt termostat och kollat att kylvattnet som kommer ur båten och det känns som duschvattenvärme. Antar då att det antyder att det ändå är tillräckligt bra flöde? Annars hade jag funderat på om det kan va läge att byta avgasknät? Vet dock inte om det kan förångas där utan att vattnet känns hett, så kanske kan det ändå vara en insats? En annan fundering om det kan va spridarna och att det jag ser är oförbränd diesel? Möjligen tycker jag det luktar lite diesel av avgaserna. Men vad jag hört borde den gå dåligt hela tiden då? Sen är det ju alltid en fundering på hur vit är röken, precis efter start tycker jag den är mörkare. Har dock på min tid med båten inte kunnat se att den drar olja. Har såklart också kollat att jag inte får in vatten i oljan och den höll sig fin en hel säsong. Det som ska tilläggs att förutom möjligen lite mörkare rök precis i starten så tyckte jag att den lät lite knackig precis när den startade nu och den la ett litet skimmer som jag inte vet om det va diesel eller olja, men sen går den strålande bra. Det är också så att den vita röken kommer först med ökat varvtal, i princip obefintligt på tomgång. Med växel i och högre varvtal ökar röken, men motorn visar alltså ingen tendens att gå varm utan det är just att den ryker.. 

 

Idéer? Blir snart galen av att jag fixat allt mer under ett år utan att bli av med problemet =/ En de säger att man får räkna med att an gammal motor ryker lite, men jag känner spontant att detta är mer än "lite". Supertackam för tips  och hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Solrosen:

Hej!

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig med idéer runt problemet att motorn ryker. Jag är rätt ny på båtar så ni får ursäkta om jag inte uttrycker mg riktigt korrekt, jag försöker lära mig! I vart fall så är det så att min gamla  MD11c ryker vitt (mest) Den har rykt lite grann så länge jag haft den men tycker det var markant värre nu. Jag har haft lite andra problem och därför gjort en del jobb så trodde det hela skulle lösa sig. Har haft lite dålig kompression så motorn är renoverad, toppen, cylindrar och ventiler är genomgånget. Motorn startade kalasfint efter det. Sen haft lite glykolläcka och trodde röken kom av detta. Nu bytt värmeväxlare, läckan är borta och  inför att säkerställa att det troligen var värmeväxlare som var problemet då så gjordes ett test för avgaser i kylsystemet så det ska då enligt det inte kunna va läckage i toppen (osannolikt ändå då den är fixad för mindre än 50 motortimmar sedan) eller avgaslimpan, då man tydligen skulle ha sett avgaser. Det BÖR alltså inte vara problem med toppen/topplockspackningen eller limpan. Har då haft en teori om att det är dåligt flöde på externa kylvattnet, bytt impeller, bytt termostat och kollat att kylvattnet som kommer ur båten och det känns som duschvattenvärme. Antar då att det antyder att det ändå är tillräckligt bra flöde? Annars hade jag funderat på om det kan va läge att byta avgasknät? Vet dock inte om det kan förångas där utan att vattnet känns hett, så kanske kan det ändå vara en insats? En annan fundering om det kan va spridarna och att det jag ser är oförbränd diesel? Möjligen tycker jag det luktar lite diesel av avgaserna. Men vad jag hört borde den gå dåligt hela tiden då? Sen är det ju alltid en fundering på hur vit är röken, precis efter start tycker jag den är mörkare. Har dock på min tid med båten inte kunnat se att den drar olja. Har såklart också kollat att jag inte får in vatten i oljan och den höll sig fin en hel säsong. Det som ska tilläggs att förutom möjligen lite mörkare rök precis i starten så tyckte jag att den lät lite knackig precis när den startade nu och den la ett litet skimmer som jag inte vet om det va diesel eller olja, men sen går den strålande bra. Det är också så att den vita röken kommer först med ökat varvtal, i princip obefintligt på tomgång. Med växel i och högre varvtal ökar röken, men motorn visar alltså ingen tendens att gå varm utan det är just att den ryker.. 

 

Idéer? Blir snart galen av att jag fixat allt mer under ett år utan att bli av med problemet =/ En de säger att man får räkna med att an gammal motor ryker lite, men jag känner spontant att detta är mer än "lite". Supertackam för tips  och hjälp!

Kollade du och justerade spridarna när du fixade topparna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar  att du har en ljuddämpare efter motorn. Denna fylls då av vattnet som blandas i avgaserna för att kyla dessa. Om impellern är trasig eller vattendraget sätts igen kommer det lite eller inget vatten till ljuddämpare och det vatten som är där förångas då av de heta avgaserna. Avgasljudet förändras också då vattnet i ljuddämparen försvinner. Kastar motorn ur sig vatten med avgaserna i samma mängd som tidigare? Är ljuddämpare eller slang/rör till den väldigt heta? Jag har en md17c och den kastar ut rikligt med vatten. Hoppas det är detta fel för det är lätt att åtgärda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Rascal:

Kollade du och justerade spridarna när du fixade topparna?

Nej, detta är inte gjort, därav att jag funderar på om det kan vara idé. De som gjorde motorn tyckte inte att jag skulle göra detta direkt då också även om jag frågade utan de tyckte jag skulle nöja mig med det som va gjort. Frågad edå om både spridare och bränslepumt då jag lite tyckte detverkade smart att fixa "allt". Men jag funderar ju verkligen nu, är ju ett stort ingrepp som är gjort i motorn, men som sagt är nybörjare på motorer och vet inte hur det inverkar. Har dålig koll också på hur stort jobb det är att ta ut spridarna och lämna in dem för justering..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev FIATX19:

Jag antar  att du har en ljuddämpare efter motorn. Denna fylls då av vattnet som blandas i avgaserna för att kyla dessa. Om impellern är trasig eller vattendraget sätts igen kommer det lite eller inget vatten till ljuddämpare och det vatten som är där förångas då av de heta avgaserna. Avgasljudet förändras också då vattnet i ljuddämparen försvinner. Kastar motorn ur sig vatten med avgaserna i samma mängd som tidigare? Är ljuddämpare eller slang/rör till den väldigt heta? Jag har en md17c och den kastar ut rikligt med vatten. Hoppas det är detta fel för det är lätt att åtgärda.

 

Ja det sämmer, eller ja den sitter en bit ifrån motorn alltså. Jag kollade inget efter avgasknät (hade inte en tanke på ljuddämparen), men tyckte knäet var oväntat varmt. Dock tycker jag att jag har ganska bra utsprut av kylvatten. Impellern va ju hel och nu även ändå bytt.

Nu är detta säkert än väldigt dum fråga, men det är alltså inte i avgasknät avgaserna och kylvattnet går ihop? Tänkte lite om det är sönderrostat i knät så kanske jag skulle få den effekten jag har nu och det du säger om är till stor del förångat när det kommer till ljuddämparen. Kan möjligen va så att den låter lite mycket. Men är nyfiken, du säger det är lätt om det är ljuddämparen, vad innebär det konkret att man ska göra? Är det bara se till att det är bra flöde fram dit, dvs nu mest fokusera på att det inte är igensatt i knät då (eftersom många av de andra delarna är kollade)? Jag vet ju egentligen inte hur mycket vatten det ska komma, men det kanske är för lite.  Det kan ju vara lite igensatt i drevet också men svårare att kolla när båten är i sjön och det är helt rengjort inna sjösättningen och även då hade jag en del rök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vattnet blandar sig med avgaserna efter grenrör. Vad blandningsröret heter beror nog på motor och tillverkare men knä är ett namn. 

Jag menar att om du har tillräcklig mängd kylvatten blandat med avgaserna kommer vattnet att fylla ljuddämpare så att den är full i vatten. Avgaserna tvingas då genom vattnet i ljuddämpare. Det är så ljudet dämpas. Avgaserna som passerat ljuddämpare kommer om det finns vatten i den att vara rejält avkylda. 

Jag killgissar nu men kan du hålla handen på ljuddämparen så är den säkert full i vatten men är den varmare än så har du för lite kylvatten med i avgaserna. 

Då avgaserna leds genom vatten är det knepigt att se om en motor drar vatten från kylkanalerna. 

Du skulle kunna prova med att lossa avgasslangen  till ljuddämparen och fylla vatten i den. Skruva tillbaka slangen och starta motorn. Om nu motorljudet förändras efter en tid skulle det tyda på att vattnet i ljuddämparen tryckts ut och inte ersätts med nytt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Jo det vattnet blandar sig med avgaserna efter grenrör. Vad blandningsröret heter beror nog på motor och tillverkare men knä är ett namn. 

Jag menar att om du har tillräcklig mängd kylvatten blandat med avgaserna kommer vattnet att fylla ljuddämpare så att den är full i vatten. Avgaserna tvingas då genom vattnet i ljuddämpare. Det är så ljudet dämpas. Avgaserna som passerat ljuddämpare kommer om det finns vatten i den att vara rejält avkylda. 

Jag killgissar nu men kan du hålla handen på ljuddämparen så är den säkert full i vatten men är den varmare än så har du för lite kylvatten med i avgaserna. 

Då avgaserna leds genom vatten är det knepigt att se om en motor drar vatten från kylkanalerna. 

Du skulle kunna prova med att lossa avgasslangen  till ljuddämparen och fylla vatten i den. Skruva tillbaka slangen och starta motorn. Om nu motorljudet förändras efter en tid skulle det tyda på att vattnet i ljuddämparen tryckts ut och inte ersätts med nytt vatten.

Ok, får testa! Dock är är vattnet som kommer ut sen i vart fall så kylt att det bara är ljummet mot handen och tänker att det borde då vara varmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Solrosen:

Nej, detta är inte gjort, därav att jag funderar på om det kan vara idé. De som gjorde motorn tyckte inte att jag skulle göra detta direkt då också även om jag frågade utan de tyckte jag skulle nöja mig med det som va gjort. Frågad edå om både spridare och bränslepumt då jag lite tyckte detverkade smart att fixa "allt". Men jag funderar ju verkligen nu, är ju ett stort ingrepp som är gjort i motorn, men som sagt är nybörjare på motorer och vet inte hur det inverkar. Har dålig koll också på hur stort jobb det är att ta ut spridarna och lämna in dem för justering..?

Att lossa spridare och lämna dom för koll är enkelt och bör göras regelbundet. Var hundrade timme om man följer instruktionsboken. 

Lossa bränslerören i bägge ändar. Dom får inte böjas för då riskerar man sprickor!

Därefter lossas spridarfästena och spridarna vrids försiktigt loss.

Var noga med att inte få in smuts i bränslesystemet eller spridarna.

Skydda även hålen där spridarna satt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Var hundrade timme om man följer instruktionsboken. 

What!!!? Det trodde jag aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vattnet är ljumet har du nog inget problem med kylvattnet.

Jag börjar tro att du inte har något problem alls men jag kan ha fel.

Vit rök tyder på att vatten är med i förbränningen eller läcker ut i avgaserna på en bilmotor. Men avgaserna är till största delen vattenånga, det är luftens syre och bränslet förbränns och bildar koldioxid och vatten.

I båtmotor kyler du avgaserna med vatten och tvingar avgaserna genom en vattenfylld ljuddämpare. Om motorn skulle ha en topp som läckte vatten så tror inte jag att du skulle märka av att det var lite mer vatten i avgaserna än vanligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Att lossa spridare och lämna dom för koll är enkelt och bör göras regelbundet. Var hundrade timme om man följer instruktionsboken. 

Lossa bränslerören i bägge ändar. Dom får inte böjas för då riskerar man sprickor!

Därefter lossas spridarfästena och spridarna vrids försiktigt loss.

Var noga med att inte få in smuts i bränslesystemet eller spridarna.

Skydda även hålen där spridarna satt. 

Ok, tack! Ja jag har ju hört det men har frågat två mekaniker nu som inte riktigt verkar vilja ta bollen. Det låter ju som jag skulle kunna få ur dem själv. Kommer det slabba massor med diesel när man gör detta? Jag antar det är ny luftning av systemet nr man satt tillbaka dem sen. Det låter som du har koll på detta så jag slinker in frågan om bränslepump också, har hört att man kanske borde se över den, är det också nåt som ska ut ur båten i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ingen ljuddämpare utan en vattensamlare. 

 

Som i o f s dämpar ljudet när avgaserna tvingas genom vattnet. 

 

Vattensamlarens uppgift är att

som en hink rymma allt vatten o lite till, i hela avgassystemet när motorn stängs av. 

 

Om så inte rinner / sipprar vatten in i motorn via avgasporten. Eller orsakar rost på vetil/ventilsäten. 

 

Så en fråga. Om båten ligger på land? Den lutar väl inte frammåt? 

 

Och det nämna avgasknäet. 

Uppgiften är att styra kylvatten bakåt i avgassystemet. Förhindra att det skvätter in mot avgasventilen. 

Skulle kunna bli som så att skvättvatten hamnar på avgasventilen och vid övergång till insugningsfas sugs in i motorn. 

Detta oavsett om skicket på avgasventil och säte är perfekt. 

 

Då blir det "obegriplig" vitrök. M a o vattenånga. 

 

Rostskdor eller typ frätskador på styrväggen inuti knät, gör att vatten letar, sig genom styrväggen och så att säga kan gå fel väg. 

 

Jag tror att det är så på ditt knä. 

Vanligt om knät är av gjutjärn. 

Händer inte vid typ brons eller mässing. 

 

Chansen är rätt stor att jag har rätt🤪

Då Ni i princip kollat allt annat. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Hybro:

Det är ingen ljuddämpare utan en vattensamlare. 

 

Som i o f s dämpar ljudet när avgaserna tvingas genom vattnet. 

 

Vattensamlarens uppgift är att

som en hink rymma allt vatten o lite till, i hela avgassystemet när motorn stängs av. 

 

Om så inte rinner / sipprar vatten in i motorn via avgasporten. Eller orsakar rost på vetil/ventilsäten. 

 

Så en fråga. Om båten ligger på land? Den lutar väl inte frammåt? 

 

Och det nämna avgasknäet. 

Uppgiften är att styra kylvatten bakåt i avgassystemet. Förhindra att det skvätter in mot avgasventilen. 

Skulle kunna bli som så att skvättvatten hamnar på avgasventilen och vid övergång till insugningsfas sugs in i motorn. 

Detta oavsett om skicket på avgasventil och säte är perfekt. 

 

Då blir det "obegriplig" vitrök. M a o vattenånga. 

 

Rostskdor eller typ frätskador på styrväggen inuti knät, gör att vatten letar, sig genom styrväggen och så att säga kan gå fel väg. 

 

Jag tror att det är så på ditt knä. 

Vanligt om knät är av gjutjärn. 

Händer inte vid typ brons eller mässing. 

 

Chansen är rätt stor att jag har rätt🤪

Då Ni i princip kollat allt annat. 

 

 

 

 

 

Intressant. Man lär sig så mycket! Båten ligger i sjön så den bör inte luta fel. Dessutom har jag en vakuumbrytare (eller vad det nu heter) som ska hindra att vatten kan komma in bakvägen och den är typ ny, men den sitter ju före knät så är problemet där hjälper det ju inte. Det ser ut som knät är i gjutjärn. Kanske värt att beställa ett, det är ju en av de billigare sakerna man kan göra ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en korkad tanke, men… det är ju rätt kallt nu. Då ryker ju motorn betydligt mer än när det är varmt i luften, och den blir lite mer svårstartad, så - är något verkligen fel?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Kanske en korkad tanke, men… det är ju rätt kallt nu. Då ryker ju motorn betydligt mer än när det är varmt i luften, och den blir lite mer svårstartad, så - är något verkligen fel?

Jo, jag har också funderat så.. Jag hade definitivt kunnat acceptera rök, men låt säga att det verkligen bolmade. Det var ändå 6 grader varmt och solen värmde därtill gott på det.. andra båtar jag såg hade inte rök, sen har väl de kanske nyare motor dock. Kommer dock köra en hel del motor i sommar så vill kunna lita på den! Avgaskrök går på starx under 2000 kr så känns som i vart fall värt att ge det ett försök utifrån att några sagt att problemet verkar kunna bli som det jag beskriver. Justering av spridare verkar ju va något som borde ha gjorts och som jag kanske skulle ställt på om redan vid renoveringen. Tror jag kommer prova de två insatserna i vart fall nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar släpper ut avgaserna i drevet under vattnet och då blir det inte mycket rök. Men din båt antar jag släpper ut avgaserna över vattnet. Borde bli stor skillnad men det har du nog tänkt på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undersöka kröken du har? Är ju inget hightec. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev FIATX19:

De flesta båtar släpper ut avgaserna i drevet under vattnet och då blir det inte mycket rök. Men din båt antar jag släpper ut avgaserna över vattnet. Borde bli stor skillnad men det har du nog tänkt på.

 

"De flesta båtar"... ?

TS segelbåt med  MD11 har nog knappast den typen av drev där även avgaserna går ut, och bland axelbåtar, i synnerhet äldre, är det nog snarast nästan standard att avgaserna släpps ut ovan vattenytan.

 

Spridarna/insprutarna tror jag mindre på eftersom röken är vit. Tyder snarast på vattenånga. TS, du skulle inte kunna filma en videosnutt och lägga upp här ?

 

Kall väderlek kan ge mer vitrök, men på dig verkar det som att det verkligen är mer än "väderleksrök". Även om det kan verka flöda på bra ur avgasröret kan det vara trögt någonstans. Eftersom du verkar ha färskvattenkyld motor så har du minst en, kanske flera värmeväxlare. Det kan ju faktiskt sitta något och blockera lite av flödet, och visserligen kyls motorn fortfarande men när kylvattnet når avgaskröken och blandas med avgaserna är det lite för varmt för att direkt ta ner temperaturen utan att vattenånga bildas. Krävs inte mycket blockering/minskning för att detta skall märkas.

 

Så tipset är att öppna ev. värmeväxlare och kolla kylkanalerna så gott du kan. Om du har sjövattenfilter så kan det ändå vara någon gammal impellerrest som fastnat. Och om du inte har filter kan allt möjligt komma in och blockera.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att TS båt släpper ut avgaser över vatten hade jag redan gissat. Därför är det inte konstigt om det blir lite rök, jämför man då med båtar som släpper ut avgaserna under vatten blir skillnaden stor. Jag kan ha fel nen de flesta båtar jag ser i vattnet nu släpper ut avgaserna under vattnen men det beror säkert på var man bor och tid på året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-07 vid 09:32 skrev Solrosen:

- - -

Det som ska tilläggs att förutom möjligen lite mörkare rök precis i starten så tyckte jag att den lät lite knackig precis när den startade nu och den la ett litet skimmer som jag inte vet om det va diesel eller olja, men sen går den strålande bra.

- - -

 

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

- - -

Spridarna/insprutarna tror jag mindre på eftersom röken är vit. Tyder snarast på vattenånga. TS, du skulle inte kunna filma en videosnutt och lägga upp här ?

- - -

Den vita röken kräver kanske lite felsökning. Min käpphäst är att alltid felsöka och helst hitta felet innan det byts delar. Annars kan det kosta både pengar o tid helt i onödan.

 

Spridarjustering anser jag hör mer samman med TS redovisning av oljeskimmer i samband med att motorn startas. Diesel i vattnet är inte miljömässigt bra så det bör undvikas i största möjliga mån. Tråkigt att det inte blev gjort när toppen vara av. Om någon av tätningsbrickorna fastnat så är det lättare att fixa till med toppen på arbetsbänken.

 

Att justera spridare var 100 tim verkar lite överdrivet. Ibland skrivs sådan anvisningar för att verkstäderna ska tjäna pengar och har inte mycket med behovet att göra. Om spridarna är dåligt justerade så innebär det sällan någon skaderisk för motorn om de inte är allvarligt feljusterade, så rådet var 100 tim kan man nog bortse ifrån. Själv skulle jag med det serviceintervallet behöva plocka ur spridarna årligen. Ett så idogt skruvande riskerar nog göra mer skada än nytta. Dålig justering yttrar sig ju ofta som "oljeskimmer" , svårstartad motor eller ojämn gång. Om något av de symptomen uppträder är det kanske dags att skruva ur spridarna och där är TS just nu (kan även vara pumpen som krånglar men det är billigast att börja med spridarna och de tar inte skada av att bli rätt injusterade).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Solrosen:

Ok, tack! Ja jag har ju hört det men har frågat två mekaniker nu som inte riktigt verkar vilja ta bollen. Det låter ju som jag skulle kunna få ur dem själv. Kommer det slabba massor med diesel när man gör detta? Jag antar det är ny luftning av systemet nr man satt tillbaka dem sen. Det låter som du har koll på detta så jag slinker in frågan om bränslepump också, har hört att man kanske borde se över den, är det också nåt som ska ut ur båten i så fall?

Det kommer inte att rinna "massor" med diesel men du har väl en trasa. Luftning krävs efter återmontering.

Om du med bränslepump menar matarpumpen så ser man inte över den, man byter till en ny. Den innehåller ett gummimembran och två backventiler som slits.

Insprutningspumpar däremot verkar kunna gå rätt länge, min har snart gått 7000 timmar på 50 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Lintott:

 

Den vita röken kräver kanske lite felsökning. Min käpphäst är att alltid felsöka och helst hitta felet innan det byts delar. Annars kan det kosta både pengar o tid helt i onödan.

 

Spridarjustering anser jag hör mer samman med TS redovisning av oljeskimmer i samband med att motorn startas. Diesel i vattnet är inte miljömässigt bra så det bör undvikas i största möjliga mån. Tråkigt att det inte blev gjort när toppen vara av. Om någon av tätningsbrickorna fastnat så är det lättare att fixa till med toppen på arbetsbänken.

 

Att justera spridare var 100 tim verkar lite överdrivet. Ibland skrivs sådan anvisningar för att verkstäderna ska tjäna pengar och har inte mycket med behovet att göra. Om spridarna är dåligt justerade så innebär det sällan någon skaderisk för motorn om de inte är allvarligt feljusterade, så rådet var 100 tim kan man nog bortse ifrån. Själv skulle jag med det serviceintervallet behöva plocka ur spridarna årligen. Ett så idogt skruvande riskerar nog göra mer skada än nytta. Dålig justering yttrar sig ju ofta som "oljeskimmer" , svårstartad motor eller ojämn gång. Om något av de symptomen uppträder är det kanske dags att skruva ur spridarna och där är TS just nu (kan även vara pumpen som krånglar men det är billigast att börja med spridarna och de tar inte skada av att bli rätt injusterade).

Jag tycker också att 100 timmar är väl ofta men jag bara berättade vad instruktionsboken skriver. Själv skulle jag behövt kolla tre gånger vissa säsonger om jag följt boken. Dock är det bra att kolla med jämna mellanrum för spridarna har en tendens att fastna om dom får sitta för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Rascal:

Jag tycker också att 100 timmar är väl ofta men jag bara berättade vad instruktionsboken skriver. Själv skulle jag behövt kolla tre gånger vissa säsonger om jag följt boken. Dock är det bra att kolla med jämna mellanrum för spridarna har en tendens att fastna om dom får sitta för länge.

Jo, Volvo Penta föreskriver faktiskt komplett spridarkontroll inklusive att ta ur dem och även ta dem till en verkstad för kontroll var 100:e timme, eller minst en gång per säsong på MD11/MD17C. Vilket ju är extremt ofta och knappast nödvändigt för funktionens skull. SÅ dålig kvalitet hade de inte på insprutarna, tvärtom...;).

 

På Yanmar har man som standard på många motorer haft en första kontroll vid 250h (då också ventilspelet skulle kollas), sedan tror jag intervallet var fyrsiffrigt antal timmar efter detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

vit rök vid kall respektive varm motor borde väl vara en viktig pusslbit vid felsökning ?!!

 

 

Jag noterade vit rök vid varm motor, ej vid kall motor vilket styrde min egna felsökning för några år sedan.

Den drog inget kylvatten från glykolsidan.

Visade sig sitta 20-30 impellerbitar före värmeväxlaren, bytte även avgaskrök som var igenrostad. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic: uppdaterar för att försöka trycka bort massa reklaminlägg som dränker MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev Boanjohan:

Off topic: uppdaterar för att försöka trycka bort massa reklaminlägg som dränker MG.

Lägg ner det, det hjälper inte mer än några minuter, tyvärr.

 

Enda är att @stavhammar vaknar, stänger av användaren som man släppt in (trots alla "spärrar" man säger sig ha) och raderar inläggen.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...